باشگاه خبرنگاران/ رژيم غذايي انسان‌ها سرشار از مواد غذايي متنوع و داراي خواص مختلف است. با اين حال، حقيقت تلخ اين است که هر چيزي که کام شما را شيرين مي‌کند ممکن است سلامت شما را به خطر بياندازد و  يکي از اين مواد غذايي شيرين، شکر است.

شکر علاوه بر داشتن کالري بالا، مي‌تواند به سرعت باعث افزايش قند خون شده و در نتيجه فشار خود فرد را بالا ببرد. با اين وجود، متخصصان تغذيه توصيه مي‌کنند افراد در مصرف هر ماده غذايي اعتدال و ميانه روي را رعايت کنند.

تحقيقات دانشمندان نشان داده است مصرف رژيم غذايي سرشار از شکر با ابتلا به افسردگي در افراد ارتباط مستقيم دارد. دانشمندان مي‌گويند شکر براي سلامت دهان و دندان مضر است. همچنين مصرف زياد اين ماده غذايي مي‌تواند منجر به بيماري کبد چرب، مقاومت بدن به انسولين، ابتلا به سرطان، افزايش چاقي، اعتياد ذهني و بيماري‌هاي قلبي و عروقي در انسان‌ها شود.

همچنين تحقيقات نشان داده است مولکول‌هاي شکر مي‌توانند با اتصال به کلاژن پوست، انعطاف پذيري آن را کاهش دهند. اين بدان معناست که پوست افراد دچار افتادگي، چين و چروک و خط‌هاي عميق خواهد شد. از همين رو، زناني که به زيبايي و شفافيت پوست خود اهميت مي‌دهند بهتر است تا حد ممکن مصرف شکر در رژيم غذايي خود را کاهش دهند.

متخصصان تغذيه در مقابل توصيه مي‌کنند به جاي مصرف شکر، اين مواد غذايي مفيد را جايگزين آن کنيد.

۱- عسل

تاثيرات مخرب شکر بر بدن و بهترين جايگزين‌ها براي آن/ تاپ نيوز

عسل سرشار از ويتامين‌هاي مختلف مانند ويتامين گروه B و C، و مواد معدني مانند آهن، کلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم و روي است. تاکنون تحقيقات مختلف خواص بي شمار عسل را تاييد کرده است و متخصصان تغذيه بر استفاده از اين ماده در رژيم غذايي تاکيد دارند. مي‌توانيد براي شيرين کردن چاي، دسر و ديگر مواد غذايي خود از عسل استفاده کنيد.

تحقيقات متعدد نشان داده است عسل مي‌تواند فشار خون در افراد را تنظيم کند همچنين از ديرباز از عسل طبيعي به عنوان يک دارو براي درمان زخم معده استفاده مي‌شده است.

به طور کلي استفاده از عسل در کساني که از بيماري‌هاي دستگاه گوارشي رنج مي‌برند، يکي از گزينه‌هاي مناسب است. به دليل آنکه عسل سرشار از آنتي اکسيدان هاست و مي‌تواند باعث بهبود عملکرد عروق و قلب شود و خطر بيماري‌هاي قلبي در افراد را کاهش دهد.

متخصصان تغذيه به افراد ديابتي پيشنهاد مي‌کنند با حذف شکر، عسل طبيعي را جايگزين آن کنند. از سوي ديگر، خاصيت عسل در افزايش انرژي بدن و تقويت سيستم ايمني براي مبارزه با عوامل بيماري زا تاييد شده است. خانم‌هايي که به بهداشت و سلامت پوست خود اهميت مي‌دهند مي‌توانند علاوه بر استفاده خوراکي از عسل، از ماسک آن نيز براي صورت خود استفاده کنند. تحقيقات نشان داده است به دليل وجود آنتي اکسيدان‌ها و نيز مواد معدني در عسل، مصرف آن مي‌تواند مانع از پيري زودرس پوست شود.

۲- استويا

تاثيرات مخرب شکر بر بدن و بهترين جايگزين‌ها براي آن/ تاپ نيوز

استويا (شيرين برگ) به دليل آنکه ۲۰۰ برابر شيرين‌تر از ساکاروز و در عين حال فاقد کالري است، به عنوان يک شيرين کننده رژيمي شناخته مي‌شود. برخلاف بيشتر شيرين کننده‌هاي موجود در بازار که منشا شيميايي دارند، استويا کاملا گياهي بوده و به دليل نداشتن کالري، بهترين جايگزين براي شکر در افراد چاق است.

استويا بخصوص در کساني که به بيماري ديابت مبتلا هستند مي‌تواند باعث کاهش قند خون شود. به ويژه در افرادي که نمي‌توانند مصرف شکر را در رژيم غذايي خود متوقف کنند، مصرف استويا بسيار مناسب است، زيرا هم طعم شيرين را به رژيم غذايي آن‌ها باز مي‌گرداند و هم فاقد هر گونه انرژي است.

با اين حال، برخي تحقيقات عوارض جانبي را در استويا گزارش کرده اند. متخصصان تغذيه تاکيد دارند با آنکه استويا فاقد انرژي است، اما نبايد در مصرف آن نيز زياده روي کرد.

۳- شيره ميوه‌ها و گياهان

تاثيرات مخرب شکر بر بدن و بهترين جايگزين‌ها براي آن/ تاپ نيوز

شيره گياهان و ميوه‌ها از ديرباز به عنوان منبع غذايي و دارويي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. از اين ميان، شيره انگور بهترين و مغذي‌ترين ماده است. اين خوراکي ويتامين‌هاي مختلف و مواد معدني داراست همچنين خون ساز، تقويت کننده بدن و مفيد براي سلامت دستگاه گوارش محسوب مي‌شود. به دليل وجود آهن و ديگر مواد معدني، مصرف شيره انگور راهکاري طبيعي در درمان کم خوني است.

با اين حال، شيره انگور برخلاف استويا، داراي کالري زيادي است. از اين رو، بهتر است کساني که به وزن خود اهميت مي‌دهند در مصرف آن زياده روي نکنند. شيره توت، خرما و درخت افرا از ديگر شيره‌هاي مفيد و مغذي هستند. مصرف شيره افرا به ويژه در آمريکاي شمالي به شدت رايج است. اروپايي‌ها زماني که پا به قاره آمريکا گذاشتند طرز تهيه اين شيره سحر آميز را از بوميان آنجا ياد گرفتند.

شيره افرا سرشار از ويتامين گروه B و مواد معدني مانند آهن، منيزيم، منگنز، فسفر، پتاسيم و روي است. تحقيقات نشان داده است شيره درخت افرا براي تقويت سيستم ايمني بدن، بهبود عملکرد قلب و سيستم عروقي، جلوگيري از سرطان و کنترل قند خون مفيد است.

متخصصان مي‌گويند بهتر است در کنار حذف شکر از رژيم غذايي، در مصرف ساير مواد شيرين کننده زياده روي صورت نگيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar