logo

بیماران دیابتی این توصیه‌های کرونایی را بسیار جدی بگیرند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 بیماران دیابتی این توصیه‌های کرونایی را بسیار جدی بگیرند

ايسنا/ به اعتقاد پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران، با توجه به عوارض احتمالي کوويد-19 در بيماران مبتلا به ديابت و آسيب‌پذيري بيشتر اين افراد، رعايت توصيه‌هاي بهداشتي مانند شستشوي دست‌ها، اجتناب از تماس دست‌ها با صورت و بيني، ضدعفوني سطوح، حفظ فاصله از ساير افراد و همچنين ساير توصيه‌هاي متناسب با شرايط ديابت نظير رعايت اصول تغذيه و کنترل قندخون، حائز اهميت است.

به نظر مي‌رسد افراد مسن و افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت در مقايسه با افراد ديگر، در مقابل بيماري کوويد 19 آسيب پذيرتر باشند. به‌طور کلي زماني که مبتلايان به ديابت، دچار عفونت ويروسي مي‌شوند، به دليل تغييرات سطح قند خون در بدن و احتمالاً وجود عوارض ديابت، درمان سخت‌تر خواهد بود. با ابتلا به ديابت، سيستم ايمني بدن به خطر مي‌افتد و بيماري سخت‌تر و دوره بهبودي طولاني‌تر مي‌شود.

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران با بررسي شواهد موجود به اين پرسش پاسخ دادند که بيماران مبتلا به ديابت در هنگام همه‌گيري بيماري کرونا چه نکاتي را بايد رعايت کنند؟

شواهد اخير نشان داده اند که ديابت يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي همراه در ميان بيماران مبتلا به کوويد 19 بوده که در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري بوده‌اند. بنابراين براي مبتلايان به ديابت و افرادي که در تماس نزديک با افراد مبتلا به ديابت هستند، رعايت توصيه‌هاي عمومي (مانند شستشوي دست‌ها، اجتناب از تماس دست‌ها با صورت و بيني، ضدعفوني کردن سطوح، عدم استفاده از غذا، ليوان و حوله و وسايل مشترک، پوشاندن دهان و بيني هنگام عطسه و سرفه با دستمال، اجتناب از تماس با افراد داراي علائم تنفسي بيماري مانند سرفه، اجتناب از سفرهاي غيرضروري، عدم استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي و حضور در محل‌هاي شلوغ و پرازدحام) بسيار مهم است.

بر اساس اعلام کميته اطلاع‌رساني و آموزش همگاني کرونا در دانشگاه علوم پزشکي تهران که به بررسي مستندات، شواهد و پاسخ‌هاي علمي در مورد ويروس کرونا مي‌پردازد؛ بيماران مبتلا به ديابت علاوه بر رعايت توصيه‌هاي عمومي، بايستي نکات زير را در نظر داشته باشند:

- توجه بيشتر به کنترل منظم قندخون خود به منظور جلوگيري از عوارض ناشي از افزايش سطح قند خون يا افت آن؛

- تماس سريع با مراکز درماني در صورت وجود علائم تنفسي مثل سرفه و تب بالاي 38 درجه که مي‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد؛

- مصرف کافي مايعات در صورت ابتلا به عفونت، چرا که ابتلا به هر عفونتي مي‌تواند سطح قندخون را افزايش داده و نياز شما به مصرف مايعات را افزايش دهد؛

- اطمينان از داشتن مقدار کافي داروهاي ديابت و ساير وسايل مورد نياز براي شرايطي مثل قرنطينه خانگي به مدت چند هفته؛

- اطمينان از دسترسي به مواد غذايي کافي؛

- اطمينان از کنترل سطح قندخون خود در صورت افت ناگهاني آن (داشتن دستگاه گلوکومتر در منزل جهت تست ميزان قند خون و هم‌چنين آشنايي با نحوه کار آن)؛

- وجود فردي که از ابتلاي شما به ديابت مطلع است و در صورت بيماري مي‌تواند به شما کمک کند؛

- داشتن يک برنامه منظم، اجتناب از کار و فعاليت بيش از حد و داشتن خواب کافي در شب؛

- داشتن رژيم غذايي متنوع و متعادل به منظور ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون و تقويت سيستم ايمني بدن با اولويت دادن به غذاهايي با شاخص گلوکز (قند) پايين (مانند سبزيجات)، اجتناب از مصرف زياد غذاهاي سرخ شده، محدود کردن مصرف غذاهاي شيرين و چرب، مصرف مواد غذايي حاوي پروتئين (مانند ماهي، گوشت، تخم مرغ، شير، لوبيا بعد از پخته شدن کامل)، مصرف سبزيجات سبز و برگ‌دار مانند کاهو، کرفس، کلم، سبزي و مصرف ميوه‌ها در دو يا سه وعده در روز.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar