logo

چرا بیماران مبتلا به کرونا نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چرا بیماران مبتلا به کرونا نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

ايسنا/ همزمان با آغاز فصل سرد سال توصيه‌ها براي تزريق واکسن آنفلوآنزا براي افراد در معرض خطر همچون سالمندان، خانم‌هاي باردار و... افزايش مي‌يابد. اما موضوعي که تا حدودي مغفول مانده موارد منع مصرف واکسن آنفلوآنزا و البته عدم ضرورت تلقيح همگاني آن است.

دکتر مسعود مرداني _ عضو کميته کشوري بيماري آنفلوآنزا ضمن تاکيد بر آنکه تزريق واکسن تنها براي افراد در گروههاي پرخطر از جمله کادر بهداشت و درمان، بيماران داراي نقص ايمني، زنان باردار، کودکان و سالمندان اولويت دارد، درباره  چرايي منع واکسيناسيون آنفلوآنزا براي مبتلايان به کرونا يا افراد مشکوک به کرونا، گفت: از آنجايي که سيستم ايمني فرد مبتلا به کرونا درگير ويروس کوويد۱۹ است، بدن در حال ساخن آنتي‌بادي براي مقابله با کرونا است از اين رو تزريق واکسن آنفلوآنزا در زماني که بدن درگير کرونا است، سبب مي‌شود پاسخ مطلوب به واکسن را شاهد نباشيم.

وي افزود: بهترين حالت براي مبتلايان کرونا اين است که صبر کنند سه تا چهار هفته از زمان بهبودي‌شان بگذرد، سپس اقدام به تزريق واکسن آنفلوآنزا کنند که بدن پاسخ مطلوب بدهد.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني درباره مبتلايان بدون علامت کرونا، اظهار کرد: مبتلايان بدون علامت از آنجايي که احتمالا شناسايي نمي شوند واکسن آنفلوآنزا تزريق مي‌کنند اما شايد پاسخ مطلوب از واکسن را دريافت نکنند.

وي افزود: تعداد بسيار کمي از کساني که اقدام به تزريق واکسن آنفلوآنزا مي‌کنند ممکن است در محل تزريق واکسن اندکي احساس درد پيدا کنند و به بيماري تب‌دار خفيفي مشابه آنفلوآنزا مبتلا شوند که اصلا موضوع حاد نيست و با خوردن استامينوفن ساده بهبود خواهند يافت.

مرداني درباره بيماري کرونا نيز با تاکيد بر اينکه شدت بيماري کرونا در کشور بسيار افزايش يافته است، تصريح کرد: اين درحالي است که پيش‌بيني مي‌کنيم اوضاع در روزهاي آتي سخت تر و بدتر هم شود زيرا دو تعطيلي ديگر در پيش داريم که ممکن است مجددا عده‌اي به سفر بروند. اين موضوع در کنار کاهش رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و برخي تجمعات افراد سبب مي‌شود به روزهاي آينده خوشبين نباشيم.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar