1. جذاب ترین ها
سلامت

پیامد خطرناک سرخ کردن زیاد گوشت قرمز

منبع
مجله پزشکي دکتر سلام
بروزرسانی
پیامد خطرناک سرخ کردن زیاد گوشت قرمز
مجله پزشکي دکتر سلام/ محققان علوم پزشکي مي گويند تحقيقات نشان داده است که سرخ و کباب کردن گوشت قرمز به حدي که سطح آن کمي بسوزد مي‌تواند مواد شيميايي سرطان‌زا توليد کند و در نتيجه خوردن مقدار زيادي گوشت قرمز به خصوص اگر بيش از حد سرخ يا کباب شده باشد خطر سرطان مثانه را افزايش مي‌دهد. اين مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادي که گوشت قرمز به شدت سرخ شده يا کباب شده، بخشي از رژيم غذايي آن‌ها بود ۲ برابر کساني است که گوشت قرمز کم سرخ يا کباب شده، مصرف مي‌کنند. ظاهرا در اين مطالعه به اثر گوشت آب‌پز بر سرطان مثانه اشاره‌اي نشده است. يافته‌هاي مطالعه تازه به روي ۱۷۰۰ نفر در يک کنفرانس تحقيقات سرطان در آمريکا عرضه شد. پژوهشگران دانشگاه تگزاس دريافتند که اين خطر براي کساني که گوشت قرمز کاملا سرخ شده مانند استيک و گوشت خوک نمک سود (بيکن) مصرف مي‌کنند، بيش‌تر است اما براساس اين مطالعه حتي گوشت مرغ و ماهي نيز وقتي سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طول قابل توجهي بالا مي‌برد. سه نوع عمده از مواد شيميايي سرطان‌زا که به “اچ سي اِي”ها معروف هستند خطر ابتلا به سرطان را به ميزان بيش از ۲.۵ برابر افزايش دادند. به نظر مي‌رسيد که بعضي افراد از لحاظ ژنتيکي بيش‌تر در برابر اين نوع رژيم آسيب ‌پذيرند. در اين مطالعه که طي ۱۲ سال انجام شد، محققان DNA کليه شرکت‌کنندگان را تحليل کردند و متوجه شدند که داشتن ژن‌هاي خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را در برخي افراد که زياد گوشت قرمز مي‌خورند پنج برابر مي‌کند. متخصصان سرطان مي‌گويند که تحقيقات بيش‌تري براي اطمينان از ارتباط مصرف مرتب گوشت قرمز با سرطان مثانه لازم است و اين که آيا نحوه پختن آن تاثيري دارد يا نه. دکتر پاناگوئيتا ميترو، از صندوق جهاني تحقيقات سرطان، گفت: وقتي همه شواهد درباره مصرف گوشت و سرطان را بررسي کرديم حاکي از افزايش سرطان مثانه به دليل مصرف گوشت قرمز نبود اما در اين زمينه که گوشت قرمز يا گوشت پردازش شده خطر سرطان روده را افزايش مي‌دهد شواهد قانع کننده‌اي وجود دارد. به همين دليل است که توصيه مي‌کنيم مردم مصرف گوشت قرمز را به ۵۰۰ گرم ـ وزن گوشت پخته شده در هفته محدود کنند يا به کلي از خوردن گوشت سرخ کرده پرهيز کنند. گفتني است، حدود پنج هزار نفر هر سال در اثر اين سرطان مي‌ميرند و تقريبا ۹۰ درصد موارد مرگ در افراد بالاي ۶۵ سال است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar