نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

دلایل خارش چشم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دلایل خارش چشم

ایسنا/متخصصان چشم‌پزشکی می‌گویند در اکثر موارد عارضه خارش چشم‌ جدی نبوده و درمانی آسان دارد.

برای مثال افرادی که خارش چشم را به دلیل خستگی چشم‌ها یا واکنش‌های آلرژیک تجریه می‌کنند با اجتناب از فعالیت‌ها یا مواد تحریک‌کننده می‌توانند این عارضه را پس از مدتی برطرف کنند.

با این حال در برخی موارد ممکن است خارش چشم‌ها ناشی از یک مشکل یا بیماری جدی‌ باشد و به‌ویژه در شب و هنگام استراحت از فعالیت روزانه تشدید شود که در این مواقع نیاز به تشخیص پزشک و درمان تخصصی دارد.

به گزارش سایت «مدیکال نیوز تودی»، برخی از شایع‌ترین عواملی که منجر به عارضه خارش چشم‌ می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • خستگی چشم‌ها: خستگی چشم‌ها اغلب ناشی از چشم دوختن طولانی به صفحه رایانه یا دیگر وسایل دیجیتال یا رانندگی در مسافت‌های طولانی است.
  • آلرژی و آلودگی: تماس چشم با یک ماده خارجی مانند لوازم آرایش، گرده گیاهان، شوره سر یا گرد و غبار و آلاینده‌ها می‌تواند باعث خارش و قرمزی چشم‌ها شود.
  • خشکی چشم‌: اگر در طول روز رطوبت کافی به چشم‌ها نرسد مثلا وقتی فردی در محیطی گرم و خشک زندگی می‌کند یا ساعات طولانی بدون پلک زدن به مانیتور خیره می‌شود، چشم‌ها خشک می‌شوند.
  • درماتیت آتوپیک: درماتیت آتوپیک نوعی اگزماست که در آن پوست دچار قرمزی و خارش شده و همچنین باعث خشکی و خارش چشم‌ها می‌شود.
  • التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت): این بیماری عفونتی بسیار مسری است که با نام قرمزی چشم نیز شناخته شده و باعث قرمزی، خارش و سوزش چشم‌ها می‌شود.
  • - پلک آماس (بلفاریت): این التهاب نوعی التهاب پلک‌ها و ناشی از انسداد فولیکول‌هاست.
  • - اختلال غدد میبومین: هنگامی که غدد میبومین مسدود می‌شوند، نمی‌توانند مایع کافی برای روان کردن چشم‌ها تولید کنند که باعث خشکی چشم‌ها می‌شود.
  • - برخی از داروها: از متداول‌ترین داروهایی که به طور معمول باعث خشکی و در نهایت خارش چشم‌ها می‌شوند، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای فشار خون هستند.

افراد مبتلا به خارش چشم‌ باید برای تشخیص علت این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشک با مرور سوابق و علائم پزشکی فرد و همچنین معاینه پزشکی شامل بررسی چشم‌ها و پلک‌ها و در صورت وجود ترشحات چشم و نمونه برداری از آن به منظور انجام آزمایش، علت خارش را تشخیص و درمان مناسب را ارائه می‌دهد.

برخی از درمان‌های خانگی نیز می‌تواند به تسکین و جلوگیری از خارش چشم‌ها در شب کمک کنند. از این روش‌های خانگی می‌توان به کمپرس آب سرد، تمیز نگاه داشتن ناحیه دور چشم، استفاده از دستگاه بخور و مرطوب نگه داشتن فضای اتاق، اجتناب از آلرژن‌ها (عوامل آلرژی‌زا) و آلاینده‌ها، استفاده از قطره‌های چشمی و پیری و نیز استراحت دادن به چشم‌ها پس از مدتی چشم دوختن به صفحات مانیتورِ گوشی، رایانه یا تلویزیون اشاره کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره