برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

درجه‌های مختلف فتق دیسک کمر و راهکار‌های درمان آن

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
درجه‌های مختلف فتق دیسک کمر و راهکار‌های درمان آن

باشگاه خبرنگاران/ عارف سعيدي فيزيوتراپيست و مدرس دانشگاه تهران اظهار کرد: يکي از درد‌هاي شايع در بين افراد ورزشکار و همچنين غير ورزشکار، بيرون زدگي يا فتق ديسک کمر است.
او افزود: ديسک در بين همه افراد به خصوص در بين مهره‌هاي کمري وجود دارد. متاسفانه برخي اوقات به علت آماده نبودن بدن هنگام ورزش  اين ديسک تحت فشار قرار مي‌گيرد و از ناحيه پشتي دچار بيرون زدگي مي شود.

اين مدرس دانشگاه تهران ادامه داد: اين بيرون زدگي، فشار بر روي ريشه‌هاي عصبي، عصب سياتيک و عصب‌هاي به سمت پا وارد مي‌کند که مي‌تواند کار آن‌ها را مختل کند. همچنين احساس درد تيرکشنده، گاهي اوقات همراه با بي حسي و ضعف در عضلات و در موارد شديد بي اختياري در فرد را ايجاد کند. گاهي اوقات ممکن است فتق ديسک‌ها علائمي در کمر ايجاد نکنند و علائم فقط در مسير عصب پا‌ها بروز پيدا کند.

اين متخصص فيزيوتراپي بيان کرد: فتق ديسک معمولا به درجه‌هاي ۱، ۲ و ۳ تقسيم بندي مي‌شود. در درجات ۱ و ۲ بهترين درمان مربوط به توانبخشي، فيزيوتراپي و ورزش درماني است. در درجه ۳ معمولا ديسک کاملا پاره و مايع اطراف هسته مرکزي، در درون کانال نخاعي و ريشه عصبي ريخته شده است که فرد را با بي اختياري و ضعف در پا‌ها رو به رو مي‌کند. در اين شرايط بايد جراحي صورت بگيرد که معمولا در ۱۰ درصد موارد اين اتفاق رخ مي‌دهد.


سعيدي گفت: بيشتر ديسک‌ها معمولا درجه ۱ و ۲ هستند که با تمرين‌هاي غيرتهاجمي مثل فيزيوتراپي، توانبخشي و ورزش درماني؛ درمان مي‌شوند. افرادي که دچار فتق ديسک کمر شده اند سعي کنند از افزايش وزن جلوگيري کنند تا درد در ناحيه پا‌ها کاهش پيدا کند.

او ادامه داد: کنترل وزن در افراد دچار فتق ديسک کمر بسيار حائز اهميت است. اين افراد از تمرين‌هاي رو به جلو و ناگهاني خم شدن  پرهيز کنند. رانندگي طولاني مدت براي اين افراد توصيه نمي‌شود؛ در صورت رانندگي طولاني مدت هر ۱ ساعت يکبار بين ۵ تا ۱۰ دقيقه استراحت داشته باشند.

عمل جراحي آخرين راهکار درمان فتق ديسک کمر
مدرس دانشگاه تهران در پايان تصريح کرد: آنچه که در جديدترين مقالات علم روز بيان شده اين است که درمان ديسک به سمت درمان‌هاي غيرجراحي پيش مي‌رود به طوري که حدود ۱۰ درصد فتق ديسک‌ها نياز به عمل جراحي دارند. عمل جراحي در مرحله آخر است و اين افراد در ابتداي راه؛ خود را با جراحي رو به رو نکنند. در واقع تمرين و راهکار‌هاي مختلفي براي درمان فتق ديسک کمر وجود دارد و در صورتي که با هيچکدام از اين تمرين‌ها مثل ورزش، توانبخشي، فيزيوتراپي و آب درماني بهبود نيافتيد؛ در مرحله آخر و در صورت درد شديد و همچنين احساس بي اختياري عمل جراحي را انجام دهند. توصيه ما اين است در ابتدا درمان‌هاي غير جراحي زير نظر متخصصان فيزيوتراپي را انجام دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره