نماد آخرین خبر

چرا در هوای سرد بیشتر به دست شویی می‌رویم؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
چرا در هوای سرد بیشتر به دست شویی می‌رویم؟

خراسان/تا به حال دقت کرده‌ايد که با سردشدن هوا نياز به سرويس بهداشتي بيشتر مي‌شود. اين اتفاق طبيعي است و براي همه رخ مي‌دهد و توضيحي تقريباً فيزيولوژيکال درباره آن وجود دارد.
 بدن و آب
اولين چيزي که بايد بدانيد اين است که بدن براي حذف مايعات اضافه دو راه اصلي دارد:
از طريق عرق| بدن انسان هر روز کارهاي مختلفي انجام مي‌دهد و نيازمند انرژي است که از آن حرارت توليد شود. علاوه بر اين، گرماي هوا و فعاليت بدني دماي بدن را بالا مي‌برد، بنابراين عرق مثل يک سيستم خنک‌کننده عمل مي‌کند.
از طريق ادرار| آبي که مي‌نوشيم توسط دستگاه گوارش جذب مي‌شود و به خون راه پيدا مي‌کند. کليه‌ها آب اضافه را مي‌گيرند تا به شکل ادرار دفع شود.
ساده‌ترين نتيجه‌گيري که از اين مسئله مي‌توان داشت آن است که وقتي هوا سرد مي‌شود، کمتر عرق مي‌کنيم. بنابراين اگر عرقي در کار نباشد، تنها راه بدن براي حذف آب اضافه خود ادرار‌کردن است. اين مسئله به دليل موضوعي به نام پرپيشابي ناشي از سرماست.

 پرپيشابي ناشي از سرما چيست؟
پرپيشابي ناشي از سرما به افزايش توليد ادرار در بدن بر اثر قرار‌گرفتن در معرض هواي سرد گفته مي‌شود. شايد متوجه شده باشيد در هواي گرم بدن پف‌کرده‌تر به نظر مي‌رسد که علتش احتباس مايعات در بدن است. اما در زمستان و با پايين‌آمدن دما عکس اين موضوع رخ مي‌دهد، بدن منقبض مي‌شود و معمولاً آب و مايعات کمتري را در خود نگه مي‌دارد و به همين دليل ادرار بيشتري توليد مي‌شود.
 چه زماني بايد نگران شد؟
از آن جايي که عوامل زيادي مانند رژيم غذايي، فعاليت فيزيکي و ميزان مايعات مصرفي در تعداد دفعات ادرار‌کردن شما در روز دخيل است، اين که به طور دقيق بتوان تعيين کرد چند بار ادرار‌کردن طبيعي محسوب مي‌شود، ممکن نيست اما بر اساس ارزيابي‌ها يک شخص به طور متوسط ۶ تا ۷ بار در روز و يک بار هم در شب ادرار مي‌کند. اگر متوجه شديد که بيشتر از يک فرد عادي ادرار مي‌کنيد، به ويژه در شب‌ها، بايد به پزشک مراجعه کنيد تا علت مشکل شما مشخص شود. علاوه بر اين، چيزي به نام ادرار ناگهاني وجود دارد که با ميلي وصف ناپذير به ادرار کردن خود را نشان مي‌دهد، چيزي که احساسي ناخوشايند در مثانه ايجاد مي‌کند. اين مسئله ممکن است به دليل عفونت مجراي ادرار، عفونت يا التهاب مجراي ادرار، مشکلات عصبي، يبوست يا حتي مصرف کافئين باشد. اگر علاوه بر مراجعه زياد به دست شويي، علايم ديگري هم  مثل دشوار‌شدن ادرار‌کردن، احساس درد هنگام انجام اين کار، نداشتن کنترل روي مثانه خود و تغيير رنگ ادرار، داشتيد بايد به پزشک مراجعه کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره