ايسنا/ يک مطالعه جديد از دانشگاه فنلاند شرقي با شواهد بيشتري نشان ميدهد که رژيم غذايي غني از پروتئين جانوري و گوشت حيوانات براي سلامت مناسب نيست.
بر اساس پيگيريهاي ۲۰ ساله اين مطالعه افرادي که عمدتا در رژيم غذايي خود پروتئين حيواني را به پروتئين گياهي ترجيح ميدهند، نسبت به افرادي که رژيمشان از نظر منابع پروتئيني متعادلتر است، بيشتر در معرض مرگ زودرس قرار دارند.
به نظر ميرسد مصرف زياد گوشت حيوانات از هر نوعي با بروز عوارض جانبي مختلفي ارتباط دارد. بر اساس اين بررسيها افرادي که منابع اصلي پروتئين در رژيم غذاييِ آنها مبتني بر حيوانات بوده و روزانه بيش از ۲۰۰ گرم گوشت مصرف ميکنند در طول مطالعه نسبت به افرادي که منابع پروتئين در رژيم غذاييشان به شکل متعادل هم از نوع حيواني و هم از نوع گياهي بوده و روزانه کمتر از ۱۰۰ گرم گوشت مصرف ميکنند، ۲۳ درصد بيشتر با خطر مرگ زودرس مواجه هستند.
اين مطالعه همچنين نشان داد که به طور کلي وجود مقدار زيادِ پروتئين در رژيم غذايي روزانه با افزايش خطر مرگ در افرادي که در ابتداي مطالعه به ديابت نوع دو، بيماريهاي قلبي-عروقي يا سرطان مبتلا بودند، همراه است. در حالي که چنين ارتباطي در افرادي که به اين بيماريها مبتلا نبودند، مشاهده نشده است.
اين يافتهها بر لزوم بررسي تأثيرات سلامتي مصرف پروتئين به ويژه در افرادي که از قبل به بيماريهاي مزمن مبتلا هستند، تأکيد ميکند. ميانگين سني افراد شرکت کننده در اين مطالعه در ابتداي بررسيها ۵۳ سال بود و رژيمهاي غذايي که به وضوح فاقد پروتئين بودند در بين جمعيت مورد مطالعه وجود نداشت.
به گفته متخصصان با اين وجود اين يافتهها نبايد به افرادي که در معرض خطر بيشتري از سوء تغذيه بوده و ميزان مصرف پروتئين آنها به طور معمول کمتر از مقدار توصيه شده است، تعميم داده شود.
مطالعات قبلي حاکي از آن است که مصرف زياد پروتئين حيواني و به ويژه مصرف گوشتهاي فرآوري شده مانند سوسيس و کالباس با افزايش خطر مرگ همراه است. با اين حال اثرات دقيق مصرف پروتئين و منابع مختلف پروتئيني بر سلامتي هنوز ناشناخته بوده و نياز به مطالعات بيشتر دارد.
بازار