نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

خال‌هایی که نشانه‌ی سرطان دارند!

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی

بهداشت نيوز/ لانوما که جدي ترين نوع سرطان پوست است، در سلول ها ( ملانوسيت ها ) که ملانين توليد مي ‎کنند و رنگدانه اي که به پوست شما رنگ مي ‎دهد، رشد مي ‎کند. ملانوما همچنين مي‎ تواند در چشم و به ندرت در اندام هاي داخلي مانند روده شکل بگيرد.
علت دقيق همه ملانوما ها مشخص نيست اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماورائ بنفش در اثر نور خورشيد يا لامپ ها و تخت هاي برنزه، خطر ابتلا به ملانوما را افزايش مي‎ دهد. محدود کردن قرار گرفتن در معرض اشعه ماورائ بنفش مي ‎تواند به کاهش خطر ملانوما کمک کند.

به نظر مي‎ رسد خطر ابتلا به ملانوما در افراد زير 40 سال، به ويژه زنان در حال افزايش است. دانستن علائم هشدار دهنده سرطان پوست مي ‎تواند به شناسايي علائم اين بيماري و درمان آن پيش از گسترده شدنش کمک کند. اگر ملانوما زود شناسايي شود، با موفقيت قابل درمان است.
 
علائم خال هاي سرطاني
چنانچه بخش سلامت نمناک اشاره کرده است ملانوما مي‎تواند در هر قسمتي از بدن شما رشد کند و آن ها اغلب در قسمت هايي رشد مي ‎کنند که در معرض آفتاب قرار گرفته اند، مانند:پشت، پا ها، بازو ها و صورت.
ملانوما همچنين ممکن است در قسمت هايي که در معرض آفتاب قرار نمي ‎گيرند هم رشد کند، مانند:کف پا، کف دست ها و زير ناخن انگشتان دستتان.
اين ملانوماي پنهان بيشتر در افرادي که پوست تيره دارند رايج است.

علائم اوليه خال سرطاني يا ملانوما اغلب موارد زير است:
- تغيير در خال هاي موجود در بدن
- ايجاد شدن رنگ و يا تغيير غير عادي بر روي پوست
- ملانوما هميشه به صورت خال ايجاد نمي ‎شود و ممکن است بر روي پوست هايي که ظاهر طبيعي دارند نيز ظاهر شود.
 
مشخصات خال هاي معمولي
خال هاي معمولي معمولا يک رنگ يکنواخت هستند، مانند:برنزه، قهوه اي و يا سياه، با يک مرز مشخص که خال را از پوست شما جدا م ي‎کند و آن ها بيضي شکل و يا گرد هستند و معمولا حدود 6 ميلي متر به اندازه ي يک پاک کن قطر دارند.
بيشتر افراد بين 10 تا 45 خال روي پوست بدن خود دارند. بسياري از اين موارد از سن 50 سالگي بروز مي ‎کنند، اگرچه ممکن است خال ها با گذشت زمان از نظر ظاهري تغيير کنند، برخي حتي با افزايش سن از بين مي ‎روند.

مشخصات خال هاي غير معمول که ممکن است نشان دهنده ي ملانوم باشند
براي کمک به شناسايي خصوصيات خال هاي غير معمول که ممکن است نشانگر ملانوم باشند، به موارد زير توجه کنيد:

- خال هايي با اشکال نا متقارن، مانند دو نيمه بسيار متفاوت هستند.
- خال هايي با مرز هاي نامنظم، شکاف دار يا پيچ خورده که از ويژگي هاي ملانوما است.
- رشد علائمي بر روي پوست با توزيع نا موزون رنگ.
- رشد جديد خال با قطر بيشتر از حدود 6 ميلي متر.
- ايجاد تغييرات با گذشت زمان، مانند:بزرگ شدن سايز خال و يا تغيير شکل يا رنگ آن.
- خال ها همچنين ممکن است در ايجاد علائم و نشانه هاي جديد مانند خارش يا خونريزي جديد تکامل يابند.
- خال هاي سرطاني(بدخيم) از نظر ظاهري تفاوت زيادي دارند و برخي ممکن است تمام ويژگي هاي ذکر شده در بالا را نشان دهند، در حالي که برخي ديگر فقط يک يا دو ويژگي غير معمول دارند.
 
مشخصات خال سرطاني يا ملانوماي پنهان

ملانوما همچنين مي ‎تواند در قسمت هايي از بدن ايجاد شود که در معرض آفتاب کم و زياد نباشد، مانند فضاي بين انگشتان پا و کف دست، کف پا، پوست سر و يا دستگاه تناسلي. اين موارد گاهي اوقات ملانوماي پنهان گفته مي ‎شود زيرا در منقسمت هايي اطقي رخ مي ‎دهد که بيشتر مردم به فکر بررسي آن ها نيستند. ملانوما در افرادي که پوست تيره تري دارند، بيشتر در قسمت هاي پنهان رخ مي ‎دهد.
نوع ديگري از ملانوم، ملانوم مخاطي است که در غشاي مخاطي ايجاد مي شود که بيني، دهان، مري، مقعد ،مجاري ادراري، و باسن شامل آن مي شوند. تشخيص ملانوماي مخاطي دشوار است زيرا مي ‎توان آن ها را به راحتي با ساير شرايط بسيار رايج اشتباه گرفت.
 
ملانوماي چشم که به آن ملانوماي چشمي نيز گفته مي ‎شود و اغلب در يووآ رخ مي ‎دهد، لايه ي زير سفيدي چشم( اسکلرا). ملانوم چشم ممکن است باعث ايجاد تغيير در بينايي شود و ممکن است در طي معاينه چشم تشخيص داده شود.
 
چه زماني به پزشک مراجعه کنيد‎
در صورت مشاهده هرگونه تغيير پوستي که غيرعادي به نظر مي ‎رسد، با پزشک خود ملاقات داشته باشيد.
 
علل خال هاي سرطاني يا ملانوما
ملانوما هنگامي رخ مي‎دهد که چيزي در سلول هاي توليد کننده ملانين(ملانوسيت) که به پوست شما رنگ مي ‎بخشند، خراب شود.
به طور معمول، سلول هاي پوستي به صورت کنترل شده و منظمي ايجاد مي‎شوند و سلول هاي جديد و سالم سلول هاي مسن تر را به سمت سطح پوست شما سوق مي دهند، جايي که مي ‎ميرند و سرانجام از بين مي‎ روند اما وقتي بعضي از سلول ها آسيب دي ان اي ايجاد مي کنند، ممکن است سلول هاي جديد از کنترل خارج شوند و در نهايت مي ‎توانند توده اي از سلول هاي سرطاني را تشکيل دهند.
 
اين که دقيقا چه چيزي به سلول هاي پوستي آسيب مي ‎رساند و چگونه منجر به ملانوما مي ‎شود مشخص نيست.اين احتمال وجود دارد که ترکيبي از عوامل، از جمله عوامل محيطي و ژنتيکي باعث بروز ملانوما مي ‎شود اما با اين حال، پزشکان معتقدند که قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشيد و لامپ هاي برنزه، علت اصلي ملانوما است.
اشعه ماورا بنفش باعث ايجاد تمام ملانوما ها نمي‎شود، به خصوص مواردي که در قسمت هايي از بدن که در معرض نور خورشيد نيستند ايجاد مي شوند.
اين نشان مي‎دهد که عوامل ديگر ممکن است در خطر ابتلا به ملانوما نقش داشته باشد.
 
عوامل خطر ابتلا به خال سرطاني
عواملي که ممکن است خطر ابتلا به خال سرطاني يا ملانوما را افزايش دهند، عبارند از:
- پوست روشن :داشتن رنگدانه کمتر( ملانين) در پوست شما به معناي محافظت کمتر در برابر آسيب اشعه ماورا بنفش است. اگر موهاي بلوند يا قرمز، چشم هاي روشن داريد و به راحتي دچار لک يا آفتاب سوختگي مي‎ شويد، بيشتر از افرادي که چهره تيره تري دارند، ممکن است به ملانوما مبتلا شويد اما ملانوما مي ‎تواند در افراد با رنگ پوست تيره از جمله افراد سياه پوست نيز ايجاد شود.
 
- تجربه ي آفتاب سوختگي :يک يا چند آفتاب سوختگي شديد مي تواند خطر ملانوما را افزايش بدهد.
- قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش
- زندگي نزديک به استوا يا در ارتفاعي بالاتر
- داشتن خال هاي زياد و يا خال هاي غير معمول
- سابقه ي بيماري ملانوما در خانواده و خويشاوندان
- سيستم ايمني ضعيف
 
پيشگيري از خطر ابتلا به ملانومين
شما مي‎توانيد خطر ابتلا به ملانونين و انواع ديگر سرطان پوست را کاهش دهيد:
- فعاليت هاي روزانه ي خود را در ساعاتي که شدت تابش خورشيد شديد نيست انجام دهيد و از قرار گرفتن در معرض تابش شديد خورشيد خودداري کنيد تا دچار آفتاب سوختگي نشويد.
- در تمام طول سال از کرم هاي ضد آفتاب استفاده کنيد. کرم هاي ضد آفتاب تمام اشعه هاي فرابنفش را فيلتر نمي ‎کنند اما نقش به سزايي در مراقبت از پوست شما دارند. آکادمي پوست توصيه مي ‎کند از يک کرم ضد آفتاب مقاوم در برابر آب با اِس پي اِف حداقل 30 استفاده کرده و هر دو ساعت آن را ترميم کنيد.
- لباس محافظ بپوشيد. ضد افتاب محافظ کاملي در برابر اشعه فرابنفش نيست، بنابراين پوست خود را با لباس هاي تيره و محکم و بافته بپوشانيد که بازو ها و پاها را مي ‎پوشاند و همچنين از کلاه و عينک آفتابي که هر دو نوع اشعه فرابنفش را مسدود مي ‎کنند استفاده کنيد.
- از لامپ هاي برنزه اجتناب کنيد.
- پوست خود را دائما بررسي کنيد تا متوجه تغييراتي که در آن رخ مي ‎دهد مانند:خال هاي موجود، برآمدگي ها و علائم زايمان بشويد.
- به کمک آينه صورت، گردن، گوش، و پوست سر خود را بررسي کنيد. قفسه سينه، تنه ي بدن، بازو ها و دستان خود را بررسي کنيد و قسمت پشت و پاهاي خود را از جمله کف و فاصله ي بين انگشتان پا را هم فراموش نکنيد.
- همچنين ناحيه تناسلي و بين باسن خود را نيز بررسي کنيد.
 
درمان خال هاي سرطاني
بهترين درمان براي شما بستگي به اندازه و مرحله سرطان، سلامت کلي شما و ترجيحات شخصي تان دارد.
 
درمان ملانوماي اوليه
درمان ملانوما در مراحل اوليه شامل جراحي براي برداشتن ملانوما است. ملانومِ بسيار کوچک ممکن است در حين بيوپسي به طور کامل برداشته شود و نيازي به درمان بيشتر نداشته باشد که در غير اين صورت، جراح شما سرطان و همچنين مرز پوست طبيعي و لايه اي از بافت زير پوست را از بين مي ‎برد. براي مبتلايان به ملانوماي اوليه ممکن است اين تنها درمانِ مورد نياز باشد .
 
درمان ملانومايي که در سراسر پوست پخش شده باشد
اگر ملانوما در سراسر پوست گسترش يابد، گزينه هاي درماني ممکن است شامل موارد زير باشد:
 
- جراحي براي برداشتن غدد لنفاوي آسيب ديده
اگر ملانوما به غدد لنفاوي مجاور گسترش پيدا کند، جراح شما ممکن است غده هاي آسيب ديده را خارج کند. درمان هاي اضافي قبل يا بعد از عمل نيز مکن است توصيه شود.
 
- شيمي درماني
در شيمي درماني از داروهايي براي از بين بردن سلول هاي سرطاني استفاده مي ‎شود. شيمي درماني را مي توان به صورت داخل وريدي ، به صورت قرص يا هر دو صورت انجام داد.
شيمي درماني همچنين مي ‎تواند به روش وريدي به نام پرفيوژن اندام جدا شده انجام شود که در طي اين روش، خون در بازو يا ساق پاي شما نمي ‎تواند به قسمت هاي ديگر بدن تان حرکت کند، به طوري که داروي شيمي درماني به طور مستقيم به نواحي اطراف ملانوم انتقال مي يابد و ديگر قسمت هاي بدن را تحت تاثير قرار نمي دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره