نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

تخم‌مرغ منبع املاح مورد نیاز بدن

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تخم‌مرغ منبع املاح مورد نیاز بدن

ايسنا/ يک استاديار پژوهش مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي لرستان، گفت: تخم‌مرغ ويتامين D و E را به مقدار کافي و لازم تأمين مي‌کند و حاوي تمامي املاح براي تأمين سلامتي فرد است.
بهروز ياراحمدي بيان کرد: تخم مرغ منبع خوبي از پروتئين، ويتامين‌ها و املاح ضروري است و مي‌تواند به‌عنوان يک ماده غذايي مهم در برنامه غذايي افراد وجود داشته باشد.

وي با اشاره به اين‌که نيازهاي تغذيه‌اي افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است، عنوان کرد: يک عدد تخم مرغ متوسط ۷۶ کيلوکالري انرژي دارد و مصرف روزانه يک عدد تخم مرغ، سه درصد نياز انرژي يک مرد بالغ و چهار درصد نياز انرژي يک زن بالغ را تأمين مي‌کند.  

ياراحمدي ادامه داد: تخم‌مرغ بيشتر ويتامين هاي موردنياز بدن به جز ويتامين C را دارد و منبع خوبي از ويتامين‌هاي گروه B و ويتامين A است.

اين استاديار پژوهش مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي لرستان، ادامه داد: تخم‌مرغ ويتامين D و E را به مقدار کافي و لازم تأمين مي‌کند و حاوي تمامي املاح براي تأمين سلامتي فرد است، به خصوص اينکه منبع بسيار خوب يد و فسفر است که يُد براي ساخت هورمون تيروئيدي و فسفر براي رشد بهتر و سلامتي استخوان‌هاي بدن لازم است.

وي تأکيد کرد: املاح مهم ديگري که در تخم مرغ وجود دارند شامل روي، سلنيم، آهن و کلسيم است که روي باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر شده و عفونت را نيز از بين مي‌برد، سلنيم نيز يکي از آنتي اکسيدان‌هاي مهم بوده که راديکال‌هاي آزاد ناشي از سوخت ناقص چربي‌ها را در بدن از بين مي‌برد و مي‌تواند بر عليه عوامل ايجادکننده سرطان نقش داشته باشد.  

 ياراحمدي عنوان کرد: چربي‌ها و روغن‌ها از بخش‌هاي مهم و بحث برانگيز تغذيه و رژيم غذايي افراد است، اينکه چه نوع روغني براي مصرف کردن مناسب است يا اينکه کداميک از انواع روغن بيشتر موجب بروز بيماري، سکته و يا چربي خون مي‌شود، چربي‌ها انواع متعددي دارند، مانند چربي‌هاي اشباع که از آن جمله چربي متصل به گوشت و روغن حيواني است که در دماي محيط به صورت جامد هستند.  

اين استاديار پژوهش مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي لرستان، ادامه داد: نوع ديگر، چربي هاي غيراشباع است مانند روغن زيتون که در دماي محيط به صورت مايع بوده و تأثير مصرف چربي در بروز سرطان بدين ترتيب است که هم نوع و هم مقدار چربي مصرفي مهم است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar