نماد آخرین خبر

بایدها و نبایدهای "واکسن آنفلوآنزا"

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بایدها و نبایدهای "واکسن آنفلوآنزا"

ايسنا/ دکتر حميد سلطان عليان با اشاره به بايدها و نبايدهاي مربوط به آنفلوآنزا، گفت: بايد توجه کرد که همه ساله و با شروع فصل سرما شاهد افزايش شيوع عفونت‌هاي تنفسي در سطح جامعه هستيم. خوشبختانه بخش عمده‌اي از اين عفونت‌ها ناشي از ويروس‌هاي ساده تنفسي بوده که مشکل عمده‌اي را درافراد ايجاد نکرده و معمولا با بهبودي سريع همراه هستند.

وي افزود: از سوي ديگر گروهي از ويروس‌ها، از جمله ويروس آنفلوآنزا عامل ايجاد عفونت‌هاي حاد و شديد تنفسي بوده که منجر به درگيري، ابتلا و بستري طيف وسيعي از افراد جامعه مي‌شوند. بايد توجه کرد که بيماري آنفلوآنزا معمولا هرساله بين پنج تا ۱۰  درصد  بالغين و ۲۰ تا ۳۰ درصد  کودکان را مبتلا مي‌کند. در  بررسي‌هاي  انجام شده مشخص شده که ويروس آنفلوآنزا عامل ۱۰ درصد مراجعات سرپايي کودکان به کلينيک‌ها و علت ۶.۵ درصد بستري‌هاي کودکان با عفونت‌هاي تنفسي بوده است.

سلطان عليان با بيان اينکه بيماري آنفلوآنزا به دليل همپوشاني و شباهتش با علائم بيماري کرونا، در صورت  عدم کنترل  باعث ايجاد يک معضل جدي براي سيستم‌هاي بهداشتي مي‌شود، ادامه داد: بديهي است که واکسيناسيون برعليه  آنفلوآنزا مي‌تواند تا حدود زيادي از شيوع اين بيماري و تشديد معضل پاندمي کرونا پيشگيري کند.

چه کساني بايد واکسن آنفلوآنزا تزريق کنند؟

وي تاکيد کرد: يکي از موضوعات مهم در فصل بيماري آنفلوآنزا، اين است که چه کساني  بايد واکسن آنفلوآنزا را تزريق کنند؟. براي پاسخ به اين سوال ابتدا بايد مشخص کرد که  چه کساني در معرض خطر بيشتري  براي ابتلا به  آنفلوآنزا هستند. به طور کلي افراد در معرض خطر بيماري آنفلوآنزا به دو گروه تقسيم  مي‌شوند؛ يک گروه کساني که بيشتر در معرض تماس با اين ويروس قرار دارند که  عمدتا  کارکنان شاغل در مراکز بهداشتي-درماني، کلينيک‌ها و بيمارستان‌ها هستند. در صورت عدم انجام واکسيناسيون براي اين افراد، بخشي از آنها به آنفلوآنزا مبتلا شده و علاوه بر  اختلال در  عملکرد و غيبت در محل خدمت، ريسک انتقال عفونت به بيماران  تحت مراقبت‌شان نيز وجود دارد.

سلطان عليان ادامه داد: در عين حال دومين گروه در معرض خطر اين بيماري کساني هستند که در معرض ابتلا به نوع شديد اين بيماري قرار دارند. يعني افرادي که ابتلا به آنفلوآنزا در آنها مي‌تواند منجر به بستري  يا مرگ و مير  در اين افراد شود. اين گروه از افراد شامل کودکان زير شش سال، البته به جز نوزادان زير ۶ ماه، افراد مسن بالاتر از ۶۵  سال، زنان باردار، بيماران دچار نقص ايمني، بيماران ديابتي، مبتلايان بيماري‌هاي تنفسي مانند آسم، مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي عروقي و افرادي که دچار چاقي مفرط هستند، مي‌شوند. البته کليه افرادي که با گروه دوم  در تماس هستند يا وظيفه مراقبت از آنها را بر عهده دارند نيز بايد واکسينه شوند. بنابراين همه افراد در گروه اول و دوم در اولويت تزريق واکسن آنفلوآنزا هستند.

آيا مادران باردار مي‌توانند واکسن آنفلوآنزا را تزريق کنند؟

اين متخصص کودکان درباره وضعيت تزريق واکسن آنفلوآنزا در مادران باردار نيز گفت: از نظر سازمان  بهداشت جهاني مادران باردار هم در اولويت تزريق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند. بايد توجه کرد که واکسيناسيون بر عليه آنفلوآنزا در دوران بارداري نه‌تنها هيچ‌گونه عارضه‌اي براي مادر باردار و جنين او ندارد، بلکه علاوه بر ايجاد مصونيت در مادر، موجب ايجاد ايمني در نوزاد نيز مي‌شود.

چگونگي واکسيناسيون آنفلوآنزا در کودکان

سلطان عليان درباره نحوه واکسيناسيون آنفلوآنزا در کودکان نيز اظهار کرد: تعداد دفعات  تزريق واکسن در کودکان زير هشت سالي که براي بار اول واکسينه مي‌شوند، در دو نوبت و با فاصله يک ماه انجام  مي‌شود. البته کودکان کمتر از هشت سالي که در سال گذشته دو دوز واکسن را به طور کامل دريافت کرده‌اند، در سال جاري  فقط نياز به يک دوز واکسن خواهند داشت، اما اگر کودکي در سال گذشته يک دوز از واکسن را تزريق کرده باشد، در سال جاري بايد دو دوز از واکسن را به طور کامل تزريق کند. در عين حال دوز واکسن براي کودکان زير سه سال  نصف  ساير افراد است. همچنين در افراد بالاتر از ۹ سال تلقيح يک دوز از واکسن  کافي  خواهد بود.

چه زماني بايد واکسن  آنفلوآنزا را تزريق کنيم؟

سلطان عليان تاکيد کرد: بهترين زمان تزريق واکسن آنفلوآنزا تا اوايل آبان ماه است. البته تزريق اين واکسن مي‌تواند تا زمان پايداري شيوع بيماري در جامعه ادامه يابد. بر همين اساس کودکاني که براي بار اول واکسينه مي‌شوند، بهتر است به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن، دوز اول آن را تزريق کنند تا بتوانند دوز دوم را يک ماه بعد تزريق کنند.

آيا تزريق واکسن آنفلوآنزا عارضه  دارد؟

وي در پاسخ به اينکه آيا تزريق واکسن آنفلوآنزا عارضه  دارد يا خير، گفت: واکسن آنفلوآنزا معمولا عوارضي در پي ندارد. اگرچه واکنش خفيف گذرا در محل تزريق در يک درصد افراد گزارش شده است. البته در افرادي که براي بار اول واکسن را تزريق مي‌کنند، مانند کودکان، ممکن است علائمي چون تب خفيف، بي حالي و درد عضلاني بروز کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar