باشگاه خبرنگاران/ نرگس جوزاني، مشاور تغذيه و رژيم درماني  درباره انواع رژيم‌هاي سخت کوتاه مدت و تاثيري که اين رژيم‌ها در روند کاهش وزن دارد، اظهار کرد: معمولاً نزديک ايام نوروز و يا نزديک مراسم خاص، بانوان تمايل به کاهش وزن پيدا مي‌کنند که در چنين شرايطي به سرچ کردن در اينترنت و يا جستجو در ميان دوستان و آشنايان به دنبال يافتن رژيمي هستند که با آن وزنشان را کاهش دهند و اندام مناسب تري داشته باشند.

او بيان کرد: همه رژيم‌ها براي همه افراد مناسب نيستند، يعني رژيم خاصي وجود ندارد که مناسب براي همه افراد باشد.

اين مشاور تغذيه و رژيم درماني ادامه داد: در رژيم‌هايي که به افراد داده مي‌شود نسبت دريافت انرژي که هر فرد بايد دريافت کند با فرد ديگر کاملا متفاوت است. براي مثال اگر فردي ۲۰ کيلو اضافه وزن داشته باشد با فردي که ۵ کيلو اضافه وزن دارد، دريافت مواد مغذي روزانه او از مواد غذايي کاملاً متفاوت خواهد بود بنابراين نمي‌توان رژيم يکساني براي هر دوي اين افراد پيشنهاد کرد.

 جوزاني افزود: اما برخي از افراد براي لاغري هرچه سريع‌تر دست به رژيم‌هاي سخت و کوتاه مدت مي‌زنند که به مرور زمان مي تواند عوارض جبران ناپذيري براي سلامت آنها داشته باشد.

رژيم سوپ سبزيجات

اين مشاور تغذيه و رژيم درماني تصريح کرد: رژيم سوپ سبزيجات يکي از متداول‌ترين رژيم‌هاي کوتاه مدت است، براي مثال فرد در تمام طول روز فقط سوپ کلم را در برنامه غذايي خود قرار مي‌دهد.

او بيان کرد: سوپ‌کلم به تنهايي اگر در کنار يک غذايي ديگر به عنوان پيش غذا مصرف شود براي کاهش وزن بسيار مناسب خواهد بود اما استفاده از اين سوپ به تنهايي پاسخگوي نياز بدن نبوده و زماني که فرد فقط از سوپ سبزيجات در وعده‌هاي غذايي خود استفاده مي‌کند، بسياري از ريز مغذي‌هايي که براي بدن لازم است را دريافت نخواهد کرد.

جوزاني ادامه داد: استفاده از رژيم سوپ سبزيجات ممکن است بتواند به کاهش وزن سريع شما کمک کند اما عوارضي را هم براي شما به دنبال خواهد داشت. در چنين شرايطي بدن از کربوهيدرات‌هاي موجود و ذخيره شده در بدن به عنوان منبع انرژي استفاده مي‌کند و از ميزان کربوهيدرات‌هاي ذخيره شده در بدن کم مي‌شود، همچنين پروتئين و آب بدنتان را نيز از دست مي‌دهيد و با کمبود ذخاير آب و پروتئين، روبرو خواهيد شد. 

به گفته او زماني که شما اين رژيم سخت را کنار مي‌گذاريد، متابوليسم بدن شما کندتر مي‌شود و شاهد اضافه وزنتان خواهيد بود.

چرا نبايد رژِيم سخت بگيريم؟

رژيم مايعات

اين مشاور تغذيه و رژيم درماني گفت: در اين رژيم فرد مجاز است در تمام طول روز فقط از مايعاتي مانند آب، شير و آب ميوه استفاده کند. اين رژيم هم ممکن است کاهش وزن کاملاً چشمگيري را براي شما به همراه داشته باشد، اما سبب مي‌شود بافت ماهيچه‌اي فرد از دست برود و در نهايت متابوليسم بدن نيز مختل شود.

او ادامه داد: در اين حالت نگه‌داشت چربي در بدن افزايش مي‌يابد و شما بعد از کنار گذاشتن اين رژيم‌ها، وزنتان نسبت به قبل بيشتر مي‌شود. پس در انواع رژيم‌هاي سخت مانند رژيم کانادايي، رژيم شوک يا رژيم GM هر چند در ابتدا شما کاهش وزن بسيار زيادي را مشاهده مي‌کنيد، زيرا ميزان زيادي از آب و کربوهيدرات ذخيره شده در بدنتان را از دست مي‌دهيد و بافت ماهيچه‌اي شما از بين مي‌رود اما در نهايت زماني که شما دوباره به رژيم معمولي تان برمي‌گرديد، سبب مي‌شود اضافه وزن و ذخيره چربي در بدن شما افزايش بيشتري داشته باشد.

چرا نبايد رژِيم سخت بگيريم؟

به گفته اين مشاور تغذيه و رژيم درماني، رژيم‌هاي غذايي سخت اين بلا‌ها را بر سرتان مي‌آورد:

خستگي مفرط : گرسنگي‌هاي بيش از حد در رژيم‌هاي سخت سبب مي‌شود تا افراد به شدت احساس خستگي و بي حوصلگي داشته باشند.

کم آبي: معمولاً در چنين رژيم‌هايي ميزان مشخصي از آب ذخيره شده در بدن به شدت کاهش مي‌يابد و بر اثر کم شدن مايعات، فرد دچار سردرد و سرگيجه مي‌شود.

اضافه وزن : بر اثر مکانيسم دفاعي طبيعي بدن، زماني که شما اين رژيم‌هاي سخت را کنار مي‌گذاريد، بدنتان تمايل بيشتري براي دريافت غذا‌ پيدا مي‌کند تا مواد معدني، پروتئين‌ها و کربوهيدرات‌هايي را که از دست داده است، دوباره جايگزين شود.

سنگ کيسه صفرا: سنگ کيسه صفرا براي کساني که از رژيم‌هاي سخت استفاده مي‌کنند نسبت به ديگر افراد ۵ تا ۲۵ درصد افزايش مي‌يابد. زماني که رژيم سخت مي‌گيرد و به شدت خود را از لحاظ دريافت مواد غذايي محدود مي‌کنيد، سنگ کيسه صفرا رشد مي‌کند.

کبد چرب: احتمال ايجاد کبد چرب و پايداري آن در افرادي که رژيم‌هاي سخت مي‌گيرند، افزايش مي‌يابد. به افرادي که کبد چرب دارند توصيه مي‌شود، به تدريج و به طور مستمر وزن خود را کاهش دهند زيرا اگر اين روند سريع باشد، سبب تجمع چربي در کبد مي‌شود و در نهايت وضعيت کبد چرب بدتر مي‌شود.

يبوست شديد: به هنگام داشتن رژيم‌هاي سخت ممکن است يبوست در بدن افراد پايدار باقي بماند و بعد‌ها همچنان با اين مشکل مواجه باشند.

اختلال در خواب: زماني که افراد گرسنه به خواب مي‌روند ممکن است نتواند يک خواب کافي و مناسب داشته باشد. اين امر مي‌تواند اضطراب و خستگي را در طول روز براي فرد ايجاد کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar