نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

زمان طلایی برای رسیدگی به بیماران سکته مغزی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
زمان طلایی برای رسیدگی به بیماران سکته مغزی

ایسنا/رئیس انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران با اشاره به مهم‌ترین بیماری‌های مغز، درباره سکته‌های مغزی گفت: زمان طلایی در مواجهه با بیماران سکته مغزی سه ساعت اول است.

 دکتر محمود معتمدی در نشست خبری «روز جهانی مغز» که امروز، شنبه، ۳۰ تیر ماه‌ برگزار شد، اظهار کرد: ۲۲ جولای (یکم مرداد) به عنوان روز جهانی مغز انتخاب شده است. برنامه روز جهانی مغز را با شعار «مغز سالم آینده روشن» برگزار می‌کنیم. پس از برگزاری جلسات هیات‌مدیره به این نتیجه رسیدیم که با کمک اداره سلامت شهرداری و سازمان نظام پزشکی در جهت آگاه‌سازی مردم برای پیشگیری از بیماری‌های مغز و اعصاب گام برداریم.

رئیس انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار زیاد هستند، اظهار کرد: اگرچه بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار زیاد هستند اما برخی بیماری‌ها اهمیت فراوانی دارند. درنظر داریم چهار بیماری مغز و اعصاب را برای مردم معرفی کنیم.

معتمدی درباره بیماری‌های مدنظر انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: درنظر داریم درباره «سردردهای اورژانسی و سردردهای میگرنی»، «صرع و ریسک فاکتورهای منجر به صرع»، «سکته‌های مغزی» و «زوال عقل» اطلاع‌رسانی کنیم. عواملی مانند فشارخون، دیابت، چربی خون، مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند منجر به سکته مغزی شوند. دقیقه‌ها در مواجهه با بیماران سکته مغزی از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید به زمان طلایی در مواجهه با بیماران سکته مغزی توجه کرد. زمان طلایی در مواجهه با بیماران سکته مغزی ۳ ساعت اول است.

وی با اشاره به زوال عقل نیز گفت: اغلب مردم بر این باور هستند تمام زوال عقل به معنای «آلزایمر» است اما بسیاری از بیماری‌هایی از این دست قابل درمان است.

رئیس انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه برنامه‌های متعددی با هدف پیشگیری و آشنایی مردم از رسانه ملی پخش می‌شود، گفت: همچنین همایش «پیشگیری از بیماری‌های مغز» برای نخستین بار در روز دوشنبه، یکم مرداد ماه با حضور اساتید برجسته کشوری در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. حضور برای عموم مردم در این همایش آزاد است و اطلاعاتی درباره بیماری‌های زوال عقل، صرع، سردرد و سکته‌های مغزی در این همایش ارائه می‌شود. پنل‌های متفاوتی در این همایش اجرا می‌شود.

معتمدی با اشاره به مشکل‌ها و چالش‌های حوزه سلامت در عرصه بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: متاسفانه آمار دقیقی درباره مبتلایان بیماری‌های مغز و اعصاب وجود ندارد. برخی افراد به پزشک مراجعه می‌کنند اما نسبت به تهیه دارو اقدام نمی‌کنند؛ این در حالی است که محل ثبت اطلاعات به هنگام دریافت دارو است. برخی استان‌ها نیز نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نمی‌کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره