نماد آخرین خبر

عارضه شایع آرنج تنیس بازان و روش‌های درمان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
عارضه شایع آرنج تنیس بازان و روش‌های درمان

باشگاه خبرنگاران/ ذبيح الله حسن زاده، متخصص بيماري‌هاي استخوان و جراح ارتوپد، گفت: اصطلاح آرنج تنيس بازان، يک بيماري شايع روزمره در بين افرادي است که به طور مداوم از دستشان استفاده مي‌کنند. اين عارضه در ناحيه آرنج اتفاق مي‌افتد و نقطه‌اي از برجستگي استخوان آرنج دچار مشکل مي‌شود، به طوريکه بيمار از درد شديدي رنج مي‌برد و نمي‌تواند حرکاتي که به کمک مچ دست براي فعاليت انجام مي‌دهد را به خوبي و درستي، انجام بدهد.

حسن زاده افزود: آرنج تنيس باز‌ها معمولا در بين تنيس باز‌هاي غيرحرفه‌اي و خانم‌هاي خانه‌دار يا افرادي که کار‌هاي مداومي مانند تايپ يا نوشتن‌هاي طولاني انجام مي‌دهند يا افرادي مثل کارگران کارخانه ها که بيش از حد با مچ دستشان کارهاي سنگين مي‌کنند، رخ مي‌دهد.

او با بيان اينکه اين مشکل در گروه خاصي از افراد ايجاد مي‌شود، ادامه داد: نقطه درد از استخوان بالاي آرنج آغاز مي‌شود و در قسمت‌هاي پايين آرنج منتشر مي‌شود و به حدي مي‌رسد که فرد هنگام کار با مچ دستان و انگشتانش، درد شديدي در ناحيه آرنج احساس مي‌کند.

اين متخصص بيماري‌هاي استخوان و جراح ارتوپد بيان کرد: درمان‌هاي متفاوتي مثل تزريق دارو، تزريق خون يا PRP و در نهايت جراحي براي اين عارضه وجود دارد.

او گفت: تعداد مبتلايان به عارضه آرنج تنيس بازان که ناچار به جراحي مي‌شوند در طول سال، زياد نيست که معمولا با استراحت و مصرف دارو‌هاي ضد التهاب مثل پروفن، نوافن و ناپروکسن و ... قابل درمان است و در کاهش درد نقش موثري دارد.

حسن زاده افزود: يکي ديگر از راه‌هاي ساده براي کاهش درد در قسمت آرنج، استفاده از آرنج بند کوتاه يا بلند است. اين آرنج بند، نقطه فشار عضلات را شبيه دهانه اسب، مهار مي‌کند و حرکتِ دست را کنترل مي‌کند تا فرد متحمل درد نشود.

عارضه آرنج تنيس بازان، قابل درمان است

اين متخصص بيماري‌هاي استخوان و جراح ارتوپد بيان کرد: اگر فردي فعاليتش زياد باشد و نتواند دست خود را استراحت بدهد، آرنج بند به کارش نمي‌آيد؛ در اين مرحله، از آتل گچي يا گچ گرفتن کامل دست براي بي حرکت کردن دست و آرنج استفاده مي‌کنيم. تا به مدت ۳ تا ۴ هفته دست فرد، بي حرکت بماند و دردش کنترل شود و کاهش پيدا کند.

حسن زاده گفت: يکي از بهترين و موثرترين درمان‌ها، تزريق داروي تريامسينولون به علاوه يک ميلي گرم داروي بي حس کننده مثل ليدوکائين است که در نقطه التهاب تزريق مي‌شود و آرنج چند روزي توسط آرنج بند بسته مي‌شود و بي حرکت مي‌ماند. اين دارو با وجود اينکه جزو گروه دارو‌هاي کورتوني است اما چون جذب بدن نشده و باعث ايجاد پوکي استخوان نمي‌شود تا چند ماه و حتي چند سال اثرش باقي مي ماند.

او بيان کرد: افرادي که درد مقاوم دارند و با درمان‌هاي دارويي و تزريق، درمان نمي‌شوند بايد از فيزيوتراپي کمک بگيرند. همچنين افرادي که نه به تزريق و نه به فيزيوتراپي واکنش نشان ندادند و معمولا درد زيادي را تحمل مي‌کنند بايد از تزريق خون و تزريق PRP ، استفاده کنند. در تزريق PRP، از خون فرد استفاده مي‌کنند و پس از غليظ کردنش، پلاکت هاي خون را در مرحل تزريق مي‌کنند. 

اين متخصص بيماري‌هاي استخوان و جراح ارتوپد تصريح کرد: در مرحله آخر که هيچ يک از درمان‌هاي پيشنهادي جواب نداد، با جراحي، عضلات آرنج و مچ دست، آزادسازي مي‌شوند.

حسن زاده گفت: به طور کلي استراحت دادن به دست و بي حرکت نگه داشتن دست به مدت چند هفته و استفاده از دارو‌هاي ضد التهاب، ساده‌ترين و موثر‌ترين روش درمان هارضه شايع آرنج تنيس بازان است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره