logo

مشکلات اصلی تنفس از دهان چیست؟

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
 مشکلات اصلی تنفس از دهان چیست؟

بهداشت نيوز/ دلايل بسيار زيادي براي نفس کشيدن از راه بيني وجود دارد. همچنين ممکن است مشکلات زيادي بعد از نفس کشيدن از راه دهان براي فرد ايجاد شود به همين دليل در اين مطلب وبگردي اين مشکلات را به شما معرفي خواهيم کرد.
تنفس از راه دهان به طرز ويژه‌اي احتمال سرفه و آپنه خواب را بالا مي‌برد. تنفس دهاني مي‌تواند عاملي براي دهان بد بو باشد، زيرا تجمع باکتري‌ها در دهان افزايش پيدا مي‌کند. تنفس دهاني باعث خشکي زبان، دندان و لثه مي‌شود. در نتيجه سطح اسيد در دهان باعث پوسيدگي دهان و مشکلات لثه مي‌گردد. يکي ديگر از نتايج غير منتظره تنفس دهان مخصوصاً هنگام خواب، کم آبي است.
تا به حال چند بار شده که بعد از تنفس دهاني در خواب با يک دهان خشک از خواب بيدار شده باشيد. بعضي از تحقيقات نشان مي‌دهد که تنفس دهاني مي‌تواند با آسم مرتبط باشد. ورزشکاران نيز از تنفس دهاني رنج مي‌برند. هنگامي که دم و بازدم از طريق دهان انجام شود، ميزان اکسيژن در ريه‌ها کاهش پيدا مي‌کند. بعضي از تحقيقات نشان مي‌دهد که اختلال کم توجهي و بيش فعالي با تنفس دهاني تشديد مي‌شود. کودکاني که از طريق دهان نفس مي‌کشند، بيش از بقيه در معرض مشکلات غير طبيعي ساختار صورت، موقعيت سر و مشکلات تنفسي قرار مي‌گيرند.
 
فوايد مهم ديگر تنفس از راه بيني
- تنفس از راه بيني مخصوصاً همراه با مقاومت جريان هوا که براي بيرون دادن نفس از بيني همراه است، باعث مي‌شود تا هوا در ريه‌ها بيشتر باقي بماند و در نتيجه ميزان اکسيژن وارد شده به جريان خون با هر نفس حدود ۲۰ درصد افزايش پيدا مي‌کند.

- تنفس از راه بيني به از بين بردن جرم ها، مواد حساسيت زا و باکتري‌ها کمک مي‌کند.
- نفس کشيدن به صورت منظم از راه بيني هنگام دم و بازدم راحت‌تر است.
- يک تنفس عميق از راه بيني مغز را تقويت و حافظه را سريع‌تر مي‌کند. افرادي که از راه بيني نفس بکشند و دم عميقي داشته باشند طبق تحقيقات توانايي بيشتري در تشخيص سريعتر يک چهره دارند، زيرا فعاليت مغز در ناحيه آميگدال و هيپوکامپوس در زمان دم از راه بيني بسيار بيشتر و بهتر از زمان بازدم است.
- نيتريک اکسيد نقش بسيار مهمي در پاسخ سيستم ايمني ايفا مي‌کند که از راه بيني آزاد مي‌شود و همراه با جريان هوا وارد ريه فرد مي‌شود.
- تنفس عميق از راه بيني نقش موثري در تقويت مغز و حافظه دارد.
- تنفس عميق از راه بيني سبب تمرکز حواس و آرامش ذهن مي‌شود و با هر نفس عميق ذهن شما آسوده‌تر مي‌شود.
 تنفس عميق از راه بيني فوايد جسمي نيز دارد. در بازدم‌هاي عميق بدن شل و ريلکس و منبسط مي‌شود.
- افرادي که تنفس سطحي دارند و دم و بازدم عميقي ندارند، طول عمر متوسط و کمي خواهند داشت، اما کساني که تنفس عميق دارند و تعداد دم و بازدم آن‌ها در يک دقيقه کمتر مي‌شود و در يک دقيقه ۱۶ بار نفس مي‌کشند، عمر بيشتري دارند.
- يک نفس عميق از راه بيني مي‌تواند براي بدن تأثير بسزايي داشته باشد. پس زماني که دچار هيجان‌هاي عصبي مانند ترس، اضطراب، خشم، کينه، انتقام و حسادت، بيماري شديد، براي آرام شدن خود نفس عميق بکشيد تا آرام شويد و اضطرابتان کم شود.
- بعضي از مشکلات تنفسي از راه دهان، فقط به دليل عادت فرد است و بعضي از آن‌ها به دليل مسدوديت راه بيني است که بايد تحت درمان قرار بگيرد.
- اگر احساس مي‌کنيد که راه تنفس شما مسدود شده است، حتماً در مورد نگراني‌هاي خود با درمانگر صحبت کنيد. او مي‌تواند راه درماني مناسب را پيش روي شما قرار دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره