نماد آخرین خبر

درمان‌های خانگی گرفتگی صدا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
درمان‌های خانگی گرفتگی صدا

باشگاه خبرنگاران/ ژاله علي اصل ممقاني متخصص طب سنتي ايراني درباره گرفتگي صدا و راه‌هاي درمان آن، گفت: گرفتگي صدا (لارنژيت) در اثر التهاب تار‌هاي صوتي ايجاد مي‌شود که در واقع يک علامت است و بيماري محسوب نمي‌شود.

او ادامه داد: گرفتگي صدا در اثر عوامل مختلفي مانند: عفونت ويروسي دستگاه تنفسي فوقاني يا سرماخوردگي، سوء استفاده از صدا يعني هنگامي که از صداي خود در مدت زمان طولاني بيش از حد استفاده مي‌کنيد يا خيلي بلند صحبت مي‌کنيد و رفلاکس معده (زماني که اسيد معده بالا مي‌آيد و چين‌هاي صوتي را تحريک مي‌کند) ايجاد مي‌شود.

شايع‌ترين علت گرفتگي صدا

اين متخصص طب سنتي ايراني افزود: سيگار کشيدن، آلرژي، مشکلات تيروئيد، اختلالات عصبي، آرتريت روماتوئيد (التهاب در گلو که به تورم مفاصل منجر مي‌شود)، ضربه به حنجره و ندول‌هاي صوتي، پوليپ‌ها و کيست‌ها از عواملي هستند که باعث ايجاد گرفتگي صدا مي‌شوند.

علي اصل ممقاني بيان کرد: شايع‌ترين علت گرفتگي صدا را مي‌توان سرماخوردگي، عفونت‌هاي ويروسي و استفاده بيش از حد از صدا (فرياد زدن يا با صداي بلند صحبت کردن) دانست.

او با اشاره به اينکه درمان گرفتگي صدا بسته به شرايطي که باعث آن مي‌شود متفاوت است، اظهار کرد: خشونت صدا را مي‌توان با استراحت دادن به صدا يا اصلاح نحوه استفاده از آن درمان کرد. همچنين  توصيه مي‌شود افراد از استعمال دخانيات يا قرار گرفتن در معرض دود اجتناب کرده و با صداي بلند صحبت نکنند.

اين متخصص طب سنتي ادامه داد: مرطوب کردن هواي اتاق، عدم استفاده از غذا‌هاي پرادويه، تند، ترش و شور وخودداري از مصرف الکل نيز از ديگر راهکارهاي درماني گرفتگي صدا هستند.

او گفت: در صورتي که گرفتگي صدا با سرماخوردگي همراه باشد بايد از خوردن سرخ کردني ها، ترشي ها، و مايعات سرد خودداري کرد. خوردن آب داغ و عسل نيز براي درمان گرفتگي صدا مفيد است.

علي اصل ممقاني افزود: از ديگر غذا‌ها و مواد غذايي مفيد براي درمان گرفتگي صدا مي‌توان به سوپ جو، آش گشنيز، زرده تخم مرغ عسلي، شير برنج، فرنى بادام، شير تازه گرم با کمي شکر، حريره با سبوس گندم و شير، روغن بادام شيرين و نبات اشاره کرد.

گرفتگي صدا

او ادامه داد: آش اسفيدباج (شورباي کدو و اسفناج) يکي از انواع آش‌هاي ساده و مفيد براي گرفتگي صدا است. در اين غذا از گوشت‌هايي مانند گوشت جوجه، مرغ، بره و ساير گوشت‌هاي لطيف و سبزيجات و حبوباتي مانند اسفناج، کدو، ماش پوست گرفته و جو بدون پوست، برنج و ادويه گرم استفاده مي‌شود. براي تهيه اين آش مفيد بايد گوشت را تکه تکه کرده و همراه با آب پخت، سپس سبزي و حبوبات را افزوده و پس از پخته شدن اين مواد ادويه گرم مانند دارچين، زنجبيل و کمي گشنيز را به آن اضافه کنيد. اين غذا در مواقع سرماخوردگي و زکام مناسب است و بهتر است گرم مصرف شود به نحوي که بخار آن به سر و گردن برسد. البته مي‌توان اين غذا را بدون گوشت هم تهيه کرد.

اين متخصص طب سنتي تاکيد کرد: براي درمان گرفتگي صدا مي‌توان کمى کره‌‏ى تازه خالص گاو را با شکر ساييده شده مخلوط کرده و ميل کرد. همچنين مي‌توان يک عدد انار شيرين بزرگ را در فر، تنور يا در خاکستر گرم پخته و پس از باز کردن سر آن مقدارى روغن بادام شيرين يا مقدارى روغن بنفشه داخل آن ريخته و آن را نيمه گرم و جرعه‏‌جرعه نوشيد. خوردن نشاسته گرم با شير  نيز پيشنهاد مي‌شود.

او گفت: اگر گرفتگي صدا در اثر صحبت کردن زياد باشد مي‌توان با روش‌هاي زير آن را درمان کرد:

 با استفاده از دستگاه بخور هواي اتاق را مرطوب کنيد.

حريره حاوي شير تازه، نشاسته، روغن بادام و شکر سفيد ميل کنيد.

شير برنج و فرنى بادام بخوريد.

آرد گندم و آرد باقلا را پخته و پس از افزودن مغز بادام و شکرآن را ميل کنيد.

با آب ولرم استحمام کنيد.

 ۲ تا ۳ عدد سپستان را ابتدا در آبگرم بخيسانيد و سپس در دهان نگه داريد و لعاب آن را قورت دهيد و يا روزي ۲ تا ۳ بار ۱۰ عدد سپستان و ۱۰ عدد عناب را با ۲ ليوان آب روي حرارت بگذاريد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه، سپس ۲ قاشق غذاخوري نشاسته را در آب سرد حل کرده و به آن اضافه کنيد و ترکيب به دست آمده سه قسمت کرده در وعده‌هاي صبح، ظهر و شب آن را گرم کرده و ميل کنيد. توجه داشته باشيد که مصرف طولاني لعاب‌ها موجب ضعف معده مي‌شود.

علي اصل ممقاني افزود: اگر گرفتگي صدا ناشي از رفلاکس معده باشد، بهتر است جهت تقويت معده از مرباي به استفاده شود. جويدن سقز باعث بهبود رفلاکس معده خواهد شد.

اين متخصص يادآوري کرد: در صورتي گرفتگي صدا بيش از دو هفته ادامه داشته باشد، حتما بايد به پزشک متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar