نماد آخرین خبر

رژیم غذایی دوران عادت ماهانه؛ چه بخوریم و چه نخوریم

منبع
بروزرسانی
رژیم غذایی دوران عادت ماهانه؛ چه بخوریم و چه نخوریم

کوروش‌مگ/ تغييرات هورموني در دوران قاعدگي در برخي خانم‌ها با تغييراتي در خلق و خو و وضعيت عادي جسماني همراه است. هر چند برخي هم اين دوره را بدون هيچ دردي، چه قبل و چه در حين قاعدگي سپري مي‌کنند.

اما براي کاهش اين درد‌ها راه حل‌هايي وجود دارد که با به کار بستن آن‌ها مي‌توانيد دوره قاعدگي آرام‌تر و کم دردسرتري داشته باشيد. يکي از بهترين راه‌ها تغذيه در دوران پريود است. رعايت بايد و نبايد‌هاي يک رژيم غذايي مناسب در دوران قاعدگي اهميت زيادي دارد. در اين مقاله با علائم دوره قاعدگي با تغيير رژيم غذايي مي‌پردازيم.

تنقلات مناسب براي دوره قاعدگي

رژيم غذايي دوران قاعدگي؛ چه بخوريم و چه نخوريم

شکلات تلخ بخوريد

خيلي از خانم‌ها در دوران پريودي، اين فرصت را به خودشان مي‌دهند که شکلات تلخ را به عنوان دواي دردشان مصرف مي‌کنند. شکلات تلخ جزو مواد غذايي است که درد‌هاي اين دوره را التيام مي‌دهد. البته مراقب باشيد شکلات‌هايي را مصرف کنيد که به روش طبيعي تهيه شده اند. از خوردن شکلات‌هايي که شيرين کننده‌هاي مصنوعي يا فرآوري شده دارند، پرهيز کنيد.

آجيل و خشکبار در رژيم غذايي دوران قاعدگي

در يک رژيم غذايي مناسب دوران قاعدگي مغز‌ها و آجيل‌ها نقش ويژه‌اي دارند. معمولا آجيل‌ها در حالت عادي هم به عنوان بهترين و سالم‌ترين تنقلات‌ها شناخته مي‌شوند. اما خوردن آن‌ها در اين دوره بسيار مفيد‌تر است. گردو، بادام، بادام زميني، بادام هندي، پسته، فندق و… جزو مواردي هستند که نبايد آن‌ها را در رژيم غذايي دوران قاعدگي از قلم بيندازيد.

از طرف ديگر، آحيل‌ها سرشار از مواد معدني و ويتامين‌ها هستند که به کاهش درد‌هاي پريودي کمک بسزايي مي‌کنند. البته بهتر است نوع خام آن را به جاي انواع شور و بو داده استفاده کنيد.


ميوه‌هاي مفيد در دوران قاعدگي

رژيم غذايي دوران قاعدگي؛ چه بخوريم و چه نخوريم

پرتقال

پرتقال به عنوان يک ميوه پاييزي منبع بسيار خوبي از کليسم، ويتامين C و ويتامين D است. اين ميوه پر طرفدار و خوشمزه مي‌تواند درد‌هاي دوران قاعدگي را کاهش دهد و فيبر موجود در آن هم به سيستم گوارش کمک مي‌کند. در کنار تسکين درد‌هاي جسمي، پرتقال علائم افسردگي را نيز کم مي‌کند.

انواع ليمو

فرقي نمي‌کند از ليمو ترش استفاده مي‌کنيد يا ليمو شيرين. ليمو‌ها سرشار از ويتامين و فيبر هستند و آب زيادي را به بدنتان مي‌رسانند. مي‌توانيد با خوردن شربت آبليمو يا ترکيب ليمو شيرين يا ترش با ديگر ميوه ها، درد‌هاي عضلاني را در اين دوران کاهش دهيد. ليمو همچنين نوسانات خلقي و نفخ را کم مي‌کند و خاصيت انرژي بخشي دارد.

کلم بروکلي

از تاثير گياهخواري در دوران قاعدگي (نه به عنوان يک سبک، بلکه براي استفاده از فوايد سبزيجات و گياهان) غافل نشويد. شايد خيلي‌ها کلم بروکلي را به عنوان سبزي که نفخ زيادي ايجاد مي‌کنند از رژيم غذايي دوران قاعدگي حذف کنند. ولي فيبر و آهن موجود در کلم بروکلي بالا است و همين موضوع باعث مي‌شود گزينه فوق العاده‌اي براي جبران خون از دست رفته بدن باشد.

از طرف بروکلي حاوي مقادير زيادي از منيزيم و پتاسيم است و مي‌تواند سندروم پيش پريود يا PMS را تا حد زيادي تعديل کند. بهترين راه استفاده از اين نوع کلم جوشاندن آن، به کار بردن در انواع سالادها، کباب کردن و استفاده در طرز تهيه انواع اسموتي هاست.

بابونه

بابونه يکي از بهترين سبزي‌هاي معطري است که معمولا دم کرده آن را براي دوران قاعدگي توصيه مي‌کنند. خوردن دمنوش بابونه يکي از موثرترين دارو‌هايي است که بهتر است قبل از شروع قاعدگي بخوريد تا پريودتان با درد همراه نباشد. بابونه يکي از بهترين دمنوش‌ها براي تعديل آثار سندروم پيش از قاعدگي است. اين دمنوش با طبع گرم، درد‌هاي کرامپي دوران قاعدگي را تسکين مي‌دهد و اعصاب رحم را آرام مي‌کند. همچنين به داشتن خواب راحت در اين دوران کمک خواهد کرد.


غذا‌هاي مناسب دوران قاعدگي

رژيم غذايي دوران قاعدگي؛ چه بخوريم و چه نخوريم

ماهي سالمون

يک رژيم غذايي مناسب براي مقابله با علائم قاعدگي بايد امگا ۳ داشته باشد. ماهي سالمون مي‌تواند تا حد زيادي درد‌هاي شکمي دوران قاعدگي را از بين ببرد. امگا ۳ موجود در سالمون با خاصيت ضد اکسيداني خود، انقباض‌هاي رحم را کاهش مي‌دهد. همچنين اين ماهي به عنوان يکي از غذا‌هاي مناسب دوران قاعدگي منبع بسيار خوبي براي ويتامين ب و پروتئين‌ها به شمار مي‌رود. مي‌توانيد مواد مغذي مورد نياز بدن را به کمک خوردن اين غذا به دست آوريد.

تخم مرغ

در دوران قاعدگي چه بخوريم؟ در ميان غذا‌هاي مناسب دوران قاعدگي تخم مرغ اهميت ويژه‌اي دارد. خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند روز خود را با خوردن تخم مرغ شروع کنند. اين غذاي سالم، مقادير زيادي آهن، ويتامين‌هاي محلول در چربي، اسيد‌هاي چرب ضروري و پروتئين را در خود دارد. البته خوردن تخم مرغ آب پز، موجب ايجاد نفخ مي‌شود و کساني که معده‌هاي حساسي دارند، بهتر است از خوردن آن خودداري کنند.

غذا‌هاي حاوي ويتامين

براي مقابله با علائم دوران قاعدگي حتما به ويتامين‌ها در رژيم غذايي خود توجه کنيد. ويتامين‌هاي گروه B، ويتامين E و ويتامين C مي‌توانند در کاهش درد‌هاي قاعدگي موثر باشند. شما به راحتي مي‌توانيد ويتامين E را در شاهدانه و غذا‌هايي مثل زرده تخم مرغ پيدا کنيد.

رژيم غذايي دوران قاعدگي؛ چه بخوريم و چه نخوريم

ويتامين B، باعث مي‌شود کمتر به سردرد‌هاي قبل و حين قاعدگي دچار شويد. اين ويتامين باعث بهبود خلق و خو نيز بشود. سيب زميني، موز و غلات، منابع مناسبي از ويتامين B هستند.

ويتامين C هم در مواد غذايي مثل گريپ فروت، ليمو و انواع مرکبات وجود دارد. با خوردن مواد غذايي زينک دار مثل تخمه کدو هم مي‌توانيد به سلامت تخمدان‌ها و دستگاه تناسلي خود کمک کنيد.

 آب

در دوران قاعدگي چه بخوريم؟ شايد برايتان جالب باشد، ولي خوردن آب به اندازه کافي مي‌تواند به کم آبي بدن در دوره پريودي کمک کند. بدن در صورت احساس کم آبي خودش را جمع مي‌کند و اين موضوع درد‌هاي ناشي از قاعدگي را افزايش خواهد داد.


در دوران پريودي چه نخوريم؟

رژيم غذايي دوران قاعدگي؛ چه بخوريم و چه نخوريم

مصرف کافئين را کاهش دهيد

حتما با حذف يا کم کردن نوشيدني‌هايي مثل قهوه، نسکافه و چاي مي‌توانيد متوجه تغيير در ميزان درد اين دوره شويد. کافئين باعث افزايش اسيد معده مي‌شود و در اين دوره هم به خودي خود، معده تحريک پذير است. پس بهتر است با قطع آن و حذف از رژيم غذايي دوران پريودي به التهابات بيشتر دامن نزنيد.

در دوران پريودي به اندازه تعادل نمک مصرف کنيد

در يک برنامه غذايي نرمال و عادي، به حدود ۱ قاشق چاي خوري يا ۲۳۰۰ ميلي گرم نمک نياز است. اما اگر غذا‌هاي فست فودي و فرآوري شده استفاده کنيد، اين ميزان به ۲ تا ۴ برابر هم مي‌رسند. تجمع آب و التهاب در بدن، از مضرات ناشي از مصرف بالاي نمک در اين دوره است.

رژيم غذايي دوران قاعدگي؛ چه بخوريم و چه نخوريم

غذا‌هاي ادويه‌دار و تند را از رژيم غذايي دوران پريودي حذف کنيد

خوردن غذا‌هاي ادويه دار و تند، هر چند لذت خاص خودش را دارد، ولي مصرف اين غذا‌ها باعث ايجاد نفخ و درد‌هاي شکمي خواهد شد. همچنين احساس خستگي را بالا مي‌برد و خونريزيتان همراه با درد خواهد بود. البته همه ادويه‌ها اين خاصيت را ندارند.

حتي ادويه‌هايي مثل هل، زيره، رازيانه و زعفران براي التيام درد‌هاي اين دوره، بسيار کارساز و مفيد خواهند بود. مي‌توانيد آن‌ها به صورت دمنوش هم استفاده کنيد.

گياه خواري و تاثير آن بر دوران قاعدگي

شايد جالب باشد، ولي اکثر کساني که رژيم گياهخواري پيش مي‌گيرند، تاثير آن را به وضوح بر روند قاعدگي و درد‌هاي پريودي خود مشاهده مي‌کنند. در مورد گياهخواري و پريود شدن هم گفته شده که در بسياري مواقع حتي رژيم گياهخواري باعث متوقف شدن خونريزي در اين افراد مي‌شود. يا حتي ممکن است اين دوران براي برخي ديگر بيشتر از قبل طول بکشد و تعداد دفعات قاعدگي در طول ماه افزايش پيدا کند. همه اين‌ها به خاطر ايجاد تغيير رژيم غذايي و وارد شدن شوک به بدن اتفاق مي‌افتد.

رژيم غذايي دوران قاعدگي؛ چه بخوريم و چه نخوريم

خبر بد اين که طبق تحقيقات خانم‌هاي گياه خوار، چهار برابر ديگر خانم‌ها دچار بي نظمي در سيکل قاعدگي خود مي‌شوند. اين مساله به خاطر بالا بودن فيبر در برنامه غذايي وگا‌ها اتفاق مي‌افتد. چون در اين صورت استروژن بدن کاهش پيدا خواهد کرد؛ بنابراين در اين دوران، حتما بايد از مشورت‌هاي پزشک استفاده کنيد.


سخن پاياني

هر جند خانم‌ها هر ماه سيکل دوران قاعدگي را پست سر مي‌گذارند، ولي شايد بسياري از آن‌ها از تاثير غذا‌هاي موجود در رژيم غذايي شان آگاهي ندارند. رعايت اصول رژيم غذايي مناسب در دوران قاعدگي و نکات مهم مربوط به خوردن غذا‌ها و ميوه ها، مي‌تواند درد‌ها و اختلالات خلق و خو را تا حد زيادي کاهش دهد. در صورتي که به رژيم صحيح پايبند بوديد، ولي کماکان درد زيادي را تجربه کرديد، حتما با پزشک خود مشورت کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar