برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

واکسیناسیون گروه های پرخطر باید سریع تر آغاز شود

منبع
مهر
بروزرسانی
واکسیناسیون گروه های پرخطر باید سریع تر آغاز شود

مهر/عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: واکسيناسيون گروه هاي در معرض خطر، بايد هر چه سريع‌تر آغاز شود.

محمدرضا هاشميان با بيان اينکه شمار مبتلايان به کرونا از مرز ۹۵ ميليون نفر در دنيا گذشته است، اظهار کرد: متأسفانه بيش از دو ميليون مورد مرگ ناشي از کرونا در دنيا ثبت شده است.

وي از کاهش آمارمبتلايان به کوويد در تهران خبر داد و افزود: در صورت عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و عادي سازي شرايط ممکن است آمار ابتلاء و مرگ و مير دچار تغييراتي شود.

اين استاد دانشگاه شرايط تهران را پيچيده توصيف کرد و گفت: در بخش‌هاي کرونايي بيمارستان مسيح دانشوري تا چند روز پيش کمتر از ۲۰ نفر بستري بودند و اين در حالي است که تعداد مبتلاياني که نياز به بستري دارند، آرام آرام در حال افزايش است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، نسبت به افزايش بار مبتلايان در پي بازگشايي‌ها و اطمينان خاطر مردم نسبت به عادي شدن وضعيت هشدار داد و خاطرنشان کرد: آمارها گواه اين مهم است که حدود ۵ تا ۱۰ درصد بستري شدگان کرونايي در بيمارستان مسيح دانشوري افزايش يافته است.

اين فوق تخصص بخش مراقبت‌هاي ويژه با بيان اينکه از زمان آغاز قرنطينه‌هاي ساعتي طي روندي آرام هفته به هفته آمار مبتلايان به کرونا کاهش يافت توضيح داد: با اعمال محدوديت‌هاي کرونايي علاوه بر کاهش آمار شيوع بار بيماري، خوشبختانه با کاهش مرگ و ميرها نيز رو به رو شديم.

هاشميان با بيان اينکه بيش از ۱۰ ماه از شيوع پاندمي کوويد ۱۹ در دنيا مي‌گذرد توضيح داد: خوشبختانه نتيجه تحقيقات و تجارب علمي به دست آمده در درمان بيماران و استفاده از روش‌هاي مؤثر در درمان مبتلايان به کرونا، ميزان مرگ و مير به شکل قابل توجهي کاهش يافته است.

وي تاکيد کرد: توانمندي و مهارت پزشکان سراسر کشور در درمان مبتلايان به کرونا به شکل قابل توجهي افزايش يافته است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با بيان اينکه در درمان مبتلايان کرونايي صرفاً يک داروي خاص استفاده نمي‌شود افزود: با توجه به شرايط بيماران مجموعه‌اي از درمان‌ها مورد توجه و استفاده قرار مي‌گيرد.

هاشميان با بيان اينکه هجوم و کشندگي ويروس کرونا به ميزان قابل توجهي در کشور مهارشده اظهار اميدواري کرد که اين روند تا ريشه کني کامل کوويد ۱۹ ادامه دار باشد.

وي با اشاره به هشدارهاي برخي مسئولان درباره افزايش شيوع و يا ايجاد پيک مجدد کرونا در کشور گفت: اپيدمي کوويد ۱۹ از زنجيره ابتلاء پيروي مي‌کند به اين معني که اگر متخصصان سراسر دنيا نسبت به شيوع بيشتر در ماه‌هاي آينده هشدار مي‌دهند، قطعاً احتمال شيوع و انتشار بيشتر بيماري وجود دارد.

اين فوق تخصص بخش مراقبت‌هاي ويژه ادامه داد: در مديريت درمان خصوصاً در حوزه‌هاي اپيدميولوژيک اگر چنانچه پيش بيني مي‌شود زنجيره کرونا در حال افزايش و پيشروي است بايد تصميمات جدي تر براي اعمال محدوديت‌ها در دستورکار باشد.

آرامش بهداشتي جامعه در گروي واکسيناسيون

هاشميان تسريع روند واکسيناسيون در برابر کرونا را مورد تاکيد قرار داد و افزود: به طور کلي واکسيناسيون جامعه را به آرامش بهداشتي خواهد رساند.

اين فوق تخصص بخش مراقبت‌هاي ويژه ايجاد هجمه عليه واکسن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه حتي در مورد واکسن ايراني هم موضع گيري هايي وجود دارد، واکسني که هنوز وارد بازار نشده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اينکه طبق اعلام رسمي واکسن ايراني تا خرداد ۱۴۰۰ در اختيار عموم قرار خواهد گرفت، تاکيد کرد: نمي‌توان در مورد واکسني که حدود نيم سال ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد اظهار نظر کرد.

هاشميان با بيان اينکه ممکن است در ماه‌هاي اخير وضعيت اپيدمي دستخوش برخي تغييرات همانند جهش، سرعت انتقال و افزايش درصد کشندگي شود توضيح داد: تعصب در استفاده عمومي از واکسن مي‌تواند شرايط را بسيار پيچيده‌تر کند.

اين فوق تخصص بخش مراقبت‌هاي ويژه با بيان اينکه عوارض هيچ دارو و يا واکسني را نمي‌توان انکار کرد توضيح داد: حتي براي درمان کرونا که به صورت جدي دنبال مي‌شود، هنوز هيچ داروي اختصاصي توليد نشده و داروهايي هم که مورد استفاده قرار مي‌گيرند خالي از عارضه نيستند.

وي ادامه داد: بي ترديد داروهاي ضد کرونايي همانند ساير داروها عوارضي به دنبال دارند، ولي در عين حال مرگ و ميرها را کاهش داده و يا روند درمان را سريع‌تر مي‌کنند.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: قطعاً استفاده از واکسن در ريشه کني بيماري و کاهش بار اپيدمي به ميزان قابل توجهي اثرگذار خواهد بود.

هاشميان ضمن اعلام اين مطلب که بدون ترديد هر واکسن و يا دارويي عوارض خاص خود را دارد توضيح داد: وجود عارضه بخش جدانشدني داروها و واکسن‌ها است ولي اگر اين موضوع را که ريشه کني بيماري را در پي دارد مد نظر داشته باشيم شيريني استفاده از داروها و واکسن‌ها دوچندان مي‌شود.

اين فوق تخصص بخش مراقبت‌هاي ويژه ادامه داد: کادر درمان و بهداشت، گروه‌هاي پرخطر و افرادي که در معرض ابتلاء به کرونا بيش از سايرين هستند راهي جز استفاده از واکسن ندارند به طور مثال واکسن آنفولانزا عارضه‌هايي را به دنبال دارد اما اگر کادر درمان از اين واکسن استفاده نکنند صرف نظر از عارضه‌ها ممکن است بر اثر ابتلاء به اين بيماري جان خود را از دست بدهند.

هاشميان با بيان اينکه نسبت عوارض واکسن کرونا در مقابل ميزان مرگ و مير خصوصاً براي گروه‌هاي پرخطر و کادر درمان ناچيز است تاکيد کرد: هر چقدر در دنيا بيشتر واکسن استفاده شود به همان ميزان هم عوارض بيشتري را شاهد خواهيم بود ولي اين در حالي است که در زمان پاندمي ها منفعت استفاده از واکسن بيشتر از ضررها و عوارض آن است.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد منطقي است از واکسني که ۶۰ درصد کارايي داشته باشد، استفاده کنيم.

اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه استفاده از واکسن در دنيا در حال افزايش است توضيح داد: نمي‌توان زيرساخت‌هاي بهداشتي کشورها را در مقابله با بيماري‌هاي ويروسي با هم مقايسه کرد به طور مثال کشور چين به عنوان يکي از پرجمعيت‌ترين کشورهاي دنيا با قدرت در مقابل کرونا ايستادگي و واکسيناسيون را آغاز کرد و اين در حالي است که با توجه به جمعيت بالاي اين کشور ميزان مرگ و ميرها ناچيز گزارش شده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه از اجراي گسترده واکسيناسيون در کشورهاي ترکيه و امارات خبر داد و افزود: بسياري از کشورهاي همسايه وارد طرح واکسيناسيون ملي شده‌اند.

هاشميان با يادآوري اين موضوع که طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت واکسينه شدن در برابر کرونا اجباري نيست خاطرنشان کرد: هرگز نمي‌توان به مردم و اقشار مختلف براي تزريق يا عدم تزريق واکسن فشار وارد کنيم و در عين حال بايد براي گروه‌هاي در معرض خطر که تمايل به واکسينه شدن دارند، واکسيناسيون را آغاز کنيم.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه طي تصميم گيري هاي انجام شده، ورود واکسن برخي از شرکت‌هاي داروسازي به کشور مجاز اعلام شده، خواستار تسريع روند ورود و آغاز واکسيناسيون در کشور شد.

وي گفت: بايد واکسيناسيون با سرعت زيادي در کشور آغاز شود چرا که قبل از بحران کرونا کشور ما افتخارات منطقه‌اي فراواني را در ريشه کني بيماري‌ها در کارنامه خود ثبت کرده است.

اين استاد دانشگاه درباره جهش‌هاي ويروس کرونا نيز توضيح داد: هر تغييري که در ساختار ويروس ايجاد شود و سرعت انتشار و همه گيري را بالا ببرد به همان ميزان هم مي‌تواند مرگ و مير را بيشتر کند چرا که شدت زياد ويروس مي‌تواند افراد بيشتري را درگير کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar