برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کرونا/ ناتوانی ذهنی دومین عامل مهم در مرگ ناشی از ویروس کرونا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا/ ناتوانی ذهنی دومین عامل مهم در مرگ ناشی از ویروس کرونا

باشگاه خبرنگاران/  ناتواني ذهني در افراد مبتلا به کوويد-۱۹ يکي از بزرگترين عوامل خطر براي مرگ و مير است. در مطالعه جديدي که موسسه جفرسون هلث انجام و مورد بررسي قرار داده است، در مورد اينکه که چگونه همه گيري کرونا بر اين گروه از افراد تاثير مي‌گذارد، بحث شده است. اين مطالعه که در مجله نيوانگلند منتشر شد، نشان داد ناتواني ذهني بعد از عامل سن، مهمترين فاکتور در مرگ و مير ناشي از کوويد-۱۹ است.

به گفته محققان اين مطالعه احتمال مرگ ناشي از کوويد-۱۹ در افراد داراي ناتواني فکري و ذهني بيشتر از افراد مبتلا به نارسايي قلبي، کليوي و ريوي است. آن‌ها ۶۴ ميليون بيمار را از ۵۴۷ سازمان مراقبت‌هاي بهداشتي بين ژانويه ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰ مورد بررسي قرار دادند تا تاثير همه گيري کرونا را بر بيماران داراي معلوليت ذهني درک کنند. آن‌ها متغير‌هايي مانند کوويد-۱۹، ناتواني ذهني يا ساير شرايط بهداشتي و همچنين عوامل جمعيت شناختي مانند سن را شناسايي کردند. نتايج نشان داد که معلولان ذهني ۲.۵ برابر بيشتر در معرض ابتلا به کوويد-۱۹ قرار داشته و حدود ۲.۷ برابر بيشتر در بيمارستان بستري مي‌شوند و ۵.۹ برابر احتمال مرگ در آن‌ها بيشتر است.

وندي راس، پزشک متخصص اطفال و مدير مرکز اوتيسم مرکز بهداشت جفرسون مي‌گويد: عدم موفقيت ما در محافظت از اين افراد به شدت آسيب پذير، باعث تاسف ماست. من معتقدم اگر بتوانيم سيستمي را طراحي کنيم که براي افراد داراي معلوليت ذهني ايمن و در دسترس باشد، به نفع همه ما خواهد بود.

بر اساس اظهارات محققان، بيماران کم توان ذهني ممکن است توانايي کمتري در انطباق با استراتژي‌هايي که خطر ابتلا به عفونت را کاهش مي‌دهد، مانند استفاده از ماسک و رعايت فاصله اجتماعي داشته باشند. علاوه بر اين محققان نشان دادند که اين بيماران داراي شرايط جسمي متفاوتي هستند که باعث تشديد بيماري در اين افراد مي‌شود. نتايج مطالعه چگونگي پيچيده شدن اين مسائل را در اين جمعيت نشان مي‌دهد.

دکتر گليسون عضو ديگر اين تحقيق مي‌گويد: ما بايد درمورد آنچه در اين بيماران اتفاق مي‌افتد بيشتر بدانيم. من معتقدم که اين بيماران و مراقبان آن‌ها بايد در اولويت واکسيناسيون و خدمات مراقبت‌هاي بهداشتي قرار بگيرند. ما بايد درمورد اينکه چرا اين جمعيت آسيب پذير را شکست داده‌ايم و اينکه چگونه مي‌توانيم در اين بحران بهداشتي و در آينده به آن‌ها بهتر خدمت کنيم، تامل کنيم. حتي قبل از همه گيري، افراد داراي معلوليت ذهني نتايج بهداشتي ضعيفي داشته‌اند. ما بايد اقدامات بسيار بهتري انجام دهيم.

محققان پيشنهاد مي‌کنند براي مراقبت بيشتر از اين افراد، آن‌ها بايد در اولويت واکسيناسيون قرار گيرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar