نماد آخرین خبر

تایید دومین مورد آبله میمونی جهش‌یافته در خارج از آفریقا / زنگ خطر همه‌گیری برای سایر کشورها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تایید دومین مورد آبله میمونی جهش‌یافته در خارج از آفریقا / زنگ خطر همه‌گیری برای سایر کشورها

ایسنا/مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه دومین ابتلای قطعی به «آبله میمونی» در خارج از قاره آفریقا نیز گزارش شده، گفت: انتشار بیماری به خارج از قاره آفریقا نشان از خطر و احتمال تداوم همه‌گیری برای سایر کشورها دارد.

دکتر فرشید رضایی با بیان اینکه تایلند دومین کشوری است که ابتلای قطعی به آبله میمونی 1b خارج قاره آفریقا در آن گزارش شده، گفت: حدود یک هفته از اعلام هشدار سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با ویروس جهش‌یافته آبله میمونی می‌گذرد، مرکز کنترل بیماری‌های تایلند از اولین مورد قطعی آبله میمونی مرتبط با طغیان جدید آفریقا خبر داد. 

ثبت دومین ابتلای قطعی در خارج از قاره آفریقا

وی گفت: بنابر اظهارات مقامات کشور تایلند، فرد مبتلا به آبله میمونی، مردی ۶۶ ساله است که پس از بازگشت از سفر و ورود به فرودگاه بانکوک با توجه به علائم بیماری به بیمارستان منتقل شده است. بررسی‌ها بیانگر این است که ۴۳ نفر با فرد بیمار در تماس نزدیک بوده‌اند؛ اگرچه این افراد هیچ علائمی مبنی بر بیماری ندارند اما باید به مدت ۲۱ روز تحت نظر قرار گیرند تا عدم ابتلای آنها به بیماری مشخص شود.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه سوئد اولین کشوری است که ابتلا به آبله میمونی 1b را در خارج از قاره آفریقا گزارش داده، توضیح داد: طغیان آبله میمونی جهش‌یافته جدید در جمهوری دموکراتیک کنگو از زمستان سال گذشته آغاز شد. پس از شیوع آبله میمونی در کشور کنگو، این بیماری به کشورهای همسایه کنگو انتشار یافت. 

افزایش شدت سویه جدید آبله میمونی نسبت به سوش قبلی

وی درباره Mpox نوع 1 توضیح داد: طغیان جدید آبله میمونی طی ماه‌های اخیر با ویروس Mpox نوع 1 است که نسبت به ویروس آبله میمونی در طغیان ۲ سال گذشته، کمی واگیردارتر و شدیدتر است.

رضایی درباره میزان مرگ و میر آبله میمونی جهش‌یافته گفت: ویروس نوع ۲، کشندگی کمتر از یک درصد دارد اما نوع 1b، تاکنون، سبب مرگ حدود ۴ درصد بیماران  شده است. 

وی با بیان اینکه ۱۵ کشور آفریقایی طی دو سال گذشته به آبله میمونی نوع ۲ مبتلا شده‌اند، گفت: ۴۰هزار و ۸۷۴ نفر به آبله میمونی شده‌اند که از این تعداد، یک‌هزار و ۵۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آبله میمونی جدید که نوع یک  (1b) است، پس از جهشی که در سال قبل داشته طغیان دیگری را ایجاد کرده است. از زمستان سال گذشته تا به امروز، بیش از ۱۷هزار نفر در کمتر از ۸ ماه به این بیماری مبتلا شده‌اند. 

وی درباره میزان مرگ و میر آبله میمونی نوع ۱ تاکید کرد: بررسی‌ها بیانگر این است که ۵۱۷ نفر از ۱۳ کشور جهان به دلیل ابتلا به آبله میمونی نوع ۱ جان خود را از دست داده‌اند. بررسی میزان مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آبله میمونی نوع ۱ حاکی از افزایش ۱۶۰ درصدی ابتلا و افزایش ۲۰ درصدی میزان مرگ‌ومیر نسبت به طغیان گذشته است.

کنگو، بیشترین نرخ ابتلا به بیماری

رضایی با اشاره به وضعیت آبله میمونی در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو توضیح داد: ۹۷ درصد مبتلایان و فوتی‌های همه‌گیری سال جاری، اهل کشور کنگو هستند.

وی با بیان اینکه انتشار بیماری به خارج از قاره آفریقا نشان از احتمال تداوم همه‌گیری در سایر کشورها دارد، خاطرنشان کرد: پس از ابتلای یک بیمار، اعضای خانواده یا اطرافیان وی که در تماس و گفت‌گوی نزدیک با بیمار هستند، احتمال ابتلا به بیماری را دارند. 

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: تماس نزدیک یعنی بیش از ۴ ساعت گفت‌وگو کردن در فاصله نزدیک، تماس پوستی و ارتباط جنسی است. ضروری است افرادی که در تماس نزدیک با فرد بیمار بوده‌اند برای مدتی تحت نظر قرار گیرند.

تغییر جامعه مبتلایان به آبله میمونی 

وی با اشاره به تغییر جامعه مبتلایان به این بیماری و ابتلای زنان و با بیان اینکه ابتلای زنان به آبله میمونی سبب افزایش نگرانی‌ها شده، توضیح داد: ابتلای زنان، میزان نگرانی در آفریقا را افزایش داده؛ چرا که احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین و بروز عوارض جسمی و ذهنی در جنین و نوزاد وجود دارد. 

کودکان ۶۰ درصد از مبتلایان هستند

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه کودکان حدود ۶۰ درصد از مبتلایان به آبله میمونی را تشکیل می‌دهند، گفت: خطر افزایش شدت بیماری و میزان مرگ و میر بیشتر در میان کودکان نسبت به بزرگسالان وجود دارد. ابتلای کودکان به بیماری آبله میمونی بیانگر این است که تماس نزدیک در منزل، کودکان را به طور جدی تهدید می‌کند.

رضایی با اشاره به وضعیت شیوع آبله میمونی در قاره آفریقا گفت: جابجایی جمعیت بالا در مرز کشورها، سطح سواد سلامت پایین مردم، اطلاع‌رسانی ضعیف، کمبود واکسن آبله میمونی ناآگاهی مردم از راه‌های انتقال و انتشار بیماری سبب بروز وضعیت نگران‌کننده در قاره آفریقا شده است. 

وی گفت: کارگران خارجی که در کشورهای آفریقایی اشتغال دارند در معرض ابتلا به آبله میمونی قرار دارند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar