وارونه/ چرا همیشه گرسنه ام؟ علت همیشه گرسنه بودن چیست؟ چرا دست از غذا خوردن نمیکشم؟ کرم پهن یکی از دلایل همیشه گرسنه بودن است، اما احتمالا کرم پهن ندارید ولى خیلى کم میخوابید یا بیشتر وقتتان را صرف شبکه هاى اجتماعى مى کنید. همه ى این کار ها میتوانند دلایل همیشه گرسنه بودن شما باشند.

1. دیر می خوابید!

کم خوابى میتواند علت همیشه گرسنه بودن شما باشد. کم خوابی هورمون هاى تنظیم خواب را به هم میریزد. هورمون گرسنگی در هنگام بى خوابی افزایش مى یابد و موجب گرسنگی میشود.

لپتین هورمون سیری است و کم خوابی موجب کاهش ترشح لپتین میشود.

علاوه بر این بی خوابی موجب تولید هورمون هایی میشود که غذا خوردن را لذت بخش میکند. باور کنید یا نه چنین واکنشی مشابه واکنش بدن به مصرف ماریجوانا است. 

تحقیقات منتشر شده در مجله اسلیپ در سال ٢٠١٦ به نتایج زیر رسید. یک نفر از هر ١٤ مرد یا زن ٢٠ ساله به جای ٧/٥ ساعت خواب مفید ٤ تا ٥ ساعت خواب مفید دارد.

همین عامل موجب علاقه مندی شما به میان وعده های دلپذیری مثل آبنبات، شکلات و چیپس است. هر چند که ٢ ساعت قبل از آن وعده ی غذایی کاملی خورده باشید.
هدف شما باید از امشب این باشد که چشمانتان را از ٧ تا ٩ ساعت ببندید و بخوابید.

2. صبحانه قندی یا کم پروتئین می خورید!

خوردن صبحانه قندی می تواند علت همیشه گرسنه بودن تان باشد .تقریبا هر بار پس از پایین گذاشتن آخرین قاشق از یک مربای خوشمزه شکمتان غرغر میکند و دوباره احساس گرسنگی می کنید.

چطور ممکن است؟ تحقیقات انجام شده در دانشگاه میسوری به نتایج زیر دست یافتند.
زنانی که در وعده صبحانه از پروتئین بیشتری استفاده میکنند، مانند تخم مرخ و سوسیس، کمتر احساس گرسنگی میکنند. حتی در وعده های بعدی غذاهای کم کالری تر میخورند.

اما زنانی که از غذاهای کم پروتئین و پر شکر مانند پنکیک و مربا استفاده نمیکنند یا کلا غذا نمیخورند بیشتر گرسنه میشوند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در ژرونال آمریکایی تغذیه که در سال ٢٠١٣ چاپ شده، خوردن صبحانه کامل و سالم که پر از پروتئین باشد موجب کاهش سیگنال های ارسالی گرسنگی توسط مغز در دختران بالغ میشود.

چرا که پروتئین موجب کاهش میل به غذا و افزایش حس سیری میشود.

3. فقط غذاهای کم چرب یا فاقد چربی می خورید!

رژیم غذایی کم چرب از دیگر دلایل همیشه گرسنه بودن است. غذاهای فرآوری شده برای شما خوب نیستند. چرا که گاهی نمک زیادی دارند و گاهی شکر زیاد و گاهی هم هیچ کالری ندارند. از موضوع اصلی منحرف شدیم.

حق با شماست که از غذای چرب و اساسا چربی اشباع شده در غذاها دوری کنید. ولی بهتر است گاهی جایی برای چربی سالم و مفید در رژیم غذایی خود باز کنید.

چرا که همانند پروتئین و فیبر، چربی هم موجب احساس سیری میشود. چربی تخلیه شکم را کندتر میکند. و موجب افزایش ترشح هورمون سیری میشود.

انواع چربی سالم مانند روغن زیتون، مغز ها، دانه ها و آواکادو که غنی از کالری هستند از جمله وعده های غذایی سالم به شمار می آیند.

انجمن آمریکایی قلب پیشنهاد میکند که در وعده های غذایی روزانه هر فرد سالم ٢٠ تا ٣٥ درصد چربی سالم وجود داشته باشد.

4. بدن تان احتیاج به آب دارد!

تشنگی هم می تواند علت همیشه گرسنه بودن باشد. احساس ناگهانی گرسنگی در واقع نشانه ای از تشنگی بدن شماست. بنابراین قبل از اقدام به خورن میان وعده کمی آب بنوشید و صبر کنید تا احساس گرسنگی از بین برود.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مجله تغذیه و رژیم غذایی خوردن آب فراوان موجب میشود اشتها و وزن خود را کنترل کنید. تحقیقاتی که محققین در دانشگاه ایلینویز انجام دادند به نتایج زیر دست یافته است.

بررسی بیش از ١٨٣٠٠ فرد بالغ نشان داده است که افرادی که به میزان ٣ لیوان بیشتر از سایرین آب مصرف میکنند، روزانه ٢٠٥ کالری کمتر از غذاهای اشباع و کلسترول دار مصرف میکنند.

5. زیاد هله هوله می خورید!

شاید برای خیلی از ما اتفاق افتاده باشد، فرصت کافی برای انجام کارهایتان نیست و شما در حال چیپس خوردن هستید. یا اینکه قاشق قاشق بستنی میخورید در حالیکه چند دقیقه قبل با دوستان خود جر و بحث کرده اید.
وقتی برای مدت زیادی استرس دارید هورمون کورتیزول به بالاترین سطح خود در خون میرسد و همین عامل موجب افزایش حس گرسنگی می شود.

علاوه بر این، هورمون کورتیزول موجب افزایش آزاد سازی قند خون و کاهش ترشح انسولین میشود. این خود خطر ابتلای به دیابت نوع دو را افزایش میدهد.

در واقع وقتی سطح قند خون بالاست و انسولین به درستی عمل نمیکند، احساس گرسنگی تشدید میشود. چرا که بدن تصور میکند سلول ها گرسنه هستند.


6. هنوز هم نان سفید می خورید!

حتما در مورد تغییر رژیم غذایی تان به یک رژیم پر از سبوس و غلات خیلی چیز ها شنیده اید. غلات سرشار از فیبر هستند، موجب حس سیری میشوند، پس سالم تر هستند.

منبع خوبی از انواع کربوهیدرات های پیچیده هستند که زمان بیشتری برای هضم میبرند، دیرتر قند خون را افزایش میدهند، و برای مدت طولانی تری ماندگاری دارند.

غلات فرآوری شده که در نان سفید، برنج سفید، شیرینی ها، و بیسکوئیت ها یافت میشود فاقد فیبر هستند. این گونه غلات موجب افزایش ناگهانی قند خون و سپس کاهش ناگهانی آن میشوند.

به همین علت پس از خوردن اولین کوکی حس میکنید که گرسنه اید و باید باز هم غذا بخورید. در واقع وقتی قند خون افت میکند بدن سیگنال گرسنگی آزاد میکند حتی اگر به میزان کافی کالری دریافت کرده باشید.

محققین عادات غذایی بیش از ٩٢٠٠ اسپانیایی را بررسی کرده و به نتایج زیر دست یافتند. آن دسته از افرادی که فقط از نان سفید استفاده میکنند بیشتر از کسانی که از نان سبوس دار استفاده میکنند به اضافه وزن مبتلا میشوند.

7. بین وعده های غذایی تان فاصله ی زیادی می اندازید!
فاصله ى ٤ تا ٥ ساعت بین وعده های غذایی بسیار خوب است ولی اگر به ٦ ساعت رسید از یک میان وعده کوچک استفاده کنید. سر ساعت غذا خوردن به شما کمک میکند تا حس گرسنگی تان را بهتر بشناسید.

هم چنین به شما امکان میدهد کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین ها را راحت تر هضم کنید.
در نتیجه متابولیسم سالم تری خواهید داشت.

اطمینان حاصل کنید که وعده های غذایی شما شامل همه نوع مواد مغذی مانند غلات فیبر دار، میوه ها، سبزیجات ، لبنیات و پروتئین ها باشد.

8. صفحات اجتماعی شما پر از عکس غذاست!

عکس های کیک تولد را یکی پس از دیگری نگاه میکنید و شکمتان غرغر میکند. بر اساس تحقیقات علمی انجام شده در ژورنال علمی شناخت و مغز که در سال ٢٠١٦ انجام شده، هنگامی که به عکس غذاهای خوشمزه نگاه میکنید خون به قسمت هایی از مغز که مسئول شناخت مزه ها هستند جریان پیدا میکند. بنابراین حتی اگر واقعا گرسنه نباشید باز هم حس میکنید گرسنه اید.




ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید