نماد آخرین خبر

شایع‌ترین اختلال اضطرابی دنیا/ داروهای ضد افسردگی اعتیاد آورند؟

منبع
مهر
بروزرسانی
شایع‌ترین اختلال اضطرابی دنیا/ داروهای ضد افسردگی اعتیاد آورند؟

مهر/متخصص اعصاب و روان به پرسش‌هایی درباره بیماری افسردگی پاسخ داد.

علی محسنیان متخصص اعصاب و روان در پاسخ به این پرسش که بدترین اتفاقی که در افسردگی می‌افتد چیست؟ گفت: بدترین اتفاق ناامید شدن و میل به نبودن است و غالباً این افراد منفی نگر هستند، دائم عذاب وجدان دارند، جنبه‌های منفی زندگی را می‌بینند. باید متوجه باشیم چرا افراد دچار افسردگی می‌شوند. کسانی که دچار افسردگی می‌شوند دیگر هیچ چیزی مثل قبل خوشحالشان نمی‌کند و مسئله بزرگی و خطرناک است این عدم خوشحالی. افسردگی شوخی نیست و نباید سرسری و ساده از کنار آن گذشت. افسردگی در کودکان، نوجونان و حتی بزرگسالان متفاوت است و به طبع درمانش هم فرق می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه افسردگی در تمام دنیا زیاد شده است افزود: انسان موجودی اجتماعی است و همیشه به صورت قبیله‌ای و اجتماعی زندگی کرده است. اجتماعی شدن باعث افزایش سروتونین در مغز می‌شود. سروتونین اسید آمینه اصلی ضد افسردگی در مغز است. در حال حاضر با افزایش شیوع استفاده از فضای مجازی پیشرفت تکنولوژی و چون فردگرایی در انسان‌ها خیلی زیاد شده است انسان‌ها از آن شیوه اجتماعی، خانوادگی به فردگرایی روی آوردند. فردگرایی و آن سَبک را انتخاب کردند. یکی از هزاران تبعات این فردگرایی افسردگی است که هر روز بیشتر می‌شود و اعتقادات مذهبی مردم نسبت به گذشته خیلی کم شده است.

داروهای ضد افسردگی اعتیاد آور هستند؟

وی عنوان کرد: در روانپزشکی اصطلاحی به نام سیمپتی (SMYPATHY) و امپتی (EMPATHY) به کار می بریم. سیمپتی یعنی خودت را جای شخص بگذاری، رنج و دردش را کامل بفهمی، تجربه کنی و ایمپتی یعنی درکش کنی. با یاد گرفتن یک سری تکنیک‌ها می‌شود احساسات منفی را کنترل و به آنها غلبه کرد. اگر من یا هر پزشکی در هر شاخه‌ای با هر رنج و غم بیمارش درگیر شود که از خود پزشک چیزی باقی نمی‌ماند و خودش هم نیاز به درمان پیدا می‌کند.

متخصص مغز و اعصاب در خصوص اعتیاد آور بودن داروهای ضد افسردگی توضیح داد: هر داروی شیمیایی که وارد بدن شود به راحتی می‌تواند وابستگی ایجاد کند. مثل آنتی بیوتیک یا داروی مسکن زیاد از حد مصرف وابستگی ایجاد می‌کند اما اگر تحت نظارت باشد و داروی هایی که زیر نظر پزشکتان به شما داده می‌شود را درست مصرف کنید، سر خود چیزی نخورید وابستگی ندارد. کسی که برای اولین بار به افسردگی دچار می‌شود یک دوره شش ماهه درمان و دارو را سپری می‌کند و روانپزشک در تمام آن مدت حواسش به بیمار و مراجعه کننده اش هست و با نظارت پزشک دارو شروع می‌شود و با نظارت و دستور پزشک دارو قطع می‌شود.داروها تحت نظارت روانپزشک کم یا زیاد می‌شود. گاهی داروها جایگزین می‌شود تا اثربخش باشد. هیچ دارویی هیچوقت وابستگی ایجاد نمی‌کند اگر درست و بی حد استفاده نشود.

شایع‌ترین اختلال اضطرابی در دنیا

محسنیان در پاسخ به این پرسش که موضوعی که این روزها شایع شده و در جوانان دیده می‌شود حملات اضطرابی یا پنیک اتک است توضیح داد: پنیک اتک شایع‌ترین اختلال اضطرابی در دنیاست که به آن (PANIC DISODER) هم می‌گویند. یعنی اختلال پنیک که خیلی سریع به درمان جواب می‌دهد اما عود کننده است و نیاز به درمان قطعی دارد.

وی ادامه داد: پنیک ناشی از عدم تعادل بین سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک مغز است و خیلی اوقات به مکانیزم‌های ناخودآگاه ارتباط دارد و حتماً یک استعداد ژنتیکی باید درباره پنیک وجود داشته باشد. پنیک یک حمله اضطرابی شبیه به مرگ قریب الوقوع است، هیچکس تا به حال از حمله پنیک نمُرده و جانش را از دست نداده است. در واقع حمله‌های پنیک هیچ ربطی به بیماری‌های قلبی و عروقی ندارد. پنیک یک حمله عصبی است که از مغز منشأ می‌گیرد و به خاطر عدم تعادل سیستم اتونومیک بدن است و نگران کننده نیست و گذراست. هیچوقت نگران حمله‌های پنیک نباشید چون گذراست، کشنده نیست و قطعاً با دارودرمانی و روان درمانی قابل درمان است و تمام می‌شود.

باورهای اشتباه درباره افسردگی

متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این پرسش که چه باورهای اشتباهی درباره افسردگی وجود دارد؟ توضیح داد: باورهای اشتباه اینکه افسردگی هیچوقت خوب نمی‌شود، درمانی برای افسردگی وجود ندارد و شخص افسرده است دیوانه است و بیماری روانی دارد در حالی که اصلاً این طوری نیست. افسردگی مثل هر بیماری دیگری خوب می‌شود چه بسا راحت تر. باور اشتباه دیگر درباره افسردگی این است که افسردگی خود به خود خوب می‌شود و اصلاً موضوع مهمی نیست. چیزی که این روزها خیلی می‌شنوم این است که خیلی‌ها به کسی که افسرده است می‌گویند که من هم افسرده ام و موضوع مهمی نیست در حالی که این نوع حرف زدن بیماری را تشدید می‌کند.افسردگی یک بیماری قابل حل و درمان است. گاهی با حرف زدن و گاهی با تجویز دارو. درباره افسردگی باید برون‌ریزی داشت و گفتگو کرد و دنبال درمان بود و البته درمان درست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره