نماد آخرین خبر

یک داروی آنتی‌بادی ممکن است باعث کاهش بستری شدن به علت کرونا شود

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
یک داروی آنتی‌بادی ممکن است باعث کاهش بستری شدن به علت کرونا شود

همشهري آنلاين/ يک شرکت داروسازي آمريکايي مي‌گويد نتايج بخشي از يک بررسي درباره آزمايش يک داروي آنتي‌بادي شواهدي به دست داده است که اين دارو ممکن است بتواند مانع تشديد بيماري کوويد-۱۹ و بستري شدن بيماران شود.
شرکت داروسازي «الاي ليلي» روز چهارشنبه ۲۶ شهريور در بيانيه‌اي اين نتايج را اعلام کرد، اما هنوز اين يافته‌ها در ژورنالي علمي منتشر نشده يا بوسيله دانشمندان مستقل بازبيني نشده است.
اين يافته‌ها از اين لحاظ اهميت دارند که در حال حاضر دارويي وجود ندارد که بتواند مانع شدت يافتن بيماري کوويد-۱۹ در افراد دچار علائم خفيف تا متوسط و نياز به بستري شدن شود.

هدف اصلي اين بررسي کاهش دادن ميزان بيماران دچار ويروس پس از ۱۱ روز بود، مگر کساني در ميانه سه دوز تجويزي دارو آزمايش شده‌اند. اما اغلب شرکت‌کنندگان در اين بررسي حتي آنهايي که دارونما دريافت کرده بودند، تا آن هنگام از عفونت ويروسي پاک شده بودند.

بنابراين نقطه زماني که تعيين شده بود، بيش از حد دير بود که بتوان در مورد سودمندي‌هاي بالقوه دارو قضاوت کرد.
بر اساس بيانيه شرکت سازنده ساير آزمايش‌ها نشان مي‌دهند که اين دارو زودتر باعث کاهش ميزان ويروس شده است و اين نتايج در حالي که اين بررسي و ساير بررسي‌ها ادامه دارند، به طور اصولي اميدوارکننده هستند.
شرکت الاي ليلي اعلام کرد در حال مذاکره با سازمان‌هاي ناظر درباره گام‌هاي احتمالي بعدي درباره اين دارو است.
آنتي‌بادي‌ها پروتئين‌هايي هستند که دستگاه ايمني بدن هنگام ايجاد عفونت براي دفاع از بدن مي‌سازد. آنها با متصل شدن به ويروس به از حذف شدن آن کمک مي‌کند.
پلاسماي خون بهبوديافتگان از کوويد-۱۹ به خاطر داشتن چنين آنتي‌بادي‌هايي به عنوان درماني براي بيماران آزمايش شده‌اند، اما قدرت و انواع اين آنتي‌بادي‌ها بر حسب هر دهنده متفاوت بوده‌اند و پلاسمادرماني در مقياسي بزرگ غير عملي است.

داروهايي که شرکت ليلي و ساير شرکت‌ّ‌ها در حال آزمايش آن هستند، شامل گونه‌هاي تغليظ‌شده آنتي‌بادي‌هاي خاص هستند که در آزمايشگاه و آزمايش‌هاي حيواني تاثيربخش بودن آنها را ثابت شده است و مي‌توان آنها را در دوزهاي استانداردشده به ميزان زياد توليد کرد.

اين داروها براي درمان بيماران کوويد-۱۹ تازه‌تشخيص‌شده به کار رفته‌اند، به اين اميد که از وخيم‌تر شدن بيماري يا مرگ و از عفونت در افراد در معرض خطر بيماري شديد مانند ساکنان آسايشگاه‌هاي سالمندان و کارکنان بهداشتي جلوگيري شود.

اين نتايج از بررسي ۴۵۰ نفر در يک بررسي مرحله مياني به دست آمده است که در آن يک آنتي‌بادي ساخته‌شده بوسيله شرکت آمريکايي ليلي و شرکت کانادايي اب‌سلرا براي درمان به بيماران کوويد-۱۹ به کار رفته است که علائم بيماري‌شان آنقدر شديد نبوده است که نياز به بستري شدن داشته باشد.

اين دارو که از طريق داخل‌وريدي تجويز مي‌شود، در سه دوز آزمايش شده است. هيچکدام از بيماران و پزشکان نمي‌دانستند کدام يک از بيماران داروي واقعي يا دارونما دريافت کرده است.
نتايج نشان داد که در گروهي دارو را دريافت کرده بودند، ۷/۱ درصد بيماران نياز به بستري شدن پيدا کرده بودند و در گروه دريافت‌کننده دارونما ميزان بستري شدن ۶ درصد بود.
شرکت ليلي از قبل توليد اين داروي آنتي‌بادي را شروع کرده است با اين اميد که در صورت مثبت بودن نتايج آزمايش هزاران دوز دارو تا پاييز آماده باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar