نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سلامت

کرونا/ نکات تغذیه‌ای در اسهال و استفراغ ناشی از کرونا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا/ نکات تغذیه‌ای در اسهال و استفراغ ناشی از کرونا

باشگاه خبرنگاران/ ابتلا به کرونا در برخي از افراد باعث بروز حالت تهوع، استفراغ و اسهال مي‌شود؛ با رعايت برخي نکات تغذيه‌اي مي‌توان اين علائم را تا حد مطلوبي کاهش داد.
مطالعات نشان مي‌دهد که ابتلا به ويروس کرونا در برخي از افراد ممکن است منجر به بروز مشکلات گوارشي مانند شکم ‌درد، اسهال، يبوست، تهوع و استفراغ شود.

اسهال به معني افزايش دفعات دفع و يا شل شدن قوام مدفوع است. اسهال مي‌تواند منجر به کم آبي و از دست دادن مواد معدني بدن شود.

نکات تغذيه‌‎اي در کنترل اسهال

در زمان اسهال بايد از مصرف اين دسته از مواد خودداري کرد:

غذاهاي چرب
غذاهاي سرخ کرده و يا حاوي چربي بالا و سس‌ها مي‌توانند علائم اسهال را تشديد کنند.

 لبنيات و مشتقات آن
در زمان اسهال روده‌ها نسبت به لبنيات حساس مي‌شوند. بنابراين توصيه مي‌شود از مصرف شير و مشتقات آن مانند پنير، کره و بستني در طول دوره اسهال خودداري شود (مصرف ماست به ويژه ماست پروبيوتيک و دوغ استثنا است)

 قهوه و نوشيدني‌هاي کافئين‌دار، کاکائو و شکلات
 اين نوشيدني‌ها و تنقلات سبب از دست رفتن آب بدن مي‌شوند و در شرايط اسهال که مقادير زيادي آب و الکتروليت همراه با مدفوع شل دفع مي‌شود، مصرف اين نوشيدني‌ها سبب بدترشدن شرايط بيمار و از دست رفتن آب بدن او مي‌شود.

شيرين کننده‌هاي مصنوعي

 اين شيرين کننده‌ها اثرات روان کنندگي دستگاه گوارش (ملين) دارند بنابراين از مصرف هرگونه شيرين کننده مانند آبنبات، نوشابه‌ها، آدامس شيرين و ساير مواد غذايي شيرين بايد خودداري کرد.

مواد غذايي نفاخ
ميوه‌ها و سبزي‌ها براي حفظ سلامت لازم هستند اما در هنگام بروز اسهال بايد از برخي مواد که ايجاد گاز در دستگاه گوارش مي‎کنند پرهيز کرد.
ميوه‌ها و سبزي‌هايي همچون انواع کلم و گل کلم، بروکلي، حبوبات و غذاهاي پرچاشني تا زمان بهبود نبايد مصرف شوند همچنين از مصرف ميوه و آب ميوه با اثر ملين‌کنندگي مانند آلو، انجير و آب آلو نيز بايد خودداري شود.

غذاهاي مانده و کهنه
از مصرف غذاهاي مانده که ممکن است آلوده باشند مانند غذايي که مدت زيادي در خارج از يخچال مانده است و يا به طرز نامناسبي نگهداري شده است بايد پرهيز کرد. از مصرف غذاي رستوران‌ها، فست فودي ها و غذاهاي خياباني نيز اجتناب شود.

مواد غذايي مناسب براي زمان اسهال
موز
موز رسيده بدليل داشتن املاح مفيد مانند پتاسيم، به تامين مواد از دست رفته در طول اسهال کمک مي‌کند. همچنين موز حاوي فيبرهاي محلول در آب به نام "پکتين" است که باعث جذب مايعات داخل روده‌ها مي‌شود. برخي ترکيبات موجود در موز باعث رشد باکتري‌هاي مفيد داخل روده بزرگ مي‌شود.

سُس سيب
سيب منبع بسيار خوب پکتين است. فيبر زيادي که در سيب خام وجود دارد هضم آن را براي روده ها سخت مي‌کند ولي زماني که پخته مي‌شود، دستگاه گوارش به راحتي آن را هضم مي‌کند. سيب پخته فوايد زيادي از لحاظ تامين مواد مغذي و ايجاد احساس بهتري در زمان اسهال دارد. البته در صورت ابتلاي فرد به سندرم روده تحريک پذير، مصرف کمپوت توصيه نمي‌شود.

نان تست برشته
 در زمان اسهال، مصرف نان سفيد بهتر از نان سبوسدار است زيرا هضم آن در دستگاه گوارش راحت‌تر است. در اسهال مصرف سيب زميني آب پز بخارپز ساده و نرم شده (پوره) همراه با کمي نمک بدون افزودن روغن توصيه مي‌شود.

آب
مصرف مايعات به‌ويژه آب در طول روز براي جبران کم آبي بدن در اين افراد توصيه مي‌شود. بهتر است مايعات بين وعده‌هاي غذايي نوشيده شود؛ همچنين بهتر است حجم غذا در هر وعده غذايي کاهش يابد.

براي رفع حالت تهوع ناشي از ابتلا به کرونا چه غذاهايي بخوريم؟
حالت تهوع و استفراغ نيز از علائم ديگري است که ممکن است در صورت ابتلا به کرونا بروز يابد.
رعايت برخي نکات تغذيه‌اي سبب کاهش حالت تهوع مي‌شود.
- از قرار گرفتن در معرض بوي غذا به خصوص غذاهايي که بوي تندي دارند پرهيز کنيد. غذاهاي سرد يا هم دما با حرارت اتاق بوي کمتري دارند.
- بيشتر از تنقلات و غذاهاي خشک، نشاسته‌اي و پرنمک مانند چوب شور، کراکر و سيب زميني استفاده کنيد.
- تعداد وعده‌هاي غذايي را افزايش و حجم غذا در هر وعده را کاهش دهيد و از مصرف غذا در حجم سنگين خودداري کنيد.
- بوکردن پوست ليمو ترش باعث کنترل حالت تهوع مي‌شود.
- مصرف تکه‌هاي ميوه يخ زده يا آب ميوه‌هاي رقيق شده همراه با يخ مي‌تواند مفيد باشد و اگر طعم دهان شما بد است مي‌توانيد از آبنبات‌هايي با طعم نعناع يا ليمو استفاده کنيد.
- سعي کنيد بيشتر استراحت کنيد و  تا زماني که تهوع يا استفراغ داريد، از خوردن و آشاميدن هر ماده غذايي با نوشيدني پرهيز کنيد.
- پس از توقف استفراغ، مي‌توانيد کمي مايعات رقيق مانند آب مرغ يا گوشت، آب سيب ميل کنيد.
- با گذشت 8 ساعت از قطع شدن استفراغ، مي‌توانيد مصرف غذاهاي جامد را شروع کنيد. غذاي جامد را با يک نوع غذاي ساده و در اندازه خيلي کوچک در هر بار شروع کنيد. غذا بايد بي‌بو، کم چرب و کم فيير باشد. نمونه‌اي از غذاهاي مناسب براي اين زمان سس سيب (کمپوت سيب بدون افزودن شکر)، مرغ پخته، موز، عصاره رقيق گوشت، نان تُست، انواع آب ميوه و سبزي، سيب زميني، چوب شور، کراکر، برنج، غلات پخته، شربت و ماست است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره