نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

این قسمت از سیب زمینی را هرگز نخورید!

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
این قسمت از سیب زمینی را هرگز نخورید!

صدا و سيما/ سيب زميني آب پز به همراه تخم مرغ آب پز و يک پرس سالاد، يک وعده غذايي کامل به حساب مي‌آيد، اما اگر در انتخاب سيب زميني دقت نکنيد، همين غذاي سالم تبديل به ماده‌اي سرطان زا خواهد شد!
سيب زميني‌هايي که بخشي از آن‌ها به رنگ سبز درآمده است بالقوه مي‌توانند محتوي نوعي سم به نام “گليکو آلکالوييد” يا GA باشند که بطور طبيعي در سيب زميني به وجود مي‌آيد و براي سلامت انسان زيانبار است. اما دانشمندان مي‌گويند که فقط با بريدن قسمت‌هاي سبز شده مي‌توان بخش اعظم سم توليد شده را از سيب زميني جدا کرد و به اين ترتيب، خطر را کم کرد.

چرا سم GA در سيب زميني توليد مي‌شود؟
سم گليکو آلکالوييد نوعي ماده سمي طبيعي در سيب زميني است که خاصيت ضد ميکروبي، حشره کشي و ضد قارچي دارد که احتمالا به عنوان يک سازوکار دفاعي در برابر حمله موجودات خارجي و به منظور حفاظت از گياه در مقابل آفات و بيماري‌ها توليد شده است..
با اين حال اين ماده مي‌تواند براي انسان خطرناک باشد و از حد معيني بيشتر، باعث بيماري جدي شود.


چگونه مانع از توليد شدن سم GA در سيب زميني شويم؟
ميزان سم GA در سيب زميني را مي‌توان با بکار بستن شيوه‌هاي صحيح قبل از برداشت و بعد از برداشت، کاهش داد و به همين دليل کشاورزان و توليد کنندگان مي‌توانند نقش مهمي در کاستن از خطر‌ي که متوجه سلامت مردم است، ايفا کنند.
يکي از اين اقدامات آنست که بذر سيب زميني هنگامي که در حال رشد است کاملا با خاک پوشانده شود تا از اين طريق قبل از برداشت کاملا برسد. خودداري از برداشت محصول در دما‌هاي بسيار زياد و به حداقل رساندن مدت قرار داشتن سيب زميني در مقابل نور، از ديگر اقداماتي است که براي پيشگيري از سبز شدن سيب زميني بايد انجام شود.

آثار مسموميت با سم GA
معمولا نشانه‌ها ۸ تا ۱۲ساعت بعد از هضم سيب زميني سبز شده آغاز مي‌شود که اين نشانه‌ها مي‌تواند به صورت به هم خوردن وضعيت گوارشي و يا اختلالات عصبي نمودار گردد.
آثار ملايم آن شامل سردرد، سرگيجه، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال است. بي قراري، خواب آلودگي و برهم خوردن تعادل رواني، لرزش و هذيان گفتن از ديگر نشانه‌هاي اين مسموميت است، اما از آنجا که در بسياري از ديگر بيماري‌ها نيز اين نشانه‌ها مشاهده مي‌شود امکان تشخيص اشتباه آن بسيار است.

سيب زميني سرخ شده و سرطان!
“اکريل‌آميد ” يکي از ترکيبات سرطان‌زا در برخي از مواد غذايي است که در سال ۲۰۰۲ يک دانشمند سوئدي نشان داد اين ماده مي‌تواند در مواد غذايي حاوي کربوهيدرات از جمله سيب زميني، نان و چغندر به وسيله حرارت دادن و سرخ کردن توليد شود.
مرکز غذا‌هاي استاندارد نام سيب زميني سرخ شده را در ليست غذا‌هاي سرطان زا ثبت کرد. تمام تلاش متخصصان تغذيه بر اين است اعضاي جامعه از مواد غذايي آب پز و بخار پز شده در وعده‌هاي مهم غذايي استفاده کنند.

هشدار جدي در مورد سرخ کردن مواد غذايي به خصوص سيب زميني به اين دليل است که در جريان سرخ شدن و قهوه‌اي شدن مواد غذايي در يک فرآيند مرگبار ماده شيميايي به نام آکريلاميد توليد مي‌شود.
“آکريل آميد” که در تنباکو و مواد مخدر يافت مي‌شود در يک آزمايش دقيق انجام شده روي حيوانات به عنوان سرطان زايي قوي شناخته شد. سازمان FSA با بيان اين نکات به صورت جدي خواست تا مصرف مواد غذايي سرخ شده از برنامه‌ي غذايي افراد به کل حذف شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره