نماد آخرین خبر

هشدار متخصصان آلمانی درباره مصرف بالای شکر در کودکان و نوجوانان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هشدار متخصصان آلمانی درباره مصرف بالای شکر در کودکان و نوجوانان

ایسنا/ متخصصان آلمانی می‌گویند مصرف شکر در میان کودکان و نوجوانان از سال ۲۰۱۰ میلادی مدام در حال کاهش بوده اما همچنان بالاتر از سطح توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) است. 

بنا به اعلام این سازمان حداکثر ۱۰ درصد از کل انرژی روزانه باید از طریق شکر تامین شود.

متخصصان دانشگاه بن در مطالعه بلندمدت خود روی ۷۵۰ کودک و نوجوان سه ماهه تا ۱۸ ساله اعلام کردند که اگرچه مصرف شکر در این گروه‌های سنی از سال ۲۰۱۰ کاهش یافته اما همچنان بالاتر از مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت است.

داده‌های حاصل از این سری مطالعات در سال ۲۰۱۹ نشان داده بود مصرف شکر از سال ۲۰۰۵ کاهش یافته است، به طوری که این ماده غذایی در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶ درصد از انرژی روزانه را تشکیل می‌داد.

به گفته متخصصان، این میزان اکنون به ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است. با این حال، سازمان جهانی بهداشت و انجمن تغذیه آلمان توصیه می‌کنند که حداکثر ۱۰ درصد از کل انرژی روزانه باید از طریق مصرف شکر تامین شود.

نتایج این مطالعه قرار است در مجله اروپایی تغذیه منتشر شود.

تصور متخصصان بر این است که روند کاهشی مصرف شکر در میان کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر ناشی از افزایش آگاهی از عواقب سلامتی ناشی از مصرف غذاهای شیرین، مانند نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و کاهش محتوای قند در مواد غذایی بسته‌بندی باشد.

به گزارش دویچه وله، یافته‌های این مطالعه ابتکار دولت فدرال آلمان برای کاهش ۱۵ درصدی محتوای قند در غلات صبحانه، محصولات لبنی شیرین شده، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های میوه‌ای تا سال ۲۰۲۵ را تأیید می‌کند.

غذاها و نوشیدنی‌های قندی کالری بالایی دارند اما فاقد ارزش غذایی هستند. مصرف بیش از حد قند می‌تواند به افزایش وزن و افزایش خطر چاقی در دوران کودکی کمک کند. چاقی می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی شود، بر سلامت استخوان و تولید مثل تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد.

آمارها حاکی از آن هستند که بیش از ۳۹۰ میلیون کودک و نوجوان ۵ تا ۱۹ ساله در سال ۲۰۲۲ دارای اضافه وزن بودند و از جمله ۱۶۰ میلیون نفر با چاقی زندگی می‌کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره