نماد آخرین خبر

علت‌های قفل‌شدگی انگشت یا انگشت ماشه‌ای چیست؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
علت‌های قفل‌شدگی انگشت یا انگشت ماشه‌ای چیست؟

ايرنا/ دکتر سمانه همايي افزود: همچنين علت اين بيماري ناشي از ضخيم‌شدن غلاف تاندوني است طوري که حرکات تاندون داخل غلاف به سختي صورت مي‌گيرد و گاه گير مي کند و قفل مي‌شود.
اين متخصص دانشگاه علوم پزشکي جهرم فارس اظهار کرد: در مراحل ابتدايي بيمار ممکن است فقط دردي در محل اتصال انگشت به کف دست داشته باشد. در اين مرحله تشخيص بيماري مشکل است؛ در مراحل پيشرفته‌تر اين بيماري، انگشت گير مي‌کند به اين معني که وقتي بيمار مي‌خواهد انگشت خم کرده خود را راست کند با يک گير مواجه مي‌شود و با کمي فشار گير رد و انگشت هم صاف مي‌شود.
به گفته وي در حين صاف‌کردن انگشت ممکن است يک صداي تقه احساس شده يا شنيده شود.
اين متخصص دانشگاه علوم پزشکي جهرم ادامه داد: در مراحل باز هم پيشرفته تر گير به راحتي رد نمي‌شود، بيمار بايد از دست ديگرش کمک بگيرد تا با فشار انگشت را صاف کند که در حين صاف کردن انگشت ممکن است بيمار احساس درد کند.

همايي بيان کرد: در مراحل کاملاً پيشرفته، انگشت اصلا صاف نمي شود که  در معاينه اين بيماران معمولا يک برجستگي در محل اتصال انگشت به کف دست لمس مي شود.

وي گفت: اين بيماري در خانم‌ها و در سنين ميانسالي بيشتر ديده مي‌شود اگر چه مي‌تواند حتي کودکان را نيز درگير کند.
اين پزشک ادامه داد: انگشت شست بيشترين انگشتي است که درگير مي‌شود و به دنبال آن انگشت حلقه و انگشت وسط بيش از ديگر انگشتان مي‌توانند درگير شوند.

همايي گفت: در مراحل ابتدايي مي‌توان اين بيماري را با بستن آتل شبانه به منظور جلوگيري از قفل شدگي و تزريق کورتيکواستروئيد درمان کرد که در صورت پاسخ نگرفتن از درمان‌هاي نگهدارنده يا بروز محدوديت حرکتي در انگشت يا انگشتان مبتلا، جراحي صورت مي‌گيرد.

اين فوق تخصص روماتولوژي اعلام کرد: جراحي اين بيماري پيچيده نيست، عوارض چنداني ندارد و معمولاً با نتايج خوبي همراه است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar