برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سلامت

کرونا/ آیا کووید19 خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
کرونا/ آیا کووید19 خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

خراسان/85 درصد سکته‌ها با گرفتگي عروق، چاقي، ديابت، کلسترول بالا، استعمال دخانيات و مصرف مواد ارتباط دارد و به تازگي عامل بيماري کرونا هم به آن اضافه شده است
  
مطالعات جديد نشان داده‌اند ابتلا به کوويد19 هم از عواملي است که مي‌تواند با افزايش خطر سکته مغزي مرتبط باشد. دکتر «محمد تلهب»، مسئول بخش علوم اعصاب از مرکز پزشکي «بنر دسرت» مستقر در ايالت آريزوناي آمريکاست. به گفته وي،  علايم  شايع کوويد19 متوسط تا شديد شامل التهاب، عملکرد ضعيف اندام‌هاي بدن و ايجاد لخته‌هاي خون است. همه اين علايم و علايم ديگري که در موارد شديد کوويد19 شايع هستند خطر ابتلا به ترومبوآمبولي وريدي و شرياني را- که عبارت است از تشکيل لخته‌هاي خوني که مي‌تواند منجر به حمله قلبي و مغزي شود- افزايش مي‌دهد.
دکتر تلهب مي‌افزايد: «عفونت کوويد19 نه تنها باعث ايجاد التهاب در سراسر بدن مي‌شود، بلکه اين بيماري به عنوان عامل تشديد انعقاد خون شناخته شده است. ترکيب اين دو ويژگي مي‌تواند به طور ويژه عامل خطرناکي براي بروز سکته باشد.»
   چه کساني بيشتر در معرض خطر قرار دارند؟
عفونت کوويد19 مي‌تواند براي افرادي که داراي چندين فاکتور خطر سکته هستند، بيشتر نگران کننده باشد. در حقيقت، علايم کوويد19 متوسط تا شديد به تنهايي هشداري کافي براي پزشک است تا او داروهاي رقيق کننده خون را براي بيمار بستري در بيمارستان تجويز کند. در حالت کلي، اگر به طور طبيعي در معرض خطر بروز سکته مغزي قرار نداريد و علايم کوويد19 در شما خفيف است، جايي براي نگراني درباره سکته مغزي وجود ندارد.

   علايم هشدار
تعادل: از بين رفتن ناگهاني تعادل يا هماهنگي اعضاي بدن
چشم: مشکل ناگهاني بينايي در يک يا هر دو چشم
صورت:  افتادگي يا بي حسي صورت يا نامتوازن بودن آن در هنگام لبخند زدن
بازو: ضعف يا بي حس بودن يکي از بازوها يا افتادن آن به هنگام بالا بردن
صحبت کردن: جويده جويده حرف زدن يا ناتواني در صحبت کردن يا تکرار جملات

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar