logo
جذاب ترین ها
سلامت

کرونا/ نقش ویتامین D در مقابله با کرونا

منبع
مهر
بروزرسانی
کرونا/ نقش ویتامین D در مقابله با کرونا

مهر/يک فوق تخصص غدد، با اشاره به اهميت مصرف ويتامين D در تقويت سيستم ايمني بدن، نسبت به تاثير مخرب ناشي از مصرف بي رويه آن بر روي کبد و کليه هشدار داد.

ساسان شرقي، در خصوص مصرف مکملي مانند ويتامين D براي پيشگيري از ابتلا به کرونا، گفت: ويتامين D يکي از ويتامين هاي مهم براي تقويت سيستم ايمني است که متاسفانه در منابع غذايي ما کمتر يافت مي شود، بنابراين کشورهاي گوناگون از سال ها پيش تلاش کردند با غني سازي مواد غذايي با اين ويتامين پاسخگوي نياز بدن به دريافت اين ويتامين باشند اما کافي نيست.

اين فوق تخصص غدد با اشاره به اينکه ۸۰ درصد افراد در ايران با کمبود ويتامين D مواجه اند، اظهار کرد: پيشنهاد مي شود افرادي که با کمبود اين ويتامين مواجه مي شوند به صورت ماهانه يک قرص ۵۰ هزار واحد بين المللي يا روزانه يک قرص هزار واحدي و يا هر شش ماه يک آمپول را تزريق کنند البته اين مقادير در افرادي که با کمبود بيشتر اين ويتامين روبه رو مي شوند بايد به مدت سه ماه هر هفته يک قرص ۵۰ هزار واحدي و پس از آن ماهانه يکبار مصرف شود.

شرقي در خصوص اثر ويتامين D در مقابله با بيماري کرونا، افزود: ويتامين D باعث کاهش و شدت بروز کرونا مي شود اما اثرگذاري اين بيماري در زمان ابتلاست نه پيشگيري از ابتلا به اين شکل که افراد مبتلا به کرونا هفته اي يک عدد قرص ويتامين D و پس از آن به مدت سه ماه هر هفته بايد مصرف کنند تا شدت اين بيماري کاهش يابد.

وي ادامه داد: ويتامين D يک ويتامين محلول در چربي است و مانند ويتامين هاي محلول در آب که به راحتي از راه کليه دفع مي شوند نيست بنابراين مي تواند مانند چربي ها در کبد و حتي در کليه ذخيره شود و اثرات مخربي را به دنبال داشته باشد.

اين فوق تخصص غدد با اشاره به تاثير مخرب ناشي از مصرف بي رويه اين مکمل بر کبد و کليه، گفت: در صورت مصرف بيش از اندازه اين ويتامين کليسم خون بالا مي رود به اين ترتيب ما شاهد کم کاري کليه و کبد خواهيم شد بنابراين تنها افرادي که مبتلا به کمبود پاراتيروئيد هستند اجازه مصرف بيش از مقادير ذکر شده از اين ويتامين را دارند که آنها هم نمونه هاي نادري هستند در غير اينصورت مصرف بيش از اندازه اين ويتامين را به هيچ عنوان توصيه نمي کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar