برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

مصرف فلوراید در چه سنی برای کودکان ضروری است؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
مصرف فلوراید در چه سنی برای کودکان ضروری است؟

باشگاه خبرنگاران/ به نقل از خبرگزاري آلمان، بنياد «بهداشت کودکان» آلمان اعلام کرد فلورايد داراي اهميت فراواني براي حفاظت دندان‌هاي کودکان از پوسيدگي است؛ به همين دليل ضروري است تا از سال نخست براي کودکان مصرف شود.

پروفسور برتولد کولتزکو (Berthold Koletzko) رئيس بنياد بهداشت کودکان آلمان اعلام کرد فلورايد سبب تقويت ميناي دندان شده و آن را با دوام‌تر مي‌کند. به همين خاطر است که کارشناسان تغذيه بر استفاده از فلورايد براي کودکان شيرخوار و اطفال و نيز تا پيش از مدرسه رفتن کودکان براي جلوگيري از پوسيدگي دندان تاکيد دارند.

هر چيز خوب، زيادش خوب نيست

بر اساس اين گزارش، همچنانکه مي‌دانيم، هر چيز خوبي نيز زيادش خوب نيست. در صورتي که کودک مقدار زيادي فلورايد را مصرف کند (همچنانکه بار‌ها رخ داده که مقدار زيادي از خمير دندان حاوي فلورايد را به هنگام مسواک زدن مي‌بلعند) اين مسئله مي‌تواند به تغيير رنگ دندان‌ها به سفيد متمايل به زرد منجر شود.

مسواک زدن کودکان

از بدو تولد تا زمان رويش دندان‌هاي شيري

سن کودک مسئله‌اي است که مشخص مي‌کند چه ميزان فلورايد براي او مناسب است. در ابتداي تولد به نوزاد بايد فلورايد به همراه ويتامين «دي» به صورت قرص داد. از بدو تولد تا رويش دندان‌هاي شيري، کودک بايد هر روز تا ظهور نخستين دندان شيري ترکيبي از فلورايد و ويتامين دي را بصورت قرص مصرف کند. (قرص‌هاي حاوي فلورايد و ويتامين دي).

دکتر کولتزکو مي‌گويد: خوردن اين قرص روش ايمن تري براي حفظ دوز توصيه شده و ايمن فلورايد است.

از زمان رويش دندان‌هاي شيري تا ۱۲ ماهگي

علاوه بر قرص فلورايد، والدين بايد آرام آرام کودکشان را به مسواک زدن دندان‌ها عادت دهند. در ابتدا با دندان‌هاي کوچک اوليه که در آورده شروع کنيد تا آرام آرام به مسواک زدن عادت کنند.

توجه: قرص‌هاي حاوي فلورايد نبايد با خميردندان‌هاي حاوي فلورايد مخلوط شوند.

دو توصيه مهم

- در صورتي که کودک شما (که دندان‌هاي شيري او روئيده) قرص‌هاي حاوي فلورايد و ويتامين دي مصرف مي‌کند، بايد دندان‌هاي خود را بدون خمير دندان و يا با استفاده بسيار اندک از خمير دنداني که فلورايد ندارد، شستشو دهد.

- اگر به کودک خود تنها قرص ويتامين «دي» مي‌دهيد (بدون فلورايد) و کودک شما در فاصله رويش دندان‌هاي شيري تا ۱۲ ماهگي است، بهتر است دندان‌هاي او را روزي دو بار با ميزان بسيار اندکي از خمير دندان داراي فلورايد (به اندازه يک دانه برنج خمير دندان) شستشو دهيد. حتما حواستان باشد خمير دندان تنها به اندازه يک دانه برنج باشد.

از ۱۲ تا ۲۴ ماهگي

بايد در اين دوران دندان کودکان روزانه دوبار با مسواک و با ميزان خميردنداني به اندازه دانه برنج (که خمير دندان نيز بايد فلورايدي به ميزان ۱۰۰۰ پي پي ام دارد) شستشو داده شود. والدين بايد دقت لازم را انجام دهند تا از استفاده بيشتر خميردندان خودداري کنند.

سلامت دندان نوزادان

از دو سالگي تا ۶ سالگي

در اين سن کودکان بايد دندان‌هاي خود را با مسواک هر صبح و شب تميز کنند. ممکن است کودکان در اين سن، زمان ديگري براي مسکواک زدن در مهد کودک داشته باشند. در اين سن مقدار لازم از خمير دندان بايد به ميزان يک نخود باشد. همچنين از دو سال به بعد کودک بايد ياد بگيرد خودش مسواک بزند و البته يکي از والدين نيز مي‌تواند بر طريقه صحيح انجام آن و مقدار مصرفي خمير دندان نظارت کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar