نماد آخرین خبر

کرونا/ کشف مواد شیمیایی سمی در برخی ماسک‌ها

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا/ کشف مواد شیمیایی سمی در برخی ماسک‌ها

ايرنا/به گزارش از روزنامه ديلي ميل، نتايج آزمايش هاي اوليه، وجود رده هايي از انواع ترکيبات را نشان دادند که به دليل مسائل سلامتي و زيست محيطي به شدت محدود شده‌اند. اين ترکيبات شامل «فرمالدئيد» يک ماده شيميايي شناخته شده است که موجب آبريزش چشم، احساس سوزش در چشم، بيني و گلو، سرفه کردن، خس خس سينه و حالت تهوع مي‌شوند.

کارشناسان نگرانند که وجود اين مواد شيميايي در ماسک‌هايي که به مدت طولاني استفاده مي‌شوند، مي‌تواند باعث بروز مشکلات ناخواسته براي سلامتي شود. شواهد به دست آمده توسط Ecotextile News که روزنامه ديلي ميل آنها را به اشتراک گذاشته است، نشان مي دهد اگرچه ماسک هاي صورت بايد از استانداردهاي خاصي برخوردار باشند اما همه ماسک اين استانداردها را ندارند.

اکنون در همه جاي دنيا استفاده از ماسک به عنوان يک روش بسيار موثر در پيشگيري از انتقال ذرات ويروس کرونا، مجاز شده است. اما پوشش هاي صورت که براي استفاده توسط عموم مردم طراحي شده اند، تنظيم نشده هستند و از استانداردهاي درجه پزشکي PPE برخوردار نيستند.

پروفسور «مايکل براونگارت» مدير انستيتوي محيطي هامبورگ، آزمايشاتي را روي ماسک هايي انجام داد که باعث بروز بثورات پوستي در افراد شده بود. پروفسور «براونگارت»، گفت: آنچه ما از طريق دهان و بيني خود تنفس مي کنيم در واقع زباله هاي خطرناکي هستند.

مشخص شد که اين ماسک هاي استفاده شده حاوي فرمالدئيد و ساير مواد شيميايي هستند. فرمالدئيد ماده شيميايي است که با باز شدن بسته جديد ماسک بوي «تميزي» مي دهند. اين محقق همچنين «آنيلين» را که يک ماده سرطان زاي شناخته شده است نيز در اين ماسک ها پيدا کرد.

وي گفت: ما فرمالدئيد و حتي آنيلين پيدا کرديم و متوجه شديم که عطرهاي معطر ناشناخته اي براي پوشاندن هرگونه بوي نامطبوع شيميايي از ماسک استفاده مي شود. در مورد ماسک هاي جراحي آبي رنگ، ما کبالت پيدا کرديم که در رنگ هاي آبي استفاده مي شود. 

پروفسور براونگارت اظهار داشت: در مجموع، يک محصول شيميايي در جلوي بيني و دهان خود داريم که هرگز از نظر سمي بودن يا اثرات طولاني مدت بر سلامتي آزمايش نشده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar