خراسان/ اختلالات هورموني ممکن است بر اثر  عوامل ژنتيکي گرفته تا مشکلات در رژيم غذايي ايجاد شوند. هرگونه تغيير کوچک در هورمون‌ها مي‌‌تواند علايم خاصي را به دنبال داشته باشد که در آينده شما نيازمند تشخيص آن ها خواهيد بود.  هورمون‌ها عناصري شيميايي هستند که توسط غدد درون‌ريز توليد مي‌شوند. اين ترکيبات
 عملکردهاي تنظيم کننده دارند و قسمت‌هاي مختلفي از جمله ظاهر فيزيکي بدن، وزن و جنبه‌هاي عاطفي و ارگانيک شما را تحت تأثير قرار مي‌دهند.ادامه مطلب را در اين باره مطالعه کنيد:
 علايم مشکلات هورموني
  مشکلات پوستي: آکنه، بثورات پوستي، تغيير رنگ و حالت پوست (سفت يا چروکيده شدن آن)
  افزايش يا کاهش وزن
  ريزش ناگهاني و سريع مو
  مشکلات بينايي
  تغييرات خلق و خو
  افسردگي يا اندوه ناگهاني
  قاعدگي‌هاي شديد يا طولاني
  درد معده يا التهاب شکم
  گرفتگي‌هاي قاعدگي بسيار دردناک
  قاعدگي‌هاي نامنظم يا حتي قطع شدن قاعدگي
  لخته شدن خون قاعدگي
  درد در قسمت پايين معده يا تخمدان‌ها
  لکه بيني بعد از قاعدگي

انواع اختلالات هورموني
 پرکاري تيروئيد
يک مشکل هورموني و متابوليکي است که در آن غده تيروئيد بيش از حد هورمون  توليد مي‌کند. اين  شرايط اختلالات بسيار جدي به همراه دارد. کاهش وزن يکي از مشکلات معمول ناشي از پرکاري تيروئيد است.

کم‌کاري تيروئيد
 در اين مورد، شرايط برعکس است به اين معني که شما با توليد کم هورمون‌هاي تيروئيد دچار اضافه‌وزن خواهيد شد. ناباروري، کم‌اشتهايي، بيماري گواتر، خواب‌آلودگي، ورم بدن و دور چشم برخي از عوارض کم‌‌کاري تيروئيد هستند.

تعادل نداشتن استروژن
زنان گاهي  از عدم تعادل يا افزايش سطح استروژن رنج مي‌برند. اين افراد بسياري از علايمي را که براي مشکلات هورموني ذکر شد تجربه مي کنند. به ياد داشته باشيد که فيبروم رحم و کيست پستان نيز ممکن است از عوارض اين مشکل هورموني باشد.

افزايش کورتيزول
کورتيزول هورمون استرس است. اين هورمون يکي از هورمون هاي اصلي در بدن است که کمک مي‌کند خلق و خوي‌تان را کنترل کنيد، در مواقع لازم بترسيد و انگيزه بگيريد. افزايش هورمون کورتيزول در بدن مشکلات جدي ايجاد مي‎‌کند. کورتيزول زياد معمولا با افزايش وزن، نوسانات خلقي، فشار خون بالا، مشکلات گوارشي و خستگي همراه است. 

توصيه هايي براي  جلوگيري از مشکلات هورموني
  آنتي اکسيدان‌هايي مانند آب پرتقال، آب ليمو يا آب قره قات مصرف کنيد.
  مصرف ويتامين A ، B ، اسيد فوليک و ويتامين D را افزايش دهيد.
 کلسيم، منيزيم، کروم، سلنيوم، روي، يد و همچنين امگا 3  بيشتري مصرف کنيد.
  روغن دانه کتان بخوريد.
  با ورزش و مديريت استرس سبک زندگي سالمي داشته باشيد.
  از گذراندن ساعات زياد مقابل رايانه يا تلويزيون خودداري کنيد زيرا امواج منتشر شده از اين وسايل باعث تغييرات سيستم غدد درون‌ريز مي‌شوند.   بنابراين، کمي آفتاب بگيريد و از هواي تازه لذت ببريد. 

منبع: steptohealth.com
مترجم : ياسمين مشرف

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar