برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ابداع سرنگ ۲ مخزنه برای تزریق سریع داروهای غلیظ و چسبناک

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ابداع سرنگ ۲ مخزنه برای تزریق سریع داروهای غلیظ و چسبناک

ايسنا/ دانشمندان موسسه فناوري ماساچوست(MIT) يک سرنگ جديد اختراع کرده اند که داراي دو مخزن است و مي تواند داروهاي چسبناک را به سرعت تزريق کند.

 داروهاي بيولوژيکي برگرفته از موجودات زنده اميدهاي زيادي را نشان مي دهند، به خصوص به دليل اينکه آنها مي توانند بسته به نيازهاي منحصر به فرد بيماران، به صورت شخصي و اختصاصي ساخته شوند. اما تزريق آنها معمولاً از طريق پوست دشوار است و يک سوزن هيپودرمي جديد براي تسهيل اين امر طراحي شده است.

از آنجا که اين داروها غالباً غليظ هستند، بسيار چسبناک مي شوند و گاهي آنقدر چسبناک هستند که تزريق آنها از طريق يک سوزن استاندارد ممکن نيست. به همين دليل آنها را رقيق مي کنند، سپس طي يک دوره پايدار به صورت وريدي تزريق مي شوند. اين بدان معني است که بيماران حتما بايد به يک کلينيک يا بيمارستان براي تزريق اين داروها بروند که اين امر در مناطق دور افتاده يا کشورهاي فقير دشوار است.

سرنگ هاي بدون سوزن يکي ديگر از گزينه ها هستند، اما از آنجا که قيمت آنها نسبتاً گران است، نمي توان از آنها به طور گسترده در کشورهاي فقير استفاده کرد.

اکنون دانشمندان موسسه فناوري ماساچوست(MIT) نمونه اوليه يک سوزن هيپودرمي را با يک سرنگ تهيه کرده اند که شامل دو مخزن به شکل يکي در داخل ديگري است. مخزن داخلي حاوي داروي چسبناک است، در حالي که مخزن خارجي حاوي يک مايع روان کننده زيست سازگار است. هر دو مخزن همزمان با فشار آوردن روي اهرم سرنگ فعال مي شوند.

از آنجا که دارو از مخزن داخلي خارج مي شود، توسط مايع روان کننده موجود در مخزن بيروني با يک لايه نازک از روان کننده پوشانده مي شود که اين کار اجازه مي دهد تا هر دو مايع به راحتي از سوزن و پوست بيمار عبور کنند. 

در آزمايشات آزمايشگاهي حتي چسبناک ترين داروها نيز به راحتي تزريق شدند، در حالي که تنها به يک هفتم نيروي تزريق عادي نياز داشتند.

محققان مي گويند از اين فناوري مي توان در زمينه چاپ سه بعدي زيستي و پاشش سلول هاي شکننده و بافت هاي بيولوژيکي نيز استفاده کرد.

اين فناوري در پاسخ به درخواست بنياد خيريه "بيل و مليندا گيتس" توسط پروفسور "کريپا واراناسي" و دانشجوي وي "ويشنو جاياپراکاش" ابداع شده است. 

اين مطالعه در مجله Advanced Health Material منتشر شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره