باشگاه خبرنگاران/ به نقل از اينديا اکسپرس، شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد که در وعده شام غذاي سنگيني خورده باشيد، اما به جاي آنکه صبح احساس سيري کنيد، به طور عجيب زماني که از خواب برمي خيزيد احساس گرسنگي کرده و تمايل به خوردن غذاي بيشتري داريد. اين موضوع بسيار رايج است و درصد زيادي از مردم در طول زندگي خود آن را تجربه کرده اند. با اين حال، دليل اين امر چيست؟

اصلي‌ترين دليل اين موضوع در سطح قند خون فرد نهفته است. زماني که فرد برخلاف توصيه متخصصان اقدام به مصرف سطح بالايي از مواد غذايي در وعده شام مي‌کند، سطح قند خون افزايش مي‌يابد. زماني که قند خون به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد بدن شروع به ارسال پيام‌هاي مختلف مي‌کند. با اين حال، پس از مدت کوتاهي که شرايط به حالت عادي بازگشت، فرد احساس شديد گرسنگي کرده و دوباره شروع به خوردن غذا مي‌کند.

مطالعات در اين زمينه نشان داده است زماني که فرد اقدام به پرخوري در وعده شام مي‌کند پانکراس (لوزالمعده) اقدام به توليد هورمون انسولين بيشتر از نياز بدن مي‌کند. اين موضوع باعث کاهش ناگهاني سطح قند خون شده و باعث مي‌شود فرد در هنگام صبح احساس گرسنگي بيشتري بکند.

چرا پس از يک وعده شام سنگين احساس گرسنگي شديد مي‌کنيم؟/ منتشر نشود

همچنين اين موضوع مي‌تواند باعث احساس تشنگي شديد در فرد شود. به همين دليل توصيه مي‌شود در اين مواقع پيش از مصرف غذا اقدام به مصرف آب کنيد. گرچه بهتر است از پرخوري‌هاي شبانه اجتناب کنيد، ولي افراد در برخي مواقع مانند شرکت در جشن‌ها و ميهماني‌هاي شبانه نمي‌توانند جلوي پرخوري خود را بگيرند.

توصيه ساده‌اي که مي‌توان در اين موارد داشت اين است که پس از مصرف شام سنگين بلافاصله به بستر نرويد. بهتر است به بدن اجازه دهيد که فرآيند هضم غذا را انجام داده و سپس بخوابيد. به طور معمول متخصصان تاکيد دارند افراد بين وعده شام و خوابيدن دو ساعت فاصله قرار دهند.

همچنين زماني که از خواب برمي خيزيد نوشيدن آب مناسب است. براي وعده صبحانه نيز از يک وعده غذايي سالم و سبک سرشار از پروتئين و فيبر استفاده کنيد. خوردن يک ميلک شيک يا سالاد علاوه بر ايجاد احساس سيري، مي‌تواند آب مورد نياز بدن را نيز تامين کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar