نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سلامت

نکات بهداشتی برای مقابله با گزش پشه در پیاده روی اربعین

منبع
مهر
بروزرسانی
نکات بهداشتی برای مقابله با گزش پشه در پیاده روی اربعین

مهر/معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، یکی از چالش‌های زائران اربعین را، گزش پشه عنوان کرد.

 مهشید چایچی، با بیان اینکه گزش حشرات از چالش‌هایی است که زائران اربعین با آن روبه رو می‌شوند، گفت: امسال خطر ابتلاء به تب دنگی در اثر گزش پشه آئدس زیاد است که می‌تواند دردهای استخوان شکن همراه با تب ایجاد کند.

وی افزود: متأسفانه این پشه‌ها در طول روز و به خصوص در شفق و فلق که زائران در حال پیاده‌روی هستند، فعال هستند و می‌توانند بیماری را از راه گزش به افراد زیادی منتقل کنند. بنابراین، استفاده از توری پشه بند برای کالسکه کودکان و پوشیدن لباس آستین بلند ضروری است.

چایچی ادامه داد: همچنین استفاده از لوسیون یا کرم‌های دافع حشرات از نوع شیمیایی و گیاهی حاوی اسانس نعنا و شمعدانی و استفاده از آنها به ویژه هنگام طلوع و نزدیک غروب، برای دفع حشرات می‌تواند کمک کننده باشد. اگر کرم‌های خاص در دسترس نباشد، افراد می‌توانند با مقدار کمی پوست لیموی تازه یا آبلیمو به پوست بمالند تا در نواحی که بدون پوشش است تا حدی از گزش حشرات در امان بمانند، اما این روش به تنهایی برای پیشگیری کافی نیست و لازم است سایر روش‌های پیشگیری از گزش حشرات را هم در نظر داشته باشند. ضمن اینکه برخی از این لوسیون ها و روغن‌های گیاهی ممکن است برای بعضی افراد ایجاد حساسیت پوستی کنند و باید قبلاً در موضع کوچکی از پوست امتحان شوند.

وی افزود: در صورت ابتلاء به این مشکل لازم است از مصرف مسکن‌هایی غیر از استامینوفن خودداری شود، چون ممکن است خونریزی ایجاد کند و در صورت ایجاد خونریزی لثه یا بینی همراه تب و درد شدید استخوان شکن حتماً به پزشک مراجعه کنند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه در ایام اربعین افرادی که بیماری مزمن دارند هم حضور پیدا می‌کنند، اظهار کرد: توصیه ما به مردمی که دارای بیماری خاص هستند، این است که در ایام گرم سال در این پیاده روی حضور نداشته باشند و اگر هم حضور دارند، باید کمترین فعالیت را داشته باشند. بعد از غروب آفتاب یا در ایام صبحگاهی پیاده روی کنند. حتماً داروهایشان را به همراه بیاورند و با پزشکشان در مورد احتمال تغییر مصرف داروها قبل از سفر مشورت کنند. به عنوان مثال، افراد دیابتی به خاطر پیاده روی طولانی مدت شاید نیاز باشد مقدار تزریق انسولین شأن تغییر کند.

چایچی گفت: راهی شدن در این مسیر، آدابی دارد. گاهی تنها بستن کوله، چمدان و سفت کردن بندهای کفش کافی نیست و آمادگی‌های بدنی و روحی نیز بسیار مهم است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره