نماد آخرین خبر

چه کسانی سرطان گوارش می‌گیرند؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
چه کسانی سرطان گوارش می‌گیرند؟

ايرنا/ صادق مختاري متخصص داخلي گفت: افرادي که غذاهاي تحريک‌کننده التهاب مثل غذاهاي پر چرب و قندي مي‌خورند، بيشتر  از کساني که از ميوه‌ها و سبزيجات استفاده مي‌کنند، دچار سرطان گوارش مي شوند.
وي اظهار داشت: التهاب مزمن مي‌تواند با سرطان، ديابت، بيماري‌هاي قلبي، عروقي و حتي مرگ همراه باشد و روغن ها بيشترين التهاب را در بدن بوجود مي آورند.
مختاري با بيان اينکه مصرف روغن‌هاي گياهي التهاب زا است، افزود: گرچه اين روغن‌ها از نوع غيراشباع هستند، ‌اما روغن‌هايي مثل روغن ذرت يا روغن آفتابگردان، مقدار زيادي اسيد چرب امگا ۶ دارند که باعث تشديد التهاب و افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروق کرونري قلب مي‌شوند، به‌ خاطر همين به‌ جاي اين روغن‌ها، از روغن‌هاي زيتون و کانولا استفاده شود، چون سرشار از امگا ۳ هستند.  
اين پزشک تصريح کرد: غلات تصفيه شده، آرد سفيد و محصولاتي مانند کلوچه‌ها، کيک‌ها، نان‌هاي صنعتي مواد غذايي بسته‌بندي‌شده، باعث بالا بردن ميزان پروتئين التهابي خاصي در بدن مي‌شوند که با افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ همراه است.

مختاري تاکيد کرد: افزودني هاي مصنوعي باعث بروز التهاب، چاقي، بيماري هاي کبدي و ديابت نوع ۲ مي شود و مصرف کنندگان اين افزودني ها ۴۰ درصد بيشتر در معرض ابتلا به اضافه وزن قرار دارند.

وي از نوشابه ها به عنوان التهاب دهنده در دستگاه گوارش ياد کرد و گفت: مصرف يک وعده غذايي سرشار از اسيدهاي چرب اشباع و نوشابه ها عملکرد عروق خوني را مختل کرده و منجر به فشاري خون بالا و بيماري هاي قلبي مي شود.

مختاري افزود: دستگاه گوارش يکي از دستگاه‌هاي فعال در بدن انسان و بعضي از جانداران است. اين دستگاه در انسان و مهره‌داران به صورت لوله گوارشي وجود دارد. دستگاه گوارش انسان که از دهان تا مقعد امتداد دارد، از لوله گوارشي و غده‌هاي گوارشي تشکيل شده و حدود هفت متر طول دارد.

وي تصريح کرد: غدد گوارشي شامل غده‌هاي بزاقي، غده‌هاي ديواره معده و روده، پانکراس يا لوزالمعده و کبد است. لوله گوارشي نيز شامل دهان، حلق، مري، معده، روده باريک، روده بزرگ و راست‌روده مي‌شود.

مختاري افزود: هر چيزي که وارد معده مي‌شود با آنزيم‌هاي درون معده مخلوط شده و به اجزاي ساده‌تري تجزيه مي شود. سپس اين مخلوط که «کيموس» ناميده مي‌شود، از معده خارج شده و به روده‌ها مي‌رود تا از آنجا، مواد غذايي تجزيه شده جذب جريان خون شوند. مواد غذايي تجزيه شده از طريق جريان خون در سياهرگ ابتدا به کبد جريان يافته تا در آنجا برخي مواد در کبد ذخيره شوند و سپس براي مصرف در اختيار ياخته‌هاي بدن قرار مي‌گيرند. اجزاي غذايي که جذب نمي‌شوند نيز از بدن دفع مي‌ شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره