نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سلامت

کرونا/ پاسخ به ۷ سوال درباره کرونای جدید؛ از خطر مرگ تا فرار از واکسن

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
کرونا/ پاسخ به ۷ سوال درباره کرونای جدید؛ از خطر مرگ تا فرار از واکسن

خبرآنلاين/ باورهاي غلط به سرعت کروناي انگليسي در حال شيوع هستند.
ديگر با قطعيت مي‌توان باور کرد که «کروناي انگليسي» وارد ايران شده است و با ورودش نه تنها سرعت شيوع کوويد-۱۹ را افزايش داده ، بلکه ترس و نگراني‌هاي زيادي هم در جامعه ايجاد کرده است.

اگرچه با توجه نتايج تحقيقاتي که در چند ماه گذشته درباره اين نوع جهش يافته کروناويروس منتشر شده، به نظر مي‌رسد بخشي از اين نگراني‌ها غير واقعي نيست. حتي سعيد نمکي، وزير بهداشت، درباره خطر شيوع اين نوع جديد ويروس در کشور اعلام کرد: « من به همه اعلام خطر مي‌کنم که با اين ويروس نبايد با سهل‌انگاري مبارزه کرد، زيرا نوع شيوع اين ويروس جهش يافته و خيلي خطرناک است.»

اما در کنار اين واقعيت‌هاي ترسناک درباره نوع جهش يافته کروناويروس، موجي از شايعات هم شيوع پيدا کرد تا باعث شد باورهاي اشتباهي در ميان مردم به وجود بيايد و حتي نگراني‌ها چند برابر بشود.

پاسخ به ۷ سوال درباره کروناي جديد؛ از خطر مرگ تا فرار از واکسن

کروناي به اصطلاح «انگليسي» با کروناي قبلي چه تفاوتي دارد؟

از همان ابتداي پاندمي نگراني‌هاي زيادي نسبت به جهش کروناويروس وجود داشت، اين اتفاق چندين بار هم رخ داد اما تنها تعداد انگشت‌شماري از اين جهش‌ها به شکل قابل توجهي روي ادامه روند پاندمي موثرند و يکي از اين‌ها ويروس B.۱.۱.۷ را به وجود آورده، ويروسي که به کروناي انگليسي معروف شده است.

البته به طور دقيق‌تر تنها يک جهش در B.۱.۱.۷ رخ نداده است، براساس مقاله‌اي در مجله پزشکي بريتانيا منتشر شده است، در اين نوع جديد کروناويروس ۱۷ نوع جهش مختلف رخ داده است که برخي از آن‌ها تغييرات قابل توجهي در ويژگي‌هاي ويروس ايجاد کرده‌اند، که متاسفانه اين تغييرات کرونا را براي انسان‌ها به شکل‌هاي مختلف خطرناک‌تر مي‌کند.

نوع جديد کروناويروس در ابتدا کجا پيدا شد؟

اين نوع جديد کروناويروس که احتمال تبديل آن به نوع غالب کروناويروس در دنيا وجود دارد، در دي ماه در انگليس پيدا شد و بعد تحقيقات نشان داد که از شهريور ماه در منطقه کنت در کشور انگليس وجود داشته است.

سوزان هاپکينز، اپيدميولوژيست در همان دي ماه در مرکز رسانه‌اي علم انگليس گفت: «در روز ۸ دسامبر مشخص شد که يک نوع جهشي از کروناويروس وجود دارد که سرعت شيوع ويروس را نه تنها در منطقه کنت، بلکه بخش‌هايي از لندن افزايش داده است. دو هفته بعد محققان مقاله‌اي در اين رابطه نوشتند.»

B.۱.۱.۷ قدرت شيوع بيشتري دارد؟

تقريبا با قطعيت مي‌توان گفت که اين نوع جهش باعث شده است تا سرعت شيوع کروناويروس بيشتر بشود، البته درباره ميزان اين موضوع همچنان اختلاف نظرهايي وجود دارد. در مطالعه‌اي که همان ابتدا توسط گروه  NERVTAG در بريتانيا منتشر شد اعلام شد که ميزان کروناويروس جهش يافته در بريتانيا به طور ميانگين ۷۱ درصد بيشتر از گونه‌هاي قبلي است.

از سويي مطالعه‌اي که حدود بيش از يک هفته پيش توسط گروهي از محققان آمريکايي در مرحله قبل از انتشار قرار گرفته است هم نشان مي‌دهد که در اين نوع جهش ميزان شيوع کروناويروس ۴۵ درصد افزايش پيدا کرده است.

۷۱ يا ۴۵ درصد، به نظر مي‌رسد دانشمندان مطمئن هستند که سرعت شيوع ويروس در اين نوع جهش بيشتر است و اين موضوع در وضعيت شيوع نوع جهش يافته در کشورهاي مختلف هم مشاهده مي‌شود، به طوري که تنها در پنج هفته B.۱.۱.۷ به نوع غالب ويروس در بريتانيا تبديل شد.

تست PCR کروناويروس جديد را پيدا مي‌کند؟

به طول علمي ممکن است که ويروس B.۱.۱.۷  باعث عدم رديابي کروناويروس شود، چراکه يکي از جهش‌ها باعث تغيير پروتئيني در سطح ويروس مي‌شود، پروتئيني که در نتيجه آزمايش کرونا موثر است. اگرچه خوشبختانه در تست  PCR، سه بخش مختلف ويروس مورد بررسي قرار مي‌گيرد و به همين دليل به نظر مي‌رسد جهش جديد روي نتايج آزمايشات تاثير چنداني نداشته باشد.

اگرچه هنوز مطالعات زياد و دقيقي در اين رابطه منتشر نشده و به نظر مي‌رسد دانشمندان در حال بررسي عوامل مختلف براي پاسخ به اين سوال‌ هستند.

نوع جديد مرگبارتر است؟

اين هم يکي از سوالاتي است که هنوز پاسخ قطعي براي آن پيدا نشده، اما براساس مطالعات جديد، متاسفانه برخلاف باوري که در ابتدا وجود داشت، پاسخ به اين سوال مثبت است.

براساس مطالعه‌اي که توسط NERVTAG انجام شده است، نوع B.۱.۱.۷، ممکن است که ۳۰درصد مرگبارتر از ويروس قبلي باشد؛ اين يعني اگر قبلا از ۱۰۰۰ نفر مبتلاي بالاي ۶۰ سال، ۱۰نفر در اثر کوويد-۱۹ فوت مي‌کردند، حالا اين عدد به ۱۳ يا ۱۴ نفر افزايش پيدا کرده است.

براساس گزارش نيويورک تايمز، نيل فرگوسن، اپيدميولوژيست و مشاور دولت بريتانيا در اين رابطه گفته بود: «تصوير کلي از اين ويروس اين است که بخاطر آن ۴۰تا۶۰ درصد ميزان بستري‌ها و خطر مرگ افزايش پيدا مي‌کند.»

کودکان در خطر بيشتري هستند؟

بله، در مقايسه با نوع جهش نيافته ويروس، کودکان احتمالا در خطر بيشتري نسبت به ابتلا به اين نوع جديد ويروس هستند، اگرچه اين موضوع با اين باور غلط که ويروس جهش يافته جوانان و کودکان را هدف خود قرار داده متفاوت است.

بارکلاي، عضو NERVTAG، در اين رابطه گفته بود: «بيايد صادق باشيم. ما نمي‌گوييم نوع جديد ويروس به طور مخصوص کودکان را هدف قرار قراد داده يا توانش در ابتلاي کودکان بيشتر شده است. وقتي سارس کروناويروس شيوع پيدا کرد ما مي‌دانستيم که به اندازه بزرگسالان نمي‌تواند کودکان را مبتلا کند، يک فرضيه هم اين است که دريافت‌کننده سلولي در کودکان مي‌تواند متفاوت باشد. پس حالا اگر نوع جديد ويروس مي‌تواند به شکل راحت‌تري وارد سلول‌ها بشود، کودکان هم بيشتر در خطر هستند.»

B.۱.۱.۷ واکسيناسيون را با مشکل مواجه مي‌کند؟

فعلا نه، خوشبختانه مطالعاتي که اخيرا شرکت‌هاي واکسيناسيون روي کروناويروس انگليسي انجام داده‌اند نشان مي‌دهد که اين جهش جديد قابليت فرار از واکسن را ندارد و حتي دولت بريتانيا اطمينان دارد که واکسن‌هايي که در کشورشان استفاده کرده‌اند روي نوع B.۱.۱.۷ موثر است.

اما خبر بد اين که اين يافته شايد هميشگي نباشد، به تازگي در شهر بريستول بريتانيا جهشي جديد روي نوع B.۱.۱.۷ انجام شده است که پتانسيل فرار از واکسن‌ها را دارد. براساس گزارش الجزيره تاکنون از اين جهش جديد ۲۱ مورد در بريستول پيدا شده است.

شارون پيکاک، مدير کنسرسيوم ژنتيک کوويد-۱۹ در بريتانيا در اين رابطه به بي‌بي‌سي گفته بود: «اين که نوع ۱.۱.۷ که قدرت شيوع بيشتري دارد، حالا در جهشي است که مي‌تواند فرايند واکسيناسيون را تهديد کند، مسئله‌اي نگران کننده است.»

instagram.com/akharinkhabar