برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سلامت

کرونا/ چرا دلتا کرونا خیلی سریع گسترش پیدا کرد؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا/ چرا دلتا کرونا خیلی سریع گسترش پیدا کرد؟

باشگاه خبرنگاران/ به نقل از روسيا اليوم، دانشمندان مرکز کنترل و پيشگيري بيماري‌هاي استاني گوانگدونگ در چين افراد مبتلا به اين جهش از کرونا را که به آن B.۱.۶۱۷.۲ نيز مي‌گويند، بررسي کردند. آن‌ها دريافتند که گونه دلتا سريعتر تکثير مي‌شود و دوره باصطلاح تخم ريزي کوتاه تري نسبت به نژاد‌هاي قبلي دارد.

اين گونه جهش يافته که براي اولين بار در ماه سپتامبر در هند شناسايي شد، توسط وزارت بهداشت هند به عنوان "جهش مضاعف" طبقه بندي شده است، زيرا داراي دو جهش است: L۴۵۲R و E۴۸۴Q.

L۴۵۲R همان جهشي است که با يک نوع محلي در کاليفرنيا مشاهده مي‌شود و E۴۸۴Q مشابه جهشي است که در گاماي برزيل و انواع بتا آفريقاي جنوبي مشاهده مي‌شود. هر دو جهش در قسمت‌هاي اصلي ويروس رخ  داده و به آنها اجازه مي‌دهد به سلول‌هاي انساني وارد شود و آن‌ها را آلوده کند.

در اين مطالعه که اوايل ماه جاري به صورت آنلاين منتشر شد، تيم تحقيقاتي ۶۲ بيمار COVID-۱۹ را طي اولين ظهور نوع دلتا در گوانگژو مرکز استان گوانگدونگ، بين ۲۱ مه تا ۱۸ ژوئن بررسي کرد.

محققان سطح ويروس آن‌ها را با ۶۳ بيمار آلوده به سويه قبلي در سال ۲۰۲۰ مقايسه کردند. آن‌ها دريافتند که وقتي يک نوع دلتا به يک فرد را مبتلا مي‌کند، نسخه‌هايي از آن را مي‌سازد که باعث مي‌شود با سرعت بيشتري در بدن پخش شود.

بار ويروسي افراد مبتلا به گونه دلتا، ۱۰۰۰ برابر بيشتر بود، به اين معني که ۱۰۰۰ برابر نسبت به گونه‌هاي اصلي، ويروس بيشتر در مجاري تنفسي خود داشتند. دوره تکثير آنها، يعني مدت زمان ما بين بين قرار گرفتن در معرض عفونت و شروع علائم نيز کوتاه‌تر است.

اين مطالعه نشان داد که وقتي کسي با نوع دلتا بيمار مي‌شود، فقط چهار روز طول مي‌کشد تا علائمي مانند سرفه و تب ظاهر شود، در حالي که به طور نسبي، وقتي فردي به ويروس اصلي کرونا مي‌شود، حدود شش روز طول مي‌کشد تا عفونت شناسايي شود.

نتايج آن‌ها تاييد مي‌کند که نوع دلتا دو تا سه برابر سريعتر از ويروس اصلي که در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان ظاهر شد، در حال گسترش است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar