سلامت نيوز/ اگر قدرت خريد گوشت قرمز را نداريم مي‌توانيم براي تامين آهن بدن، غلات را جايگزين کنيم.
 درمان و آموزش پزشکي، بيش از يک قرن است که آهن به عنوان يک ماده مغذي ضروري شناخته شده با وجود دسترسي وسيع به مواد غذايي غني از آهن در قرن ۲۱، هنوز کمبود تغذيه ­اي آهن و کم خوني فقر آهن شايع ترين بيماري کمبود تغذيه­ اي در دنيا است.
آهن يک عنصر معدني است که در مقادير جزئي در همه سلول ها يافت مي شود. اين عنصر به خوبي توسط بدن نگهداري شده و هر روز ۹۰ درصد آهن بازيافت شده و مجدداً استفاده مي شود و بقيه آهن به طور عمده از صفرا دفع مي شود.
براي حفظ تعادل آهن و تأمين ۱۰ درصد اتلاف آن، آهن بايد از طريق مواد غذايي در دسترس بدن قرار گيرد که در غير اين صورت کمبود آهن ايجاد مي شود و فرد مبتلا به کم خوني فقر آهن مي شود.
فقر آهن در کودکان، دختران نوجوان و زنان در سنين باروري شايع بوده و درمان کم خوني فقر آهن شامل تشخيص علت ايجاد ين نوع کم خوني، مکمل ياري آهن و رژيم غذايي حاوي آهن است.

در حال حاضر به دليل شرايط اقتصادي جامعه ترکيبات سبد غذايي بسياري از خانوارها تغيير کرده و برخي مواد غذايي از مصرف روزانه به مصرف هفتگي و برخي از مصرف هفتگي به مصرف ماهانه تبديل شده اند و همين امر امنيت غذايي را در بسياري از خانوار ها به خصوص مناطق حاشيه شهر و استانهاي محروم به خطر انداخته است.
افزايش قيمت همه اقلام مواد غذايي به خصوص گوشت قرمز، لبنيات و ميوه طي يک سال گذشته باعث شده که سهم گوشت قرمز در سبد خريد خانوار محدود شود.

گوشت قرمز منبع اصلي و خوب دريافت آهن در سفره خانوارهاي ايراني محسوب مي شود که آهن آن از نوع آهن هم است که جذب آن حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد و زيست دسترسي بيشتري نسبت به آهن غير هم دارد، آهن غير هم در منابع گياهي وجود دارد و جذب آن ۲ تا ۲۰ درصد است

منبع غني آهن هم، جگر گاو است و به غير از اين ماده غذايي گوشت قرمز، زرده تخم مرغ و گوشت مرغ هم داراي آهن هم هستند اما مقدار آهن آن از جگر گاو کمتر است.
در حال حاضر با توجه به شرايط اقتصادي جامعه برخي خانوارها که قدرت خريد گوشت قرمز را ندارد يا به دلايلي مثل گياه خواري نمي توانند گوشت قرمز يا جگر گاو يا تخم مرغ مصرف کنند مي توانند از منابع گياهي حاوي آهن تا حد زيادي از نياز خود به اين عنصررا تامين کنند.
به عنوان مثال حبوبات مثل عدس، لوبيا چشم بلبلي، لوبيا سفيد و سبزي هايي مثل شويد، جعفري، ترخون و جعفري منابع خوب آهن گياهي هستند. همچنين در ۱۰۰ گرم تخم ريحان ۹/۸ ميلي گرم، پسته ۱۴ ميلي گرم، توت خشک ۹/۵ ميلي گرم، بادام خشک ۴/۷ ميلي گرم آهن وجود دارد که از منابع بسيار خوب آهن گياهي هستند.

گندم يا عدس به صورت جوانه زده نيز از منابع بسيار خوب اهن محسوب مي شوند که مي توانيد آنها را همراه سالاد با آبليمو ميل کنيد و حتي از اين جوانه ها به صورت تازه يا خشک شده در غذاهاي کودکان استفاده کنيد. بايد توجه داشت چون آهن منابع گياهي از نوع فريک است براي افزايش جذب اين نوع آهن، منابع گياهي ذکر شده را با منابع ويتامين C مثل ليمو ترش يا نارنج بايد مصرف کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar