نماد آخرین خبر

زردی نوزادان با قرص درمان می شود؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
زردی نوزادان با قرص درمان می شود؟

ايرنا/ دکتر يدالله زاهدپاشا از افزايش بستري نوزادان به خاطر زردي در بيمارستان هاي زيرمجموعه دانشگاه علوم پزشکي بابل خبر داد و علت آن را مصرف قرص به جاي درمان درست و طي نکردن دوره زماني مورد نياز دانست.

وي به خانواده ها هشدار داد : براي درمان نوزادان حتي اگر پزشک تجويز کرده باشد ، از قرص فنوباربيتال استفاده نکنيد ، چون اين قرص زردي را درمان نمي کند و فقط علائم آن را به صورت موقت کاهش مي دهد و سبب مي شود تا درمان صحيح پيگيري نشود که در نهايت به وخيم شدن وضعيت نوزاد و بستري مي انجامد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل به پزشکان هم توصيه کرد به هيچ وجه براي درمان زردي نوزادان قرص فنوباربيتال تجويز نکنند.

وي با تاکيد بر اين که نوزادان بايد مکرر با شير مادر تغذيه شوند ، گفت : متاسفانه برخي از پزشکان با تجويز داروي فنوباربيتال که يک داروي ضد تشنج است ، اين زمينه را ايجاد مي کنند تا نوزاد با مصرف آن دچار خواب آلودگي شود که نتيجه آن بي ميلي براي خوردن شير مادر مي شود و اين وضعيت زردي نوزاد را تشديد مي کند.

دکتر زاهدپاشا با اعلام اين که هيچ درمان دارويي روتين سرپايي براي درمان زردي نوزادان وجود ندارد ، افزود : يکي از تبعات تجويز دارو اين است که با مصرف آن براي نوزادان ، در والدين اطمينان کاذب ايجاد مي‌شود و تصور مي‌کنند نوزاد خوب شده ، ولي متأسفانه بعد از چند روز نوزاد بهبود نيافته و دچار خواب‌آلودگي و عارضه زردي شده و والدين مجبورند براي بستري نوزاد اقدام کنند.

فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکي با استناد به افزايش آمار بستري نوزادان با علائم زردي خيلي شديد و عارضه ، گفت : دوره زردي نوزادان ۲۸ روز اول تولد اطلاق مي‌شود که در اين دوره ۶۰ درصد نوزادان رسيده و ۱۰۰ درصد نوزادان نارس دچار آن مي‌شوند.

عضو هيات مديره انجمن نوزادان کشور با اظهار اين که ميزان زردي نوزادان متفاوت است ، توضيح داد : زردي کم به‌ عنوان آنتي‌اکسيدان براي بدن مفيد است و مانند اکسيژن ۲۱ درصد عمل مي کند ولي زردي شديد باعث توليد سم در بدن تلقي شده و ب‌ويژه سم براي سيستم عصبي مرکزي، آنسفالوپاتي، کري، اختلال ذهني و حرکتي است که در نهايت ممکن است منجر به مرگ شود.

زاهد پاشا بر ضرورت توجه جدي والدين به درمان زودهنگام زردي نوزادان تاکيد کرد و گفت : قرنطينه در بحث کرونا نبايد سبب مراجعه ديرهنگام براي درمان زردي نوزادان شود بويژه اين که بهتر است ميزان زردي همه نوزادان در روز سوم تولد توسط پزشک معالج يا سيستم بهداشتي انجام شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره