نماد آخرین خبر

علایم شایع سرطان پستان و اهمیت پیگیری درمان در دوران کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
علایم شایع سرطان پستان و اهمیت پیگیری درمان در دوران کرونا

ايسنا/ يکي از سرطان هايي که بايد جدي گرفته شود، سرطان پستان است؛ اين نوع سرطان اگر به موقع تشخص داده شود، کمترين مشکل را براي بيمار ايجاد خواهد کرد و در مقابل در صورت تشخيص ديرهنگام احتمال آن وجود دارد که بيماري به مرز خطرناکي برسد. شيوع ويروس کرونا گاها عاملي بازدارنده براي مراجعه به پزشک و معاينه تبديل شده و در چنين شرايطي با چند راهکار ساده مي توان به تشخيص زودهنگام بيماري و جلوگيري از حاد شدن آن کمک کرد.

دکتر اميرپاشا ابراهيمي - فلوشيپ جراحي پستان در اين باره گفت: سرطان پستان شايع ترين سرطان زنان است و سالانه تعداد زيادي به جمع مبتلايان آن در کشور اضافه مي شود. علائم شايع اين بيماري عبارتند از هر گونه توده يا سفت شدگي جديد، زخم يا فرورفتگي پوست پستان، تغيير رنگ يا ضخامت پوست پستان يا تغيير اندازه يک طرفه پستان ها است.

وي در توصيه به افرادي که به دليل شيوع کرونا از مراجعه به پزشک پرهيز مي کنند، گفت: از يک جهت افرادي که کرونا را جدي مي گيرند و رفت و آمدهاي غيرضروري خود را به حداقل مي رسانند، هم خودشان کمتر به اين بيماري مبتلا مي شوند و هم اينکه به محدود شدن چرخه انتقال در جامعه کمک مي کنند. اما از جهت ديگر بايد گفت متاسفانه در دوراني که کرونا همچنان بر بشر مي تازد، ساير بيماري ها از جمله سرطان پستان مانند روزگار قبل از کرونا انسان ها را مبتلا مي کند و همين ترس بيش از حد نسبت به کرونا باعث شده خانم هايي که دچار اين بيماري مي شوند، ديرتر به پزشک مراجعه کنند و در نتيجه بيماري در مرحله پيشرفته تري تشخيص داده شود و نتايج درمان آن چنان که بايد مطلوب نباشد.

وي گفت: بر اساس تحقيقات صورت گرفته حضور در مطب پزشک با رعايت اصول ساده اما مهم بهداشتي مثل زدن ماسک و شستشوي دست‌ها از نظر ابتلا به کرونا به مراتب ايمن تر از رفتن به اماکني مانند رستوران، کافي شاپ يا باشگاه ورزشي است. لذا توصيه اکيد مي شود خانم هايي که علائم مذکور را دارند، در اولين فرصت به پزشک مراجعه کنند و خانم هاي بالاي ۴۰ سال هم ماموگرافي سالانه خود را فراموش نکنند.

اين فلوشيپ جراحي پستان بر اهميت معاينه توسط خود افراد و همچنين غربالگري ها اشاره کرد و گفت: حقيقت امر اين است که شايع ترين علامت سرطان پستان، توده است که بسياري از اوقات اولين بار توسط خود فرد لمس مي شود، لذا آگاهي ماهيانه از وضعيت پستان ها که معاينه توسط خود فرد جزء اصلي آن است، به کشف زودهنگام توده کمک موثري خواهد کرد. اما نبايد فراموش شود که موارد بسيار اوليه که هنوز به اندازه اي بزرگ نشده اند که قابل لمس باشند را مي توان در ماموگرافي غربالگري تشخيص داد که درمان در اين مرحله با نتايج بسيار درخشاني همراه خواهد بود. به همين دليل رعايت اصول غربالگري سرطان پستان که ماموگرافي از پايه هاي آن است، بايد هميشه مدنظر باشد.

وي در خصوص علايم اوليه تشخيص سرطان پستان نيز گفت: براي تشخيص زودهنگام سرطان پستان بايد از برنامه هاي غربالگري پيروي کرد که اين امر براي عموم جامعه( افراد غيرپرخطر) توصيه مي شود. از اينرو تمام خانم هاي 25 تا۴۰ ساله بايد بصورت ماهانه از وضعيت خود مطلع باشند و در صورت بروز هرگونه تغيير جديد به پزشک مراجعه کنند. در ضمن هر يک تا سه سال هم بايد براي معاينه نزد پزشک بروند. تمام خانم هاي ۴۰ سال به بالا علاوه بر آگاهي ماهانه، بايد تحت ماموگرافي و معاينه ساليانه توسط پزشک قرار گيرند.

ابراهيمي درباره مبتلايان بهبوديافته سرطان پستان و پيگيري درمان آنها در روزهاي کرونايي افزود: افرادي که همچنان بخشي از درمانشان باقي مانده ( شيمي درماني، جراحي يا پرتودرماني) بايد با رعايت کامل اصول بهداشتي به طور دقيق تحت نظر تيم پزشکي خود، درمان را به اتمام برسانند و آنهايي که درمانشان قبلا تمام شده، نبايد به دليل کرونا وقفه اي در مراجعات دوره اي خود ايجاد کنند.

وي در پايان صحبت هايش تاکيد کرد: اگر سرطان پستان در مراحل اوليه، زماني که محدود به بافت پستان است، تشخيص داده شود با اطمينان بالايي مي توان گفت که قابل درمان و ريشه کن شدن است. اما اگر همين بيماري از پستان خارج شود و به غدد لنفاوي زير بغل برسد، درمانش سخت تر مي شود و احتمال عود بيماري پس از درمان بالا مي رود. توصيه ما به عنوان جراح پستان براي تاکيد بر انجام غربالگري منظم با هدف تشخيص زودهنگام بيماري، تفاوت در نتيجه و مسير درمان است.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar