برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دلایلی که می‌گویند باید دندان‌تان را بکِشید

منبع
خراسان
بروزرسانی
دلایلی که می‌گویند باید دندان‌تان را بکِشید

خراسان/ بسياري از افرادي که با دندان درد شديد به دندان پزشکي مراجعه مي کنند، نمي‌دانند که آيا دندان پوسيده شان بايد کشيده شود يا نه و آيا گذاشتن ايمپلنت دنداني ضروري است؟
 با پيشرفت دندان پزشکي کشيدن دندان راه حل درماني نيست، بلکه دندان پزشک از روش‌هاي مختلفي مانند پرکردن دندان پوسيده وعصب کشي براي درمان آن استفاده مي کند زيرا باقي ماندن دندان آسيب ديده در دهان مي تواند مشکلات جدي براي ساير دندان ها ايجاد کند. ادامه مطلب را در اين باره مطالعه کنيد:

5 دليل کشيدن دندان
کشيدن دندان به چند دليل محدود ازجمله موارد زيرانجام مي‌شود:

1- پوسيدگي شديد دندان
يکي از شرايط ضروري براي کشيدن دندان زماني است که دندان به دليل پوسيدگي شديد آسيب جدي ديده باشد و پوسيدگي به مرکز دندان يا همان پالپ رسيده باشد. دراين شرايط عصب کشي مي تواند به درمان عفونت دهان و دندان کمک کند اما در صورتي که عفونت شديد باشد، دندان بايد کشيده و با ايمپلنت جايگزين شود تا از گسترش عفونت جلوگيري شود.

2- بيماري دهان و دندان
بيماري هاي پريودنتال در مراحل اوليه همان ژنژويت است که درحد عفونت لثه باقي مانده است اما درصورتي‌که درمان نشود ، درمراحل شديدتر بيماري لثه، روي استخوان فک تأثير قابل توجهي مي گذارد و عفونت آن‌قدر شديد مي شود که بدون کشيدن دندان درمان امکان پذير نيست.

3- دنداني که زير لثه باقي مانده
 گاهي اوقات برخي از دندان ها زير لثه باقي مي‌مانند. وجود اين دندان زيرلثه موجب خارج شدن ساير دندان ها از جاي خود مي شود و نظم دندان‌ها را به هم مي‌ريزد.

4- روي هم افتادن دندان ها
 کشيدن يک يا چند دندان ممکن است براي جلوگيري از روي هم افتادن دندان ها در دهان ضروري باشد.

5- بعد از حوادث
 معمولاً بعد از تصادفات رانندگي يا حوادثي مانند مسابقات ورزشي، برخي از دندان هاي فرد به شدت آسيب مي بيند و کشيدن آن ها ضروري است.

علايم دنداني که بايد کشيده شود
در شرايطي که دندان حتما بايد کشيده شود، علايم مشخصي وجود دارد که نشان مي دهد دندان آن‌قدر آسيب ديده که نمي‌توان آن را با روش‌هاي معمول ترميم کرد.
 1-  درد شديد هنگام وارد کردن فشار يا جويدن غذا بيشتر مي شود.
 2-  احساس درد و تورم شديد لثه اطراف دندان.
  3- عفونت در لثه به علت پوسيدگي شديد دندان .

مراقبت هاي پس از کشيدن دندان
1- بهتر است پس از کشيدن دندان ۲۴ ساعت استراحت و طي يک تا دو روز بعد از فعاليت بدني شديد خودداري کنيد.
2- در صورتي که درد شديد است مي توانيد از مسکني که  توسط پزشک تجويز شده است،  استفاده کنيد.
3-  از کمپرس يخ و دهان شويه استفاده و مصرف خوراکي جامد و نوشيدني شيرين را تا چند روز محدود کنيد.

مناسب‌ترين زمان عمل کاشت ايمپلنت
معمولاً سه تا شش ماه به لثه زمان داده مي شود تا پيش از کاشت پايه ايمپلنت بهبود يابد. البته اين زمان نبايد طولاني شود، زيرا طولاني شدن جاي خالي دندان در دهان مشکلاتي مانند تحليل استخوان فک در بيمار ايجاد و در نتيجه کاشت ايمپلنت را هم با مشکل مواجه مي‌کند. اگر کاشت ايمپلنت به تعويق بيفتد ممکن است نياز به انجام عمل جراحي تکميلي مانند پيوند استخوان فک پيش از کاشت ايمپلنت باشد.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره