نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

بونیون یا انحراف شست پا چگونه درمان می شود؟

منبع
روزياتو
بروزرسانی
بونیون یا انحراف شست پا چگونه درمان می شود؟

روزياتو/ بونيون يا انحراف شست پا يک برآمدگي است که با منحرف شدن انگشت شست پا به سمت انگشتان کوچک تر، روي قاعده ي مفصل انگشت شست پا شکل مي گيرد. در پزشکي به اين مشکل اصطلاحاً هالوکس والگوس گفته مي شود.
با جا به جايي انگشت شست، مفصل آن تحت فشار قرار مي گيرد و ملتهب مي شود، امري که باعث ايجاد برآمدگي در اين قسمت مي شود.
انحراف شست پا مشکل بسيار رايجي است، به طوري که يک سوم افراد بالاي ۶۵ سال درگير آن مي شوند که عمده ي آن ها هم زن هستند. علت دقيق اين مشکل مشخص نيست. بعضي پزشکان علت آن را پوشيدن کفش هاي تنگ يا پاشنه بلند مي دانند اما تحقيق سال ۲۰۱۳ دانشگاه هاروارد ژنتيک را به طور قطع علت انحراف شست پا بيان کرده است.

در نقش سابقه ي خانوادگي در بروز اين مشکل ترديدي نيست. چه بسا افرادي هستند که هرگز در زندگي خود کفش تنگي به پا نکرده اند اما به نوع شديدي از انحراف شست پا دچار شده اند، مشکلي که در ديگر اعضاي خانواده ي آن ها هم وجود داشته است.
اما جراحي آخرين راه براي درمان انحراف شست پا است. گزينه هاي ديگري هم براي رفع اين مشکل وجود دارد، مثل پوشيدن کفش هاي آزاد و استفاده از پدهاي مخصوص بونيون که جلوي ساييدگي انگشت را مي گيرند.


برخلاف تصور رايج، جراحي انحراف شست پا دوره ي نقاهت خيلي طولاني همراه با درد و از کار افتادگي ندارد.
پيش تر تنها جراحي اي که براي رفع انحراف شست پا صورت مي گرفت روش پيچيده اي به نام کلر بود که در آن بخشي از استخوان برداشته مي شد و انگشت به سر جاي قبلي اش برگردانده مي شد تا صاف جوش بخورد.

اين روش شهرت بدي پيدا کرد که احتمالاً دليل آن ورود کردن جراحان عمومي و جراحان ارتوپد بي تجربه به اين کار بود که نتايج خوبي نداشت.
امروزه اما جراحان پا و مچ پا گروهي متخصص از کارشناسان ارتوپد بسيار ماهر هستند که اين جراحي را زياد انجام مي دهند. آن ها مي توانند بر اساس سابقه ي بيمار و تصاوير پزشکي جراحي مناسب براي او را انجام دهند.

اين عمل جراحي از طريق ايجاد شکاف هايي به اندازه ي سوراخ کليد انجام مي شود و دوران نقات آن در مجموع بي مشکل است. حداکثر ۱۰ درصد موارد با مشکلاتي همراه هستند، از جمله عفونت و ريسک بروز ترومبوز وريدي عمقي (لخته شدن خون در وريدهاي عمقي) به دليل ناتواني بيمار در حرکت پس از جراحي.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره