برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

عوارض جدی و مضرات مصرف زعفران

منبع
نمناک
بروزرسانی
عوارض جدی و مضرات مصرف زعفران

نمناک/اگر چه مصرف زعفران براي بيشتر مردم در مقدار کم ايمن تلقي مي شود اما گاهي استفاده از زعفران موجب عوارض جانبي فراواني مي شود. از زعفران براي طعم و ظاهر غذا استفاده مي کنند و مصرف آن خواص فراواني دارد اما اگر اين چاشني دوست داشتني را زياد مصرف نماييد ، دچار عوارض گوناگوني خواهيد شد. مصرف زعفران براي برخي از افراد مضر است. در اين بخش از سلامت شما را با عوارض زعفران آشنا مي کنيم.

 
مصرف بيش از حد زعفران چه عوارضي دارد ؟
مصرف زعفران موجب ايجاد علائمي مانند اسهال خوني، سرگيجه، استفراغ،غشا مخاطي، زرد شدن پوست و چشم ها و ... مي شود و بايد با احتياط از آن استفاده کرد. در برخي موارد مصرف 12 تا 20 گرم زعفران نيز مي تواند منجر به مرگ شود.

مصرف زعفران در دوزهاي کم 30 تا 50 ميلي گرم مورد مطالعه قرار گرفت که عوارض جانبي اغلب شامل حالت تهوع، استفراغ، سرگيجه و دهان خشک است.

در مصرف زعفران احتمال واکنش هاي آلرژيک وجود دارد و افرادي که علائم واکنش آلرژيک را پس از خوردن زعفران تجربه مي کنند بايد به پزشک مراجعه کنند.


برخي از عوارض مصرف دوز بالاي زعفران عبارتند از:
1. زردي پوست

2. اسهال

3. زردي چشم

4. يرقان

5. مسموميت غذايي

6. زردي غشاي مخاطي

7. خون دماغ

8. بي حسي پلک ها و لب ها


تداخل زعفران با برخي از داروها

استفاده از زعفران مي تواند موجب اضطراب، خواب آلودگي، ناراحتي شکم، و حتي واکنش آلرژيک شود. زعفران همچنين ممکن است با داروهايي از قبيل دارو فشار خون تداخل داشته باشد.


خوردن چه مقدار زعفران سمي است ؟

مصرف بيش از 1.5 گرم زعفران در هر روز به طور کلي ايمن است، اما خوردن بيش از حد آن ممکن است سمي باشد. محققين مصرف 5 گرم زعفران را به عنوان يک دوز سمي در نظر مي گيرند.

مصرف زعفران براي کداميک از افراد مضر است ؟

زعفران همچنين مي تواند رفتارهاي هيجاني را تحريک کند، بنابراين نبايد افراد مبتلا به اختلال دوقطبي، فشار خون پايين ، بيماران قلبي و زنان باردار بيش از حد آن را مصرف کنند.



مضرات زعفران براي مادران باردار و شيرده
زعفران در طب سنتي جايگاه ويژه اي دارد و در دوزهاي بالا براي سقط جنين مورد استفاده قرار مي گيرد و مي تواند محرک رحم باشد .مطالعه اي روي زنان سالم نشان داد مصرف روزانه 400 ميلي گرم زعفران به مدت هفت روز باعث خونريزي غيرطبيعي رحمي در دو زن شد اما هيچ مطالعه اي تداخلات دارويي بين دارو و زعفران را نشان نداد با اين حال، آن هايي که تحت درمان براي رقيق شدن خون هستند يا کساني که انواع خاصي از بيماري هاي کليوي دارند با احتياط لازم را انجام دهند. بنابراين مصرف زعفران مي تواند براي زنان باردار خطرناک باشد.

يک مادر شيرده نيز بايد از خوردن زعفران خودداري کند زيرا ممکن است رنگ هاي مصنوعي از طريق شير مادر وارد بدن کودک شوند. 

استفاده از زعفران براي کاهش وزن

چنانچه در مطلب ديگري در بخش سلامت نمناک اشاره داشتيم بسياري از مکمل هاي کاهش وزن داراي زعفران هستند. اگر از اين مکمل ها براي کاهش وزن استفاده مي کنيد ، استفاده طولاني مدت از آن مي تواند خطرناک باشد پس مراقب طول دوران مصرف باشيد و بيشتر از شش هفته از آنها استفاده نکنيد.

مراقب خطر زعفران تقلبي باشيد

متاسفانه در برخي از مراکز زعفران تقلبي به فروش مي رسد . اين نوع زعفران قيمت مناسب تري دارند و رنگ آنها حتي بيش از نوع مرغوب و اصل زعفران است اما زعفران تقلبي به دليل دارا بودن رنگ هاي غير استاندارد و مواد نگهدارنده براي همه افراد خطرناک است .اين محصولات، داراي زعفران بسيار کم هستند اما عطر و طعم زعفران اصل را ندارند و به سختي مي توان آنها را از زعفران اصل تشخيص داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره