برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۳ راهکار برای تقویت دستگاه تنفسی در برابر کرونا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
۳ راهکار برای تقویت دستگاه تنفسی در برابر کرونا

باشگاه خبرنگاران/ در شرايطي که ويروس کرونا سرتاسر جهان را فراگرفته است و روزانه تعداد زيادي از افراد بر اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند تقويت و محافظت از بدن در برابر اين ويروس بسيار مهم است؛ همه اعضاي بدن در گير يروس کرونا مي‌شوند، اما ريه و دستگاه تنفسي از جمله اندام‌هايي است که بيشتر از ديگر اندام‌ها با اين ويروس درگير مي‌شود.

در حالت عادي تنفس بايد از ناحيه سينه انجام شود؛ يعني در زمان تنفس قفسه سينه به سمت بالا و پايين حرکت کند پس به جاي آن که تنفس از ناحيه شکم انجام شود بايد از ناحيه سينه انجام شود در چنين حالتي انرژي زيادي صرف تنفس مي‌شود اما همان طور که گفته شد در حالت عادي تنفس بايد از ناحيه شکم و به حالت ديافراگمي باشد.

سه تمرين ساده و مهم براي تقويت ريه و دستگاه تنفسي وجود دارد که به آن خواهيم پرداخت؛

تمرين اول
براي تقويت ريه و دستگاه تنفسي مي‌توانيد در ابتدا دست تان را روي ناحيه شکم قرار داده و به مدت ۲ ثانيه دم از بيني انجام دهيد و سپس چهار ثانيه بازدم از دهان انجام دهيد همچنين لازم است اين کار را چند بار در روز تکرار کنيد.

بايد تمرکزتان بر اين باشد که حتماً به هنگام دم دست روي شکمان به سمت بيرون حرکت کند و انجام اين تمرين به شما کمک مي‌کند تا الگوي تنفس تان درست شود، زيرا داشتن الگوي تنفسي نادرست مي‌تواند عوارض زيادي را برايتان به همراه داشته باشد.

تمرين دوم
تمرين حبس نفس، انجام اين تمرين به اين گونه است که بيمار بعد از دم نفس خود را نگه مي‌دارد و چون در حالت عادي دم و بازدم پشت سر هم و بدون وقفه انجام مي‌شود حبس نفس سبب باز شدن بيشتر کيسه‌هاي تنفسي مي‌شود اين تمرين را مي‌توانيد ۲ تا ۱۰ بار در روز انجام دهيد.

تمرين سوم
برخي از بيماراني که دچار عفونت‌هاي تنفسي  از جمله ويروس کرونا  يا ساير عفونت‌هاي تنفسي مي‌شوند ممکن است در ناحيه ريه دچار ترشحاتي شوند که بايد اين ترشحات تخليه شود؛ بر همين اساس ابتدا دستتان را روي شکمتان قرار داديد و ۳ تا ۵ بار تنفس شکمي انجام دهيد مانند تنفس ديافراگمي، بعد از اين کار دست هايتان را روي ناحيه دنده هايتان قرار داده و حرکت باز کردن دنده را انجام دهيد؛ اين تمرين را بين ۳ تا ۵ مرتبه انجام دهيد.

در مرحله بعد دستتان را جلوي دهان تان گرفته و عمل بازدم را انجام دهيد؛ اين امر سبب تحريک شما براي سرفه مي‌شود و کمک مي‌کند تا ترشحات تخليه و در نهايت  ريه شما پاکسازي شود.


 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar