بهداشت نيوز/ محمدرضا حاجي حيدري متخصص طب سنتي درباره تاثير خوراکي‌ها براي خواب راحت‌تر اظهار کرد: يکي از اصول ششگانه و مهم در طب سنتي ايران خواب و بيداري است که مديريت صحيح آن در حفظ و ارتقاء سلامتي نقش مهمي دارد؛ بنابراين خواب بايد از نظر کمي و کيفي شرايط مناسبي داشته باشد.
او افزود: مدت زمان خواب براي افراد بالغ حدود ۶ تا ۸ ساعت است که معمولا افراد گرم مزاج به خواب کمتر و سرد مزاج‌ها به خواب بيشتري نياز دارند، گرچه کيفيت و عمق خواب داراي اهميت ويژه‌اي است.
حاجي حيدري تصريح کرد: کاهو، بادام، بنفشه، گل گاوزبان و سنبل الطيب براي درمان بي خوابي مناسب هستند،يکي از علل مهم بي خوابي در طب سنتي ايران کاهش رطوبت طبيعي مغز است که معمولا اين عامل به دنبال کم خوابي و بيداري‌هاي طولاني و مزمن و رعايت نکردن زمان مناسب خواب و دير خوابيدن در شب اتفاق مي‌افتد.

تاثير مصرف کاهو بر درمان بي خوابي
اين متخصص طب سنتي با بيان اينکه يکي از گياهان دارويي و خواب آور کاهو است، تاکيد کرد: در طب سنتي ايران کاهو داراي مزاج سرد و ‌تر است که مصرف آن در شب مي‌تواند خواب مناسبي براي افراد و کساني که از بي خوابي رنج مي‌برند، به ارمغان بياورد.

او اظهار کرد: بادرنجبويه داراي مزاج گرم و خشک است که مصرف يک فنجان از دمنوش آن علاوه بر کاهش اضطراب و استرس اثر خواب آور خوبي نيز خواهد داشت. براي افرادي که خواب سبک و منقطع دارند مصرف دمنوش گل بنفشه يا استفاده موضعي از روغن آن روي پيشاني و داخل بيني علاوه بر خواب آور بودن عمق و کيفيت خواب را افزايش مي‌دهد.

اين متخصص طب سنتي ادامه داد: بوييدن نوعي بابونه به نام اقحوان يا بابونه گاوي اثر خواب آوري دارد، داشتن خواب مناسب از نظر کمي و کيفي يکي از اصول مهم جهت پيشگيري و درمان در طب سنتي است.
او اضافه کرد: حکماي طب سنتي به خوابيدن در ساعت‌هاي اوليه شب توصيه مي‌کنند، هرچه خوابيدن به ساعات پاياني موکول شود، به خصوص خواب بعد از نيمه شب از تاثيرات مفيد آن کم مي‌کند.
حاجي حيدري درباره ساعت خواب افراد گفت: با توجه به شرايط زندگي امروزه، خوابيدن قبل از ساعت ۱۱ تا حداکثر اذان صبح نسبتا مناسب است و توصيه مي‌شود افرادي که براي مطالعه بيدار مي‌مانند حتما ساعت بيداري را به اوايل صبح، يعني ساعاتي قبل از اذان صبح تا طلوع آفتاب موکول کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar