برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کرونا/ آیا مانند آنفلوآنزا واکسن کرونا هم باید هرساله تزریق شود؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا/ آیا مانند آنفلوآنزا واکسن کرونا هم باید هرساله تزریق شود؟

باشگاه خبرنگاران/کارشناسان و ايمونولوژيست‌ها به اين سوال که آيا تزريق واکسن کرونا مانند آنفلوآنزا، هرساله ضروري خواهد بود، پاسخ دادند.
 
به نقل از مديکال اکسپرس، در حالي که تعداد افراد کاملا ايمن شده در برابر کوويد-۱۹ به صد‌ها ميليون نفر در جهان افزايش يافته است، ايمونولوژيست‌ها و کارشناسان بيماري‌هاي عفوني اکنون در حال بررسي يک سوال جديد در مورد همه گيري در حال گسترش هستند.

يعني چه مدت مصونيت واکسن دوام خواهد داشت و آيا افرادي که به اين ويروس مبتلا شده‌اند براي محافظت از خود نياز به دوز‌هاي تقويت کننده دارند يا خير؟

به گفته کارشناسان اين يک سوال مهم است، زيرا کاهش ايمني در برابر انواع قوي‌تر کوويد-۱۹ مي‌تواند باعث افزايش عفونت در آينده و در بدترين حالت بازگشت کامل قرنطينه‌ها شود. ايمني فرد هميشه به دنبال ايمن سازي يا عفونت طبيعي تا حدي کاهش مي‌يابد.

اما آيا مصونيت شما در برابر کوويد مانند آنفلوآنزا يا سرماخوردگي به سرعت محو مي‌شود يا مانند بيماري‌هايي مانند سرخک يا سياه سرفه طولاني‌تر خواهد ماند؟

کارشناسان مي‌گويند سطح آنتي بادي با گذشت زمان کاهش مي‌يابد. اين در مورد هر واکسني که تزريق مي‌کنيم صادق است. ما قبلا هرگز در برابر ويروس‌هاي کرونا ايجاد ايمني نکرده‌ايم.

مصونيت افراد در برابر ويروس‌هاي فصلي (آن‌هايي که باعث سرماخوردگي مي‌شوند) به سرعت محو مي‌شود. به همين دليل مي‌توانيد بار‌ها و بار‌ها سرما بخوريد، اما به نظر مي‌رسد واکسن‌هايي که عليه ويروس سار-کوو ۲ توليد شده مقادير بالايي از آنتي‌بادي‌ها را ايجاد مي‌کنند که حتي با کاهش آن‌ها از افراد محافظت مي‌شود.

آيا واکسن‌ها در مهمترين رسالت خود موفق مي‌شوند؟

دکتر پل اوفيت، مدير مرکز آموزش واکسن در بيمارستان کودکان فيلادلفيا و مشاور مواد غذايي آمريکا گفت: هدف اين واکسن اين است که شما را از بيمارستان و ICU و سردخانه خارج کند.

با اين معيار کارشناسان تصور مي‌کنند که به زودي براي اکثر افراد يا شايد براي همه کساني که واکسينه شده‌اند، به دوز‌هاي تقويت کننده نياز باشد. حتي در مواجهه با انواع جديدتر و عفوني‌تر مانند نوع دلتا که در هند پديدار شد، واکسن‌هاي موجود قادر به جلوگيري از بيماري شديد در بين واکسيناسيون‌هاي کامل هستند.

آفيت همچنين گفت: پيشگيري از بيماري شديد بحراني بسيار آسان‌تر است و من فکر مي‌کنم شما احتمالا محافظت طولاني مدت‌تري در برابر بيماري شديد بحراني داريد. اگر اين هدف باشد، پس تصور مي‌کنم که واکسن‌ها سال‌ها دوام داشته باشند. هنگامي که واکسن مي‌زنيد، اما از ماسک استفاده نمي‌کنيد هنوز احتمال اينکه ويروس وارد بيني و گلوي شما شده و تکثير شود، وجود دارد؛ و همچنان هم ممکن است برخي علائم را قبل از فعال شدن سيستم ايمني بدن ايجاد کند.

کارشناسان پيگيري ميزان بستري شدن به دليل ابتلا به ويروس کرونا را با دو فاکتور ارزيابي مي‌کنند؛ سلامت سيستم ايمني بدن هر فرد و ايجاد انواع جديد ويروس کرونا.

به گفته کارشناسان افراد مبتلا به سيستم ايمني آسيب ديده مانند افراد سيگاري، افراد مبتلا به ديابت، افراد چاق و سالمندان ممکن است زودتر به دوز‌هاي تقويت کننده احتياج داشته باشند، از طرف ديگر افراد جوان با سيستم ايمني سالم ممکن است از محافظتي که سال‌ها و سال‌ها به طول مي‌انجامد، برخوردار باشند.

اظهار نظر قطعي درباره ايجاد ايمني وجود ندارد


دکتر ديال هيولت مي‌گويد هنگامي که تعداد قابل توجهي از افراد واکسينه شده را مشاهده مي‌کنيد که به بيماري بسيار شديد مبتلا شده و مجبور مي‌شوند در بيمارستان بستري شوند، قطعا اين مي‌تواند سيگنالي باشد که نشان مي‌دهند دوز تقويت کننده ضروري است.

آنتوني فائوچي متخصص برجسته بيماري‌هاي عفوني در آمريکا گفته است که ايمني ابدي نخواهد بود. او اخيرا به يک کميته فرعي سناي  آمريکا گفت: تصور مي‌کنم ما مدتي به تقويت کننده احتياج داشته باشيم. آنچه ما در حال حاضر فهميديم اين است که اين فاصله قرار است چگونه باشد.

کارشناسان مي‌گويند اکنون ترس اصلي اين است که نوع جديدي ظاهر شود که به اندازه کافي متفاوت از ويروس نوع وحشي بوده و آنقدر شبيه به نوع قبلي باشد که بدن قادر به تفکيک آن از گونه قبلي نباشد. به همين دليل متخصصان بهداشت عمومي اصرار دارند تا افراد بيشتري در اسرع وقت واکسن را دريافت کنند. طبق مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريکا، اين کشور فقط نيمي از راه را پشت سر گذاشته است، در حال حاضر بيش از ۵۰ ٪ از افراد ۱۲ ساله و بالاتر کاملا عليه کوويد-۱۹ واکسينه شده‌اند.

دستيابي به يک مدل دلگرم کننده

کارشناسان معتقدند مدلي وجود دارد که نشان مي‌دهد اگر بتوانيم ۵۰ ٪ مردم را واکسينه کنيم، از حدود ۶ ميليون مورد ابتلا به کوويد جلوگيري خواهيم کرد. اين واقعا مهم است، زيرا اگر ويروس نتواند آلوده شود، همانندسازي رخ نمي‌دهد و اگر اين امر اتفاق نيفتد جهشي هم رخ نخواهد داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar