برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سلامت

کرونا/ درمانی برای فیبروز ریه بهبودیافتگان کرونایی وجود دارد؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا/ درمانی برای فیبروز ریه بهبودیافتگان کرونایی وجود دارد؟

باشگاه خبرنگاران/ مسعود احتشام، فوق تخصص ريه اظهار کرد: فيبروز ريه در واقع جزئي از بيماري‌هاي انتهايي ريه است که دچار تخريب و حالتي شبيه لانه زنبور مي‌شود. در واقع اين قسمت ريه در صورت تخريب، فعاليت‌هاي مربوط به اکسيژين رساني و تهويه را انجام نخواهد داد.

او افزود: فيبروز ريه بيشتر دربيماري‌هاي التهابي مانند روماتيسم و ساير بيماري‌هاي التهابي رخ مي‌داد. اما اکنون بيماري کرونا با توجه به طول التهابي وسيعي که در ريه مي‌تواند ايجاد کند، باعث عوارض طولاني مدت اين عارضه مي‌شود.

احتشام ادامه داد: اگر فيبروز ريه به موقع تشخيص داده و از وسيع شدن آن جلوگيري شود، فرد در اکسيژن رساني با اختلال رو به رو نخواهد شد.

اين فوق تخصص ريه بيان کرد: بهترين راهکار اين است که پزشکان و کادر درمان سعي کنند با تجويز به موقع اکسيژن به ميزان لازم و دارو‌هاي ضد التهاب مانند استروئيدي يا کورتني اين التهاب‌ها را کاهش دهند. مهم‌ترين اصل براي درمان فيبروز؛ اقدامات ضد التهابي و اکسيژن رساني است تا از پيشرفت فيبروز جلوگيري شود.

احتشام بيان کرد: در واقع اکسيژن بايد با دارو‌هاي بازکننده راه هوايي به بالاي ۹۰ درصد رسانده شود تا فرد دچار عوارض عروقي ريه و نارسايي تنفسي نشود.

احتشام در پايان تصريح کرد: در صورتي که فيبروز ريه پيشرفت زيادي داشت براي سن پايين تر، مواردي مانند پيوند ريه وجود دارد؛ بنابراين بيماران بايد به طور مداوم پيگير بروز يا عدم تشکيل فيبروز باشند تا به محض اطلاع از نشانه‌ها، راهکار‌هاي پيشگيرانه پزشکي به موقع انجام شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar