برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا باید قوطی تن ماهی را بجوشانیم؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چرا باید قوطی تن ماهی را بجوشانیم؟

ايسنا/ برخي افراد تصور مي کنند که جوشاندن محتويات کنسرو ماهي خارج از قوطي يا تف دادن آن باعث از بين رفتن سم بوتوليسم موجود در کنسرو مي شود و سلامت اين ماده غذايي را بيشتر تضمين مي کند؛ موضوعي که مديرکل دفتر بهبود کيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات آن را نادرست مي داند.

عيسي گلشاهي به نکاتي در خصوص  استفاده از کنسرو ماهي اشاره کرد و گفت: توصيه مي کنيم که قوطي کنسرو ماهي در حرارت و شعله مستقيم آتش قرار داده نشود. بايستي آب کاملا به جوش آمده و دماي آن به ۱۰۰ درجه سانتي گراد برسد و پس از آن کنسرو ماهي به مدت ۲۰ دقيقه در آب در حال جوشيدن قرار داده شود و پس از کاهش دما از آن استفاده شود.

وي ادامه داد: خارج کردن محتويات کنسرو و سپس جوشاندن يا تف دادن آن کمکي به از بين رفتن بوتوليسمي که ممکن است در کنسرو ايجاد شده باشد نمي کند. کنسرو دربسته استريل است . درصد مخاطره اي که براي بوتوليسم پيش بيني مي شود بالا نيست ولي براي اينکه اين ميزان به صفر برسد بايد با قوطي در آب جوش جوشانده شود تا فرآيند استريل کامل شود.

 مديرکل دفتر بهبود کيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات ايران اضافه کرد: بوتوليسم  از  ميکروارگانيسم کلوستريديوم بوتولينوم ايجاد مي شود که اين ميکرو ارگانيسم بي هوازي است و بايد آن را در همان شرايط بي هوازي از بين برد. بوتوليسم ممکن است در مواد غذايي کنسرو شده که به درستي استريل نشده يا استريل آنها نامناسب است، ايجاد شود و سپس در ظرف دربسته بي هوازي رشد کند؛ بنابراين تنها راه از بين بردن اين ميکروارگانيسم جوشاندن است.

گلشاهي تصريح کرد: بوتوليسم در کنسروهاي اسيدي مانند کمپوت وجود نمي آيد و بيشتر امکان دارد در کنسروهاي غير اسيدي به ويژه پروتئيني ايجاد شود.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar