نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

درد مقطعی قفسه سینه به چه معنا است؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
درد مقطعی قفسه سینه به چه معنا است؟

ايرنا/ درد مقطعي قفسه سينه که مي‌آيد و مي‌رود مسئله‌اي است که نبايد به آن بي توجه باشيم؛ زيرا ممکن است به مشکلا قلبي ربط داشته باشد.

۱. دردي که در ناحيه‌ي قفسه سينه مي‌آيد و مي‌رود توجه کنيد

ما اغلب از درد قفسه سينه به عنوان نشانه‌اي از حمله قلبي ياد مي‌کنيم. با اين حال درد قفسه سينه به طور خودکار به اين معني نيست که مشکل قلبي داريم. سوزش سر معده و به طور کلي درد در ناحيه‌ي قفسه سينه به علت ورزش و ديگر موارد مشابه ممکن است با حمله قلبي اشتباه گرفته شود. مگان کامات، متخصص قلب و استاديار باليني پزشکي در دانشکده پزشکي ديويد گفن، مي‌گويد: «درد قفسه سينه از هر نوع را نبايد ناديده گرفت. شما هميشه بايد به دنبال مراقبت‌هاي پزشکي در هنگام درد ممتد و مقطعي در ناحيه‌ي قفسه سينه باشيد.» دانيل کانتالون، متخصص قلب و بخش کارداني رئيس الکتروفيزيولوژي قلب در کلينيک کليولند، مي‌گويد: «احتياط و احساس خطر کردن در اين دسته موقعيت‌ها بهتر از بي‌ اهميتي است. وضعيت خود را يک وضعيت خطرناک و علائم را تهديدي براي جان خود بدانيد که ممکن است به عنوان مثال، سندرم کرونري حاد، آمبوليسم ريوي يا سکته مغزي مشکوک پيش بيايد.»

۲. انواع درد قفسه سينه

درد قفسه سينه شامل سنگيني سينه، تير کشيدن و سوزش در منطقه قفسه سينه مي‌شود. نوع درد نوع علت را مشخص نمي‌کند ولي موضوع حائز اهميت اين است که نبايد بي اهميت به شرايط کنوني خود باشيد. دکتر کانتالون مي‌گويد: «در واقع گاهي درد قفسه سينه بسيار شديد مي‌شود مانند اسپاسم (گرفتگي عضلات) مري يا آسيب عضلاني اسکلتي که مي‌تواند بسيار شديد باشد در حالي که درد قفسه سينه مربوط به قلب، مي‌تواند بسيار ظريف باشد.»

۳. درد قفسه سينه در زنان

درد قفسه سينه از سوزش سر معده يا سرفه بيش از حد، در زنان و مردان مشابه است. اما با حمله قلبي، زنان ممکن است برخي علائم غافلگيرکننده را تجربه کنند. تجربه زنان با علائمي که مردان تجربه مي‌کنند متفاوت است. دکتر کانتالون مي‌گويد: «زنان در هنگام حمله قلبي کمتر دچار درد قفسه سينه مي‌شوند. علائم مي‌تواند براي بيماران زن ظريف‌تر عمل کند. درد در هنگام سکته در زنان مي‌تواند مانند فشار ضعيف يا فقط مشکلي در تنفس باشد. به همين علت بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي هستند.» زنان بايد هميشه بايد به غرايز خود اعتماد کنند و زماني که احساس درستي ندارد به پزشک خود مراجعه کنند تا معاينه شوند. زنان تا حدودي بيشتر از مردان احتمال دارد که دچار کوتاهي نفس، تهوع و درد پشت کمر يا فک (به عنوان علائم حمله قلبي) شوند. به گزارش انجمن قلب آمريکا، اين ها نشانه‌هاي حمله قلبي هستند.

۴. درد قفسه سينه مربوط به قلب نيست

دلايل متعددي وجود دارد که ممکن است احساس درد قفسه سينه را به وجود آورد و به قلب ربطي نداشته باشد. عضلات، بافت‌هاي همبند، استخوان‌ها، پوست، ريه‌ها، مري، معده و رگ‌هاي عصبي زيادي در منطقه قفسه سينه دارند. درد قفسه سينه که مربوط به قلب نيست به عنوان درد ارجاعي شناخته مي‌شود؛ يعني شما درد را در يک مکان احساس مي‌کنيد، اما منبع درد در منطقه ديگري است. مثلا سوزش سر دل را در نظر بگيريد. اغلب در منطقه قفسه سينه احساس مي‌شود. دکتر کانتلون مي‌گويد: «منصفانه است که بگوييم علل غير قلبي در درد قفسه سينه بسيار شايع‌تر از علل قلبي است؛ اما مشکل اين است که چنين علائمي هم نياز به يک ارزيابي کيفي و زمينه‌اي دارند تا بررسي شوند تا بفهميم محتمل ترين علت چيست.» به همين دليل، فرض نکنيد که درد قفسه سينه جدي نيست فقط به اين دليل که ممکن است قلب را درگير نکند. چه مربوط به قلب باشد و چه نباشد بايد در اسرع وقت براي تشخيص و درمان به پزشک خود مراجعه کنيم.

۵. رگ به رگ شدن قفسه سينه يا کرنش عضلاني

شما ممکن است درد قفسه سينه که مي‌آيد و مي‌رود را پس از بلند کردن وزنه يا آسيب به منطقه قفسه سينه، احساس کنيد. درمان به طور معمول شامل استراحت، سرما يا گرما، مسکن يا قرص‌هاي ضد التهاب مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar